Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2023-01-29, 22:41
  #85
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilliehorn
Haha, åh herregud vad du ägde ut GrillTekniker där.

GrillTekniker står för århundradets Flashback-fadäs.

Nej, det gör du. Har du något svar på trådens frågeställning eller ville du bara tramsa?
Citera
2023-01-29, 22:42
  #86
Medlem
Inkommers avatar
Ja men det är okej.
Citera
2023-01-29, 22:50
  #87
Avstängd
llundberg57s avatar
Att vara rasist är inget att skämmas för lika lite som att ha en viss skostorlek, en viss blodgrupp eller att gilla en viss maträtt. Helt ok och normalt.
Citera
2023-01-29, 22:51
  #88
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Väldigt fördomsfullt inlägg med många felaktiga påståenden. Intressant att du tror dig kunna tala för de flesta invandrare.

On topic: självklart är det rasistiskt att på förhand sålla bort folk med invandrarbakgrund när man exempelvis skall göra affärer. Det är ju själva definitionen av rasism, det vill säga att man har fördomar och föreställningar om att vissa "raser" är sämre än andra och att vissa "raser" är utrustade med sämre attribut/egenskaper än andra.
Tur för dig som är så fördomsfri och världsvan att du vill göra affärer med invandrare, hoppas du är lika nöjd och kaxig när du blir blåst av nån mysig nysvensk skojare bara.
Citera
2023-01-29, 22:53
  #89
Avstängd
Beror nog på vad det gäller för affärer. Jobbar du i en kiosk kan du knappast neka en invandrare att handla. Men sälja något mer komplicerat än en oväxlad monark privat skulle jag inte göra. Aldrig en tanke på att sälja en dator eller en bil till en MENA. Det blir problem.
Citera
2023-01-29, 23:14
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Väldigt fördomsfullt inlägg med många felaktiga påståenden. Intressant att du tror dig kunna tala för de flesta invandrare.

On topic: självklart är det rasistiskt att på förhand sålla bort folk med invandrarbakgrund när man exempelvis skall göra affärer. Det är ju själva definitionen av rasism, det vill säga att man har fördomar och föreställningar om att vissa "raser" är sämre än andra och att vissa "raser" är utrustade med sämre attribut/egenskaper än andra.

Citat:
Invandring eller immigration är en form av mänsklig migration och avser inflyttning och stadigvarande bosättning av utrikes född person i ett land. Vanligen inkluderar statistiken även personer som fötts i landet och återvänder efter att ha bott en längre tid i ett annat land. Den person som invandrat kallas invandrare eller immigrant.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Invandring

Citat:
Människoraser är klassificeringssystem som använts för att dela in den moderna människan (Homo sapiens) i vagt avgränsade populationer eller grupper utifrån anatomiska, kulturella, etniska, genetiska, geografiska, historiska, lingvistiska, religiösa eller sociala skillnader.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskoraser

Det är väldigt svårt att hitta stöd för att invandrare är en ras.
Citera
2023-01-29, 23:40
  #91
Avstängd
PalmeKillers avatar
Rasistisk? Vad är problemet? Om man vet det är strul att ha göra med vissa invandragrupper, då undviker man dem. Precis som romer så har man byggt ett kollektiv varumärke uteifrån invandragruppen kultur. Man vet att det är rövhål att göra affärer med MENA invandrare t.ex. , då undviker man det. Just invandragrupper från Mellanöster Araber + Isrealer är fula fiskar, dom ljuger och är ohederliga att ha göra med. Något med deras kultur.

Jag undviker att köpa pizzia, bara för jag bli magsjuk varje gång jag går till just den pizzieran, men jag går gärna till den thailänska matstället.

Jag undviker att ha med Araber att göra, dom förstår vårt land.
__________________
Senast redigerad av PalmeKiller 2023-01-29 kl. 23:44.
Citera
2023-01-29, 23:40
  #92
Medlem
Nibiruans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Diskuterade nylligen mitt senaste bilköp med en släkting. Jag konstaterade att jag skulle aldrig köpa en bil hos en bilfirma som drivs av en invandrare, och därför kollar jag upp ägare på allabolag.se först, oavsett om bilfirman heter Kabuls Kebab & Bilar eller Göran Svenssons Bilar. Visar det sig vara invandrarnamn som firmatecknare passar jag och letar vidare.

Likaså när jag ska sälja min bil - om en Muhammed kontaktar mig på Blocket så svarar jag inte, väntar hellre tills Gösta Andersson hör av sig.

