Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-31, 13:20
  #13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Många av ljuden liknar de facto olika ljud som är vanliga söder om Sahara, "hubba hubba zoot zoot deba uba zat zat a nam nam". Det går inte att förneka att ljuden är inspirerade av ett språk som låtskrivaren försöker härma på något vis.

Skulle verkligen en språkvetare hålla med om det?

I staterna används uttrycket ”hubba hubba” för att uttrycka entusiasm över något eller någon.

Zat är ett holländskt ord. ”Hij kwam zat thuis” betyder ”han kom hem full”.
Citera
2023-01-31, 13:37
  #14
Medlem
EnCartes avatar
Det här med kulturell appropriering är det dummaste jag vet. Bara idioter kan hålla på med det. Om man nu menar att man inte får syssla med det, måste det då gälla alla. Ingen som inte har sin grund i väst ska få använda jeans och T-shirt. De ska gå omkring halvnakna, då i stort sett alla kläder man använder i dag är från väst. De ska inte få spela klassisk musik eller använda västerländska instrument. En neger med fagott är förstås kulturell appropriering. Ingen färgad ska få sjunga "Fånt ja en körv".

Nästan hela världens kultur idag är kulturell appropriering av den västerländska kulturen och borde då stoppas. Om man förstås inte är rasist och anser att man ska bedöma människor efter hudfärg. D.v.s. det är skillnad på hudfärgen som avgör vad som är kulturell appropriering. Det här är ren pk-idioti av pk-idioter.
Citera
2023-01-31, 14:40
  #15
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det här med kulturell appropriering är det dummaste jag vet. Bara idioter kan hålla på med det. Om man nu menar att man inte får syssla med det, måste det då gälla alla. Ingen som inte har sin grund i väst ska få använda jeans och T-shirt. De ska gå omkring halvnakna, då i stort sett alla kläder man använder i dag är från väst. De ska inte få spela klassisk musik eller använda västerländska instrument. En neger med fagott är förstås kulturell appropriering. Ingen färgad ska få sjunga "Fånt ja en körv".

Nästan hela världens kultur idag är kulturell appropriering av den västerländska kulturen och borde då stoppas. Om man förstås inte är rasist och anser att man ska bedöma människor efter hudfärg. D.v.s. det är skillnad på hudfärgen som avgör vad som är kulturell appropriering. Det här är ren pk-idioti av pk-idioter.

Om jag förstått saker rätt ska man dock ha spårat byxor till Ostasien så de får vi faktiskt lägga av med. Inte mig emot i och för sig, det är viktigt att lufta!

Däremot kan jag tycka att man på TS arbetsplats kan skippa "Hubba Hubba Zoot Zoot". Bättre i sådana fall att man låter ungarna uppföra "Day-O" med rekvisita i form av ordentligt med frukt och kanske matteläraren i rollen av "Mr. Tallyman".
__________________
Senast redigerad av Vintergrisen 2023-01-31 kl. 14:42.
Citera
2023-01-31, 14:59
  #16
Medlem
Nu ska vi se ... Har väl låten i någon folder och brukar lägga till kommentarer om ursprung för låtar av den typen.

Jo, ligger där tillsammans med Spike Jones 1946 Hawaiian War Chant som i sin tur är en parodi på en 1800-tals Hawaiiansk kärlekssång.

Verkar som '81 Hubba Hubba Zoot Zoot är löst inspirerad av Spike Jones låten. I foldern ligger även en riktigt bra version av 1800-tals låten - Grus i Dojjans Habba Habba från '75.
Citera
2023-01-31, 15:30
  #17
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Många av ljuden liknar de facto olika ljud som är vanliga söder om Sahara, "hubba hubba zoot zoot deba uba zat zat a nam nam". Det går inte att förneka att ljuden är inspirerade av ett språk som låtskrivaren försöker härma på något vis. Vi har APT imorgon onsdag. Vi får prata om det här då.

Det är i så fall DU som gör den tolkningen. Om du åker ner till Afrikas horn och pratar hubba hubba zoot zoot med dem, har jag svårt att tro att de kommer uppfatta det som att du härmar deras språk.

Jag är PK och tycker att det är rätt mycket rasistiskt att prata om att hubba hubba zoot zoot låter som språk som är vanliga söder om Sahara.
Citera
2023-01-31, 15:46
  #18
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smockad

Det är i så fall DU som gör den tolkningen. Om du åker ner till Afrikas horn och pratar hubba hubba zoot zoot med dem, har jag svårt att tro att de kommer uppfatta det som att du härmar deras språk.

Jag är PK och tycker att det är rätt mycket rasistiskt att prata om att hubba hubba zoot zoot låter som språk som är vanliga söder om Sahara.

Det är inte jag som gör den kopplingen, det är K i lärarkollegiet som yrar. Personligen tycker jag frågan är en försumbar petitess. Bara löjeväckande att vi diskuterar denna fråga i lärarlaget, jag försöker bara förstå vilket ställningstagande man bör göra i frågan på morgondagens APT.
Citera
2023-01-31, 16:54
  #19
Medlem
Legimitations avatar
Karen har för mycket fritid
Citera
2023-01-31, 17:17
  #20
Medlem
utforskarens avatar
Om låttexten gick typ såhär: ”Nere i svarta Afrika sjunger man såhär; Haba Haba Zoot Zoot…” så hade det väl kunnat betraktas så.

Men nu är det ju snarare SO-läraren som tänker ”men sådär låter ju negrerna i Afrika!”, så då tycker jag att hen får rannsaka sig själv istället. 🏝️
Citera
2023-01-31, 18:03
  #21
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Givetvis är inte allt som står på Wikipedia sant, men:
"Texterna är skrivna på ett nonsensspråk. Tittar man närmare är det blandningar av olika språk och specialuttryck på samma sätt som transpiranto."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Caramba_(musikgrupp)

"Transpiranto är ett skämtspråk som framför allt förekommer i Grönköpings Veckoblad."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Transpiranto
Citera
2023-02-01, 00:49
  #22
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Det är inte jag som gör den kopplingen, det är K i lärarkollegiet som yrar. Personligen tycker jag frågan är en försumbar petitess. Bara löjeväckande att vi diskuterar denna fråga i lärarlaget, jag försöker bara förstå vilket ställningstagande man bör göra i frågan på morgondagens APT.
Förslagsvis att det K som hävdar att människor söder om Sahara pratar hubba hubba zoot zoot.

Jag vinnlägger mig om att vara politiskt korrekt, men det här är ju bara trams och rasistiskt as fuck hävda att afrikanska språk låter hubba hubba zoot zoot.
Citera
2023-02-16, 14:01
  #23
Medlem
Det var Ted Gärdestad och Michael B Tretow som låg bakom låten.
Citera
2023-02-16, 15:15
  #24
Avstängd
JordenIsPlatts avatar
Säg åt kollegan att välja denna istället: https://www.youtube.com/watch?v=6jDH...erMurphyGoGirl

Folk är enormt skötnödiga och letar fel och vill man verkligen verkligen hitta något så gör man ju det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback