Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-31, 10:43
  #13
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent
Ja, när man registrerar bolag vill ju skatteverket ha en uppskattning på omsättning och vinst. Det var det jag tänkte på.
Har inte drabbat mig men vet att de krånglade om just det.
Men det var en enskild så kanske annan registrering vid AB.
De ber om en omsättningsuppskattning, men det händer inget om du uppskattat fel.
Citera
2023-01-31, 11:05
  #14
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
De ber om en omsättningsuppskattning, men det händer inget om du uppskattat fel.

Tack för förtydligandet. ✌️
Citera
2023-01-31, 11:42
  #15
Medlem
Bara kör på. Det är ingen jätteapparat att dra igång, speciellt inte om man som du startar smått och i huvudsak lever på din nuvarande anställning. Det är så många börjar, mig själv inklusive.

Enskild firma eller AB? Kör på AB om du har kontanterna att lägga in.
Citera
2023-01-31, 13:25
  #16
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Du kan även ansöka om att starta enskild firma och FA-sedel, det är lite enklare. Du kan sedan snabbt dra igång. Handläggningstiden är några veckor. Du måste inte informera din arbetsgivare. Omsätter du mindre än 80.000 måste du inte betala moms.

Självklart måste han inte bara informera arbetsgivaren, utan dessutom få tillstånd, givet vad som framgår av trådstarten. Vad menar du?

Enskild firma är ett mycket dåligt alternativ eftersom han (än så länge) har en heltidsinkomst. Skatten blir enorm.
Citera
2023-01-31, 13:53
  #17
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Självklart måste han inte bara informera arbetsgivaren, utan dessutom få tillstånd, givet vad som framgår av trådstarten. Vad menar du?

Enskild firma är ett mycket dåligt alternativ eftersom han (än så länge) har en heltidsinkomst. Skatten blir enorm.

Du har rätt, jag missade att det var i samma bransch…
Citera
2023-01-31, 16:44
  #18
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zovix
Tänker på kostnader lite. Vad kostar ett aktiebolag att driva per år ungefär. Tänker på bolagsrelaterade kostnader och inte hyra eller andra verksamhetsrelaterade då de varierar mer bolag till bolag.

För AB:
Registrering av bolag 1900kr

Du behöver ett bankintyg från en bank att du har satt in aktiekapitalet på ett konto som ägs av AB (minst 25000kr insats). En del banker gör detta gratis om du startar företagskonto hos dem, andra tar betalt för det.

Du kommer behöva ett bankkonto där AB är kontoägare. (från ca 70kr/mån för konto med bankgiro till mycket mer beroende på vilka banktjänster du behöver) Räkna med 1000-2000kr om året för banktjänster.

Bokföring:
Går att göra gratis om du gör själv eller någon tusenlapp om året (om du har få transaktioner) plus ett par tusenlappar för bokslutet/årsredovisning.

Resterande kostnader är verksamhetsrelaterade som lön/försäkring/lokal.


För EF:
Registrering gratis (du behöver inte registrera något namn som AB). 0kr
Bankkonto kan delas med dig själv (skapa nytt sparkonto för EF att använda för enklare separation). 0kr
Bokföring samma som för AB, men det finns flera gratistjänster för EF och bokslutet görs i samband med personliga deklarationen (extra bilaga).

Nackdel är att EF delar skatt med din vanliga lön så tjänar du över statlig skatt kommer vinsten på EF att skattas 100% med statlig skatt då den räknas efter din lön. I AB kan man istället spara vinsten och ta ut senare.

AB kommer kännas mer "proffsigt" av dina kunder också.

Man använder verksamt.se för att hantera sitt bolag mot staten (via bank-id). (det är en samlingsportal för flertalet företagsrelaterade myndigheter och de har även guider för uppstart, driva, avsluta företag så bra sida att läsa på innan start.
Citera
2023-01-31, 18:02
  #19
Medlem
Tack för all hjälp och proffsiga svar.

//Zovix
Citera
2023-02-17, 19:39
  #20
Medlem
Bilen (och verktyg, dator etc) skrivs in i företaget som Apportegendom och kan ersätta aktiekapitalet om du vill, annars blir det en skuld från företaget till dig som person som du kan ta ut skattefri lön för sedan (du betalar inga sociala avgifter eller inkomstskatt på det). Ta en värdering på bilen och en rimlig kostnad för verktyg etc så du gör rätt.

Ta inget jag skriver som fakta utan kolla upp så det inte blir fel. Lita aldrig på nån från internet :-) Ekonomiska rådgivare kan hjälpa dig att starta upp ett AB och tar en fast kostnad för det om du inte vill fylla i blanketter själv och så men inget svårt om man läser på. Finns bra böcker och utbildningar att gå.

Min farsa gjorde nästan exakt din resa för 25+ år sen och det gick bra tills han växlade upp och det blev större renoveringar. Till slut satte en kund honom i klistret och han gick i kk. På större arbeten rekommenderar jag att du kör på skriftligt så du inte blir blåst.

Som någon sa måste du ta upp det med din arbetsgivare, men tänk på att du kan vinkla det till deras fördel.
Citera
2023-02-17, 20:56
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zovix
Tack för all hjälp och proffsiga svar.

//Zovix

Mitt enda råd är att inte sköta bokföringen själv för att spara några kronor.

Dels äter det mycket tid du istället kan lägga på att tjäna pengar åt firman, dels är det en källa till problem om du gör fel och står inför krav från skattmasen (som är den enda myndighet du inte vill bråka med).

Hitta en bra bokföringsbyrå och kolla runt i bekantskapskretsen.
Alla marknadsför sig som bäst och billigast.
Hitta en personlig koppling hellre än snyggt säljsnack.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback