Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-01, 15:16
  #1
Medlem
Bara dom som haft råd att köpa villa och Tesla får elstöd
Vi andra får va utan

Vad tycker ni om det?

Eftersom villaägarna inte kunnat lägga undan lika mycket från företaget till skidsemestern till Aspen denna vinter som dom räknat med får dom nu kompensering. Tvättmaskin + torktumlare på varje våning som startas efter varje promenad med hunden, samt Teslan som behöver laddas 2ggr dagligen efter alla shoppingturer drar en del el försåss

Vanliga knegare utan disk/tvättmaskin märkte också av elprishöjnigen som gick från 10% av lönen till 50% av lönen! Men eftersom dom e vana att snåla gick dom ej över 700 -strecket och får därmed ett mellanfinger i stöd

Är det rättvist att bara de rika -som kunnat köpa villa och säkert har massa sparade pengar på banken,, ska få elstöd ?
__________________
Senast redigerad av -Pippi- 2023-02-01 kl. 15:19.
Citera
2023-02-01, 15:23
  #2
Medlem
Och jag blir lika irreterad varje gång jag skrollar förbi kärringen Lena Mellins och hur hon skryter med sitt elstöd.

Hon har väl sugit Aftonhoran på lön så det räcker, har säkert råd att betala lite extra el nån gång under sin livstid

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...er-hela-landet
Citera
2023-02-01, 15:27
  #3
Medlem
När ska storrökare få cigarettstöd?
Dom väljer att röka mer än normalrökaren/ickerökaren, och nu har ciggen blivit väldigt dyra

Alltså tycker jag att alla stor-konsumenter av cigaretter ska kompenseras!

samma logik
Citera
2023-02-01, 15:34
  #4
Medlem
Obskyrdelfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Pippi-
Bara dom som haft råd att köpa villa och Tesla får elstöd
Vi andra får va utan

Vad tycker ni om det?

Eftersom villaägarna inte kunnat lägga undan lika mycket från företaget till skidsemestern till Aspen denna vinter som dom räknat med får dom nu kompensering. Tvättmaskin + torktumlare på varje våning som startas efter varje promenad med hunden, samt Teslan som behöver laddas 2ggr dagligen efter alla shoppingturer drar en del el försåss

Vanliga knegare utan disk/tvättmaskin märkte också av elprishöjnigen som gick från 10% av lönen till 50% av lönen! Men eftersom dom e vana att snåla gick dom ej över 700 -strecket och får därmed ett mellanfinger i stöd

Är det rättvist att bara de rika -som kunnat köpa villa och säkert har massa sparade pengar på banken,, ska få elstöd ?

Mycket bra. Överklassen betalar i förhållande sett mest i skatt, de betalar och har redan betalat hutlösa summor i elräkningar under det gågna året, och överklassen äger företagen som underklassen arbetar i så att de har råd att bränna allt på märkeskläder och iphones och på så sätt förbli fattiga under överskådlig tid.

Ja. Det är rättvist
Citera
2023-02-01, 15:46
  #5
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du vet att många villaägare knappast är överklass, många är faktiskt knegare...de har dessutom under årtionden fått tömma allt mer av börsen i t ex form av energiskatter till staten. Va fan får de för pengarna?

Du kanske borde kolla hur många extra miljarder som inbetalts just pga energiskatter som ökat med priset och jämföra med utbetalningen av stöd. Jag lovar staten har gått plus med råge iallafall!

Däremot är elstödet säkert dåligt genomtänkt på en del plan och man borde kanske istället gjort på något annat sätt. T ex pristak mm.
Citera
2023-02-01, 15:49
  #6
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Pippi-
När ska storrökare få cigarettstöd?
Dom väljer att röka mer än normalrökaren/ickerökaren, och nu har ciggen blivit väldigt dyra

Alltså tycker jag att alla stor-konsumenter av cigaretter ska kompenseras!

samma logik
På sätt och vis kompenseras ju storrökaren av "gratis" vård när denne får KOL och cancer samt hjärtinfarkt.

Tycker du verkligen att röka cigaretter är det samma som att ha ett rimligt pris på el?
Citera
2023-02-01, 15:53
  #7
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Pippi-
Bara dom som haft råd att köpa villa och Tesla får elstöd
Vi andra får va utan

Vad tycker ni om det?

Eftersom villaägarna inte kunnat lägga undan lika mycket från företaget till skidsemestern till Aspen denna vinter som dom räknat med får dom nu kompensering. Tvättmaskin + torktumlare på varje våning som startas efter varje promenad med hunden, samt Teslan som behöver laddas 2ggr dagligen efter alla shoppingturer drar en del el försåss

Vanliga knegare utan disk/tvättmaskin märkte också av elprishöjnigen som gick från 10% av lönen till 50% av lönen! Men eftersom dom e vana att snåla gick dom ej över 700 -strecket och får därmed ett mellanfinger i stöd

Är det rättvist att bara de rika -som kunnat köpa villa och säkert har massa sparade pengar på banken,, ska få elstöd ?
Antar att hyresvärden bjuder på uppvärmingen? Alltså kompenserades hyresgästen då hyresvärden får stå för mellanskillnaden iom att hyreshöjningen egentligen inte motsvarar höjningen på el.
Citera
2023-02-01, 16:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Pippi-
Bara dom som haft råd att köpa villa och Tesla får elstöd
Vi andra får va utan

Vad tycker ni om det?

Åtminstone "elstödet" för 2022 är ju en återbetalning, inte ett stöd. Den som betalat in mest får tillbaka mest. Den som inte betalat något får inte tillbaka något.

Fråga: Om det är OK att OKQ8 ger återbäring, varför får inte Energimyndigheten?
Fråga: Om du går till jobbet och jobbar 8 timmar varje dag i en månad, och din sunkiga polare skiter i att komma till jobbet alls, skall han då ha lika mycket lön som du?
Fråga: Om du köper en sallad och betalar i kassan, skall din kompis Stina också ha en sallad, fast inte batala för den?
För det är ju det du föreslår: Den som inte gjort en insats skall ändå ha lika mycket.
Citera
2023-02-01, 16:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Pippi-
Bara dom som haft råd att köpa villa och Tesla får elstöd
Vi andra får va utan

Vad tycker ni om det?

Eftersom villaägarna inte kunnat lägga undan lika mycket från företaget till skidsemestern till Aspen denna vinter som dom räknat med får dom nu kompensering. Tvättmaskin + torktumlare på varje våning som startas efter varje promenad med hunden, samt Teslan som behöver laddas 2ggr dagligen efter alla shoppingturer drar en del el försåss

Vanliga knegare utan disk/tvättmaskin märkte också av elprishöjnigen som gick från 10% av lönen till 50% av lönen! Men eftersom dom e vana att snåla gick dom ej över 700 -strecket och får därmed ett mellanfinger i stöd

Är det rättvist att bara de rika -som kunnat köpa villa och säkert har massa sparade pengar på banken,, ska få elstöd ?
Vad hade du i elräkning då? 500 spänn? Jag hade 7000 och då har jag varken kört spabad, laddat bilar eller äger en torktumlare.
Citera
2023-02-01, 16:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Du vet att många villaägare knappast är överklass, många är faktiskt knegare...de har dessutom under årtionden fått tömma allt mer av börsen i t ex form av energiskatter till staten. Va fan får de för pengarna?

Du kanske borde kolla hur många extra miljarder som inbetalts just pga energiskatter som ökat med priset och jämföra med utbetalningen av stöd. Jag lovar staten har gått plus med råge iallafall!

Däremot är elstödet säkert dåligt genomtänkt på en del plan och man borde kanske istället gjort på något annat sätt. T ex pristak mm.

Man man flyttar inte till villa om man inte har kött på benen.
Klart man har mer marginaler än dom som bor kvar i lägenhet, annars hade ju alla bott i villa

Och och om man bestämt sig för att spendera mer el genom att utöka sin boendeytan till 50kvm per familjemedlem, samt vill ej tvätta i tvättstuga mm, så får man väl följa med i prissvängarna på samma villkor.
Storrökaren får betala mer för ciggskatt när den höjs än feströkaren.
Skulle ciggskatten sänkas hade det ju varit löjligt om den bara sänktes för kedjerökarna.
Citera
2023-02-01, 16:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Vad hade du i elräkning då? 500 spänn? Jag hade 7000 och då har jag varken kört spabad, laddat bilar eller äger en torktumlare.

Jag bor i en liten tvåa så jag hade runt 1000.
På ett halvtidsjobb slukade det ÄNDÅ stor del av min lön
Eftersom jag släckte i alla rum och knappt använde spisen kom jag ner i kilovatt-timmar.

Hade jag vetat att man får stöd så hade jag inte köpt pizza herla månaden för att spara el laddat elsparkcykeln hemma ist för på jobbet

Därför ska jag ha pizza-kompensation av staten!
Citera
2023-02-01, 16:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
På sätt och vis kompenseras ju storrökaren av "gratis" vård när denne får KOL och cancer samt hjärtinfarkt.

Tycker du verkligen att röka cigaretter är det samma som att ha ett rimligt pris på el?

förstår du inte liknelsen så storrökte nog din mor när hon var gravid


- om man inte bor på 1000 kvadrat innebär inte att man inte behöver elstöd.

PROCENTUELLT drabbades ju alla! (utom socialbidragstagare)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback