• 1
  • 2
2023-02-02, 23:18
Medlem
Fittheligeandes avatar
Eller använder ni er av hushållspapper eller en feppa? Jag tycker det är svårt att få upp allting med en feppa. Så jag använder händerna eller hushållspapper.
Citera
2023-02-02, 23:30
Medlem
StudiumValors avatar
Det fastnar i silen.
har sil i båda.
det som kommer under eller när silen inte råkar vara på plats tar jag upp med händerna.
>Ibland får man använda diskborsten om något slingrat sig fast.
Sen tvättar jag av mig med lätt tvålvatten och vatten.
Motfråga:
1.diskar du din diskborste? den kan ju bli fet ibland om man diskar ur stekpannan.
2. handtorkar du kastrullerna när du diskar dem för hand? Även inuti?
Citera
2023-02-02, 23:32
Medlem
BrennBolls avatar
Feppa har jag aldrig hört förut, fult ord jag kallar det för vaskrensare om det är en sånhär du menar?

Jag använder en sådan, sedan tar jag hushållsspaper i nio fall av tio och i ett fall av tio med händerna, om det har legat något oljigt och fett i hon så tar jag hushållspapper och Yes handdiskmedel och gnor ordentligt, sköljer med varmt vatten och avslutar med att gnugga rent med svamp Yes handdiskmedel några sprut med random köksspray för att sedan skölja.

En ren diskho skapar ro och harmoni i själen.
Citera
2023-02-02, 23:35
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrennBoll
Feppa har jag aldrig hört förut, fult ord jag kallar det för vaskrensare om det är en sånhär du menar?

Jag använder en sådan, sedan tar jag hushållsspaper i nio fall av tio och i ett fall av tio med händerna, om det har legat något oljigt och fett i hon så tar jag hushållspapper och Yes handdiskmedel och gnor ordentligt, sköljer med varmt vatten och avslutar med att gnugga rent med svamp Yes handdiskmedel några sprut med random köksspray för att sedan skölja.

Ja det stämmer, det är en feppa på bilden du länkar till. Är inget stort fan av dem.
Citera
2023-02-02, 23:42
Medlem
BrennBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
1.diskar du din diskborste? den kan ju bli fet ibland om man diskar ur stekpannan.
2. handtorkar du kastrullerna när du diskar dem för hand? Även inuti?

Tar mig friheten att svara!

1. Ja, så fort jag har diskat något kladdigt eller fett så gör jag rent borsten med hjälp av handen Yes och apvarmt vatten. Handdiskar mest med svamp. En riktig diskborstedödare är smält ost, då händer det att jag kastar borstjäveln i sopkorgen, är ju ett litet helvete att få rent.

2. Ytterst ytterst sällan, vill jag få undan kastruller och en stekpanna snabbt så diskar jag dom ställer dom på spisen slår på tolvan i 30 sekunder, torra på direkten. Torka disk gör jag bara när jag är hemma hos mor och far och hjälper till med disken efter en större middag/högtid, div kastruller finare bestick osv som inte körs i maskin.
Citera
2023-02-02, 23:47
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Eller använder ni er av hushållspapper eller en feppa? Jag tycker det är svårt att få upp allting med en feppa. Så jag använder händerna eller hushållspapper.
Diskrensare först, kan krävas hushållspapper ibland och så avsluta med diskmedel och diskborste upp på kanterna för att göra allt riktigt rent.
Citera
2023-02-02, 23:51
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrennBoll

Ja, det är faktiskt sant.
Citera
2023-02-03, 00:30
Medlem
Sillsvins avatar
Nja, det blir sällan några matrester att plocka upp. Brukar skrapa av eventuellt kvarvarande mat i en soppåse innan tallrikarna hamnar diskvattnet. Har väl hänt att man missat kanske en lökbit eller så, men aldrig någonsin så pass mycket mat att jag ens funderat på metod att avlägsna den, brukar helt enkelt lyfta ur silen och tömma bland de andra matresterna.
Citera
2023-02-03, 03:06
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ja det stämmer, det är en feppa på bilden du länkar till. Är inget stort fan av dem.
Du kanske inte vet hur slaskskrapan ska användas? Det är ju det bästa och enklaste sättet att få bort alla matrester ur slasken.

Feppa.....? Var har du fått det ordet ifrån?
Citera
2023-02-03, 05:36
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Jag har ett durkslag stående i ena vasken alltid där vi sköljer av allt så allt hamnar i den. Det lilla som ramlar igenom sätter sig i silen i proppen.

Men behöver jag rensa brukar jag använda våtservetter faktiskt.
Citera
2023-02-03, 05:47
Medlem
frozens avatar
Tar upp med händerna. Är inte så känslig av mig samt att det går fort. Sen gör man rent med diskborste så det blir skinande rent.
Citera
2023-02-03, 06:34
Medlem
Citat:

Har avfallskvarn i diskhon/slasken. Installerade den för att slippa hantera avfallet. Trycker på knappen och låter kvarnen göra sitt. Så bekväm är jag!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in