Jag handlar inte i arabaffärer heller eftersom det är svårt för mig att avgöra kvaliteten på det som säljs. Är tomaterna bespsrutade med extremgiftiga bekämpningsmedel? Ingen aning. Är de det på ICA? Ingen aning, men mindre troligt än hos Klanens Livs & Tobak iallafall - riskminimering.

Min anledning är såklart att minimera risken för bekymmer, det finns ju risk för det oavsett, men jag tror att den är lägre om man försöker undvika affärer med invandrare.

Är detta rasistiskt? Min släkting verkade iallafall tycka att det var väldans fördomsfullt. Det kanske det är, men är det inte även "sunt förnuft" att välja det som åtminstone känns säkrare för mig? Jag har ingen aning om det faktiskt är större risk att bli lurad av invandrare, men det är ju min tro att det är så, och då bör jag väl handla därefter? Vissa handlar ju bara av specifika märken för att de tror att de är bättre och för att undvika problem, så är detta egentligen annorlunda? Är alla som undviker utländska bilhandlare rasister, eller är de bara pragmatiker?

Är precis likadan, plus att livsmedelskedjor som ICA, Coop, Hemköp, Willys, Lidl m.fl har många produkter som är Halal certifierade och då går några procent av dina pengar till Islam och terrorister ändå. Så folk måste få upp ögonen för detta och undersöka allt de handlar och hitta nya produkter att handla som inte är Halal certifierade. Beroende på vilka produkter dy handlar så handlar det säkert om 50-70% av dina livsmedelsinköp som måste ändras/bytas ut.
Citera
2023-01-30, 00:48
  #93
Medlem
Det skulle nog många bestämt hävda att det är. Men slutar man bara vara rädd för rasiststämpeln blir det lättare att agera på sitt sunda förnuft. Privata affärer med icke-nordiska invandrare är något jag undvikit sedan jag var barn och då stötte på mina första problem.

En gång sålde jag en fullt fungerande apparat enligt beskrivning. Den icke-nordiska köparen hörde av sig efter någon dag och ville få pengarna tillbaka för att han inte begrep hur den skulle kopplas in. Sen började han tjafsa och hota när han inte fick som han ville.

En invandrad butiksinnehavare blåste mig på småpengar genom att ge mig ett handskrivet tillgodokvitto för saker jag sålt till honom. När jag kommer tillbaka vid ett senare tillfälle för att utnyttja pengarna på kvittot hävdar han att det inte var han som utfärdat det.

När jag var ung lämnade jag in bilen till en icke-nordisk verkstad för byte av signalhorn och justering av handbromsvajer. Signalhornet fungerade en gång. Handbromsvajern gick av inne på besiktningen vid kontroll.

Skräp för nån hundring som annars hade åkt på tippen kanske jag kan sälja till invandrare för att slippa åka till återvinningen, men inget mer värdefullt än så. Sannolikheten för tjafs och bråk stiger i direkt relation till priset på objekten verkar det som.

Bil, det skulle jag bara sälja till nån jag känner eller till en bilfirma, skitsamma om jag förlorar pengar på det. Hellre kompispris till en nöjd vän som inte ringer och gnäller ifall en lampa går sönder två månader efter köpet, än att försöka få marknadspris av en icke-nordisk köpare.

Jag medger absolut att mina preferenser kan kallas rasistiska, vilket i så fall i sin tur gör mitt agerande baserade på gamla erfarenheter rasistiskt. I så fall är jag väl rasist då, och kunde inte bry mig mindre, eftersom det gör min tillvaro bättre.
Citera
2023-01-30, 08:24
  #94
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Väldigt fördomsfullt inlägg med många felaktiga påståenden. Intressant att du tror dig kunna tala för de flesta invandrare.

On topic: självklart är det rasistiskt att på förhand sålla bort folk med invandrarbakgrund när man exempelvis skall göra affärer. Det är ju själva definitionen av rasism, det vill säga att man har fördomar och föreställningar om att vissa "raser" är sämre än andra och att vissa "raser" är utrustade med sämre attribut/egenskaper än andra.
Det är den empiriska verkligheten vi lever i. Bara naiva lättlurade svenskar går omkring och tror annat.

Det du kallar rasism kallar jag sunt förnuft och naturlig folkgemenskap. Ett folk som inte förstår detta kommer gå under pga ren dumhet. Men du kanske hatar svenska folket, vad vet jag?
Citera
2023-01-30, 09:20
  #95
Medlem
Köpt bil på turk-firma en gång, aldrig mer!
Nästa bil köpte jag på en välkänd etablerad firma, dyrare ja men bättre för blodtrycket.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback