Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-09-15, 06:34
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theonlyrealbutcher
Hej, funderar på att låna ut pengar till privatpersoner genom swish, typ som p2p lån.

Om jag gör detta på ett organiserat vis och till ganska många personer och alla pengar jag tjänar på ränta, lånar jag ut igen.

Är detta lagligt utan att få licens från FI ?

Har typ ett kapital på 200 000 som jag tänkte låna ut i omgångar till swish till olika personer.

Jag kontaktade FI för ngra veckor sedan för att höra mig för. Fick inte direkt svar på tal. Utan svaret jag fick var typ att sålänge jag inte registrerade det som ett AB har jag inte skyldighet att söka om tillstånd från FI. Så om jag skulle bedriva det som en enskild firma, uppfattar jag det som att jag inte måste ha tillstånd från FI?

De lagar som finns som kräver att du måste ha tillstånd för att ge konsumentkrediter och allt det där är ju för AB, men det är ett gråområde för privat/enskild firma verkar det som.

Men juristen ville inte uttala sig om det var lagligt eller inte. Bara att lagen säger att man måste ha tillstånd från FI för verksamhet som är ett aktiebolag. Om man ska låna ut som företagsverksamhet.

Så är fortfarande osäker på om det är lagligt att köra det privat eller som en enskild firma om man vill låna ut pengar via swish för att tjäna på det, och till ett större klientel.

Min högst begränsade uppfattning är att sålänge jag betalar skatt på vinsten och deklarerar korrekt, samt inte registrerar verksamheten som ett AB. Är jag inte skyldig att ha tillstånd från FI eller ngn annan myndighet. Utan kan köra på lugnt utan problem sålänge jag skattar på vinsten?

Någon som har bättre koll?

Jag har länge sökt sidor på nätet där möjligheten finns att låna pengar från en privatperson men hittar inget tyvärr. Givetvis med riktigt bindande avtal. Det borde ändå vara lönsamt att låna ut när man ser vilken ränta olika nischbanker tar. Åkte själv på en skatteskuld på 200.000, har fast arbete, skötsam, ärlig och inga bet.anmärkningar. Detta privatlån skulle vara helt avgörande och betydelsefullt och för kort tid med slutlösen 28 februari 2024. Tar med tacksamhet emot tips. Andra omständigheter gör att jag i dagsläget föredrar privatlån.
Citera
2023-12-10, 23:11
  #38
Medlem
Hur gick det? Kom du igång?
Citera
2023-12-12, 22:34
  #39
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi72
Jag har länge sökt sidor på nätet där möjligheten finns att låna pengar från en privatperson men hittar inget tyvärr. Givetvis med riktigt bindande avtal. Det borde ändå vara lönsamt att låna ut när man ser vilken ränta olika nischbanker tar. Åkte själv på en skatteskuld på 200.000, har fast arbete, skötsam, ärlig och inga bet.anmärkningar. Detta privatlån skulle vara helt avgörande och betydelsefullt och för kort tid med slutlösen 28 februari 2024. Tar med tacksamhet emot tips. Andra omständigheter gör att jag i dagsläget föredrar privatlån.

Tror att det är ganska få privatpersoner som är intresserade av att låna ut större summor till andra privatpersoner. Även om den potentiella avkastningen kan vara väldigt god så är det en avsevärd risk. Banken har ju kapital att spela med och vad man förlorar på de lån som inte blir återbetalda tar man igen med råge på de övriga. Medan det snabbt blir förödande för en privatperson om en eller flera gäldenärer inte betalar sina lån.

Det finns väl en anledning till att det traditionellt sett har varit gäng med våldskapital som erbjuder den typen av lån. Som vanlig svensson finns inte mycket att göra annat än lämna över till kronofogden vilket många gånger inte resulterar i något.
Citera
2024-01-06, 13:33
  #40
Medlem
kom du igång ?
Citera
2024-01-29, 19:16
  #41
Medlem
Jag hade varit så tacksam om detta fanns.
Letat och letat efter lån och hjälp.
Har betalningsanmärkning som sätter käppar i hjulet.
Hade verkligen uppskattat om något sånt här fanns.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback