Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-28, 21:26
  #1
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Ukraina önskar tydligen Jas 39 stridsflygplan från Sverige. 24 stycken om jag förstod det rätt.
Nog för att jag håller på Ukraina. Det är en icke-fråga.
Men önskar de det som en gåva eller vill de betala för dem?
Alltså behöver inte vi alla våra plan om det skulle bli skarpt läge? Finns det inte andra länder med fler plan som kan hjälpa till med specifikt detta?

Vad är priset för att utveckla ett sådant flygplan? Är det inte flera hundra miljoner kronor?

Jag vet inte vad jag skall tycka. Självklart vill man att Ukraina skall få hjälp, men detta känns som tveksamt.

Som jag förstått det har regeringen nekat.
__________________
Senast redigerad av MaleFeministWeasel 2023-01-28 kl. 22:19.
Citera
2023-01-28, 21:36
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Genom att skänka vapen till Ukraina så försvarar vi Sverige

Om Ryssland inte får en smäll på käften så kommer de att fortsätta ge sig på Europa.

Dessutom:
Vi kan erbjuda dem att köpa dem - men de kommer inte att ha råd.

De kommer att behöva låna. Och de kommer inte att kunna betala tillbaka om de inte längre existerar.



Ett lån kommer de de dock att acceptera, men det kommer att betraktas illa av större delen av världen, och vi alla vet att de kommer att behöva få bistånd oavsett. Så varför inte ge biståndet i form av det mest effektiva?

Och det är förhindra ryska framsteg, det måste svida så jävla hårt att de aldrig kommer att få för sig att göra något liknande igen
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-01-28 kl. 22:16.
Citera
2023-01-28, 21:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Ukraina önskar tydligen Jas 39 stridsflygplan från Sverige. 24 stycken om jag förstod det rätt.
Nog för att jag håller på Ukraina. Det är en icke-fråga.
Men önskar de det som en gåva eller vill de betala för dem?
Alltså behöver inte vi alla våra plan om det skulle bli skarpt läge? Finns det inte andra länder med fler plan som kan hjälpa till med specifikt detta?

Vad är priset för att veckla ett sådant flygplan? Är det inte flera hundra miljoner kronor?

Jag vet inte vad jag skall tycka. Självklart vill man att Ukraina skall få hjälp, men detta känns som tveksamt.

Som jag förstått det har regeringen nekat.

Låter som en önskedröm. Hur många operativa J39 Gripen kan Sverige ha? 100?
Citera
2023-01-28, 21:37
  #4
Medlem
Om det hjälper till att skicka ut ryska soldater ur Ukraina tycker jag det är en bra idé. Då kommer ukrainarna också få F-16. Om Gripen är till Ukrainas hjälp, ge dem Gripen.
Citera
2023-01-28, 21:37
  #5
Medlem
okok1s avatar
En miljard verkar en sådan kosta. 24 miljarder rätt i sjön.
Citera
2023-01-28, 21:38
  #6
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Genom att skänka vapen till Ukraina så försvarar vi Sverige

Om Ryssland inte får en smäll på käften så kommer de att fortsätta ge sig på Europa.

Dessutom:
Vi kan erbjuda dem att köpa dem - men de kommer inte att ha råd.

De kommer att behöva låna. och de kommer inte att kunna betala tillbaka om de inte längre existerar.
Vart är bevisen på det?
Citera
2023-01-28, 21:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Ukraina önskar tydligen Jas 39 stridsflygplan från Sverige. 24 stycken om jag förstod det rätt.
Nog för att jag håller på Ukraina. Det är en icke-fråga.
Men önskar de det som en gåva eller vill de betala för dem?
Alltså behöver inte vi alla våra plan om det skulle bli skarpt läge? Finns det inte andra länder med fler plan som kan hjälpa till med specifikt detta?

Vad är priset för att veckla ett sådant flygplan? Är det inte flera hundra miljoner kronor?

Jag vet inte vad jag skall tycka. Självklart vill man att Ukraina skall få hjälp, men detta känns som tveksamt.

Som jag förstått det har regeringen nekat.
Ukraina ser hela världen som sin godisaffär just nu...

Utvecklingen kostase 25miljarder 1982, så det är väl 75-100miljarder idag. 60 plan av nya modellen E/F kostar 90miljarder, så 1,5miljarder per plan (alltså 1'500'000'000 SEK).

Jag antar att "ghost of Kiev" inte behöver någon utbildning på planet heller...
Citera
2023-01-28, 21:39
  #8
Medlem
skillnads avatar
Vilket satans dårpippi förslag. Den ryssofobiska masspsykosen vet uppenbarligen inga gränser.
Citera
2023-01-28, 21:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Om det hjälper till att skicka ut ryska soldater ur Ukraina tycker jag det är en bra idé. Då kommer ukrainarna också få F-16. Om Gripen är till Ukrainas hjälp, ge dem Gripen.

Nja, nu har ju vår försvarsminister sagt att det inte är aktuellt att ge Gripen till Ukraina. Med motiveringen att vi behöver dem själva.
Citera
2023-01-28, 21:43
  #10
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vart är bevisen på det?
- Georgien
- Tjetjenien
- Ukraina 2014
- Ukraina idag
- Finland före och under andra världskriget
- Övriga öststater efter andra världskriget
- Sovjet i övrigt (gick ju som bekant åt alla håll)

Samt hela deras tidigare geopolitik sedan Rysslands grundande som bestått av att skapa enorma buffertzoner eftersom Moskva inte har några naturliga skydd.

Rysslands hela historia har präglats av en ständig jakt på buffertzoner/expansion. Inga buffertzoner är ett hot mot deras säkerhet. Sveriges Gotland och kontroll över Östersjön och rutten ut mot resten av världen är ett hot mot Moskvas säkerhet

Om du vill läsa (se?) på mer:
- Geopolitics of Sweden: https://youtu.be/GQT4unko248
- The Ukraine War From Russia's Perspective: https://youtu.be/MkrLUFAcjH0
- Geopolitics of the Black Sea: https://youtu.be/QJZbS3hwGuU
- Russia’s Geography problem (lite mer lättsmält/enklare än föregående): https://youtu.be/v3C_5bsdQWg
- Why Finland Joining NATO Checkmates Russia (också enklare än föregående): https://youtu.be/si9Phc9ArpU

Har en enorm mängd material som jag lärt mig av genom åren om du är nyfiken på mer.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-01-28 kl. 22:34.
Citera
2023-01-28, 21:45
  #11
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
En miljard verkar en sådan kosta. 24 miljarder rätt i sjön.

Exakt, inga småpengar precis.
Förövrigt lär det bara trappa upp kriget till nånting vi i Europa INTE vill ha.
Citera
2023-01-28, 21:47
  #12
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Ukraina önskar tydligen Jas 39 stridsflygplan från Sverige. 24 stycken om jag förstod det rätt.
Nog för att jag håller på Ukraina. Det är en icke-fråga.
Men önskar de det som en gåva eller vill de betala för dem?
Alltså behöver inte vi alla våra plan om det skulle bli skarpt läge? Finns det inte andra länder med fler plan som kan hjälpa till med specifikt detta?

Vad är priset för att veckla ett sådant flygplan? Är det inte flera hundra miljoner kronor?

Jag vet inte vad jag skall tycka. Självklart vill man att Ukraina skall få hjälp, men detta känns som tveksamt.

Som jag förstått det har regeringen nekat.

Är det SAAB som tillverkar Jas 39? SAAB kan väl visa sympati med Ukraina isf och skänka några plan? Eller lastar vi redan hårt ansatta skattebetalare med all goodwill?

Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback