Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-31, 08:23
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Minns en händelse för nästan 20 år sedan i Bro norr om Stockholm där 3 personer omkom. Hittade en artikel om händelsen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...torcykelolycka

Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Jag hittar inga bilder just nu men det händer. Om mc:n håller extremt hög hastighet (runt 200 km/h) och kör in i en stillastående eller långsamtgående bil så kommer bilen att mer eller mindre klyvas av smällen, pga den stora rörelseenergin som mc:n har. Jag minns något sådant fall i Sverige där man hittade mc-förarens huvud på passagerargolvet i den tvådelade bilen. De båda som färdades i bilen omkom omedelbart när mc:n träffade bilen från sidan som en pansarprojektil. Jag kör hoj själv men inte på det viset.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnafaan
Jag har sett resterna av en olycka mellan Umeå och Örnsköldsvik där ett äldre par hade kört ut på E4:an och missbedömt farten på en motorcykeln (troligen ca 250 km/h) bilen var i det närmaste klyvd på mitten (alla tre dog).

Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
Jo, minns också den olyckan. MC:n kom i långt över hundra km/h och hade princip parkerat på bilens förar- och passagerarplats.

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Här får man in en motorcykel i en golf.

https://www.pakwheels.com/forums/t/a...250-km-h/14564

Dessa inlägg handlar sannolikt om samma olycka även om det virras lite om platsen det hände på.
Vi kan ju se på bilderna att det är samma bil och motorcykel.

Olyckan var extremt tragisk på flera sätt, för det första för att man kan se hur extremt illa det kan gå när någon gör fel i trafiken, vilket vi alla måste ha i tankarna när vi själva vistas i trafiken.

Dessutom visar det med all tydlighet att man inte alltid kan ge all skuld till bara den ena inblandade, för denna olycka visar tydligt att även om bilföraren kanske missade väjningsplikten, så hade ändå mc-förarens eget beteende den allra största påverkan på olyckan alls hände, och konsekvenserna av den, och är det någon som kan förstå vad jag tänker på?



För övrigt ska enligt uppgift de anhöriga till de förolyckade ha godkänt att man visar upp resterna på detta sätt på utställningar etc.
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2023-01-31 kl. 08:26.
Citera
2023-01-31, 08:55
  #14
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Dessa inlägg handlar sannolikt om samma olycka även om det virras lite om platsen det hände på.
Vi kan ju se på bilderna att det är samma bil och motorcykel.

Olyckan var extremt tragisk på flera sätt, för det första för att man kan se hur extremt illa det kan gå när någon gör fel i trafiken, vilket vi alla måste ha i tankarna när vi själva vistas i trafiken.

Dessutom visar det med all tydlighet att man inte alltid kan ge all skuld till bara den ena inblandade, för denna olycka visar tydligt att även om bilföraren kanske missade väjningsplikten, så hade ändå mc-förarens eget beteende den allra största påverkan på olyckan alls hände, och konsekvenserna av den, och är det någon som kan förstå vad jag tänker på?



För övrigt ska enligt uppgift de anhöriga till de förolyckade ha godkänt att man visar upp resterna på detta sätt på utställningar etc.
Det är svårt att inse vilka krafter som är i rörelse även när man glider runt i 90.
Citera
2023-01-31, 13:41
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Massan är bara upphöjt till två medans hastighet är upphöjt i kvadrat
Således inverkar hastigheten mer på anslagsenergin än vad vikten gör.

Finns motorcyklar som kluvit en bil på mitten.

Du vet att upphöjt i två och kvadrat är samma sak?
Oavsett så har du inte koll på dina formler.
Rörelseenergin/kinetiska energin är linjärt beroende av massan och kvadratiskt beroende av hastigheten
E=1/2*m*v^2
Citera
2023-01-31, 13:51
  #16
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Du vet att upphöjt i två och kvadrat är samma sak?
Oavsett så har du inte koll på dina formler.
Rörelseenergin/kinetiska energin är linjärt beroende av massan och kvadratiskt beroende av hastigheten
E=1/2*m*v^2
Man får ta å klä sitt åkdon i pansar så kommer man undan.
Citera
2023-02-02, 15:44
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Du vet att upphöjt i två och kvadrat är samma sak?
Oavsett så har du inte koll på dina formler.
Rörelseenergin/kinetiska energin är linjärt beroende av massan och kvadratiskt beroende av hastigheten
E=1/2*m*v^2


Satt o tänkte på att rörelseenergin ökar med fyra om man dubblar hastigheten.
Jag var nog lite trött när jag skrev det där
Citera
2023-02-02, 17:47
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Sett att bilar krossar och mosar motorcyklarna sönder och samman vid krock. Det beror på dess massa. Går det lika dant åt andra hållet om mc (motorcykel) som har lägre massa kan krocka sönder en bil genom att uppnå hög hastighet? Kom gärna med exempel på händelser och tillhörande förklaringar.

Sent 80-tal. Polarens storebrors klasskamrat på gymnasiet hade en gammal Opel Kadett. Han var stressad och körde från en sidoväg ut på en landsväg. Det kom en bil från vänster på landsvägen, men han tänkte att: -"Jag hinner före". Vad han dock inte såg var ett en motorcykel låg för omkörning av personbilen som han smet ut framför. Vi var och tittade på bilen på skroten efteråt. MC:n hade träffat bilen precis bakom förarstolen och som tur var satt det ingen i baksätet. Bilen var i det närmaste helt klyvd. Båda överlevde.
Citera
2023-02-02, 19:08
  #19
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnafaan
Jag har sett resterna av en olycka mellan Umeå och Örnsköldsvik där ett äldre par hade kört ut på E4:an och missbedömt farten på en motorcykeln (troligen ca 250 km/h) bilen var i det närmaste klyvd på mitten (alla tre dog).
Det var vid Öden det hände och det gick troligen väldigt fort , alla fordon han hade gick fort
__________________
Senast redigerad av sealstryper 2023-02-02 kl. 19:11.
Citera
2023-02-02, 19:50
  #20
Medlem
Klart att den kan. Men mycket beror så klart på vilken typ av hoj och vilken typ av bil.
Ta en Honda Goldving (stor tung hoj) som kommer i 90 och ränner in i sidan på en lätt småbil, som t.ex. en Fiat Panda. Då lär det gå illa för både bilen och föraren.

Om det istället är en 98cc lättviktare som kolliderar med en gedigen gammal Land Rover så lär såväl bilen som dess förare klara sig betydligt bättre.
Citera
2023-02-02, 20:28
  #21
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Det var vid Öden det hände och det gick troligen väldigt fort , alla fordon han hade gick fort

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...torcykelolycka

Denna bil/mc användes väl på mässor eller nått

Skall finnas bättre bilder , mc bakparti syns i bilen
Citera
2023-02-02, 20:47
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Generellt gäller väl att den "kropp" som har mest massa orsakar mest skada vid samma hastighet, och att den kropp som har högst hastighet klarar sig bäst vid samma massa.

Så en motorcykel som väger mindre än en bil behöver ha jäkligt mycket högre hastighet för att orsaka större ska da på bilen, än vad bilen gör på motorcykeln.

Tänk dit t.ex. en krock mellan en Harley-Davidson CVO Road Glide Ultra som tydligen ska väga 439 kg, och en Renault Twizy på 450 kg. Med en skillnad på bara 21 kg så behöver inte motorcykeln färdas så mycket snabbare för att rörelsemängderna ska vara samma (dock har de olika riktning om det ska bli en stor krock).

https://www.bikescatalog.com/top-ten...the-world.html
https://carbuzz.com/features/lightes...cars-ever-made
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback