Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-28, 13:06
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Funfor2023
Excentrisk styrketräning, kallas även för negativ träning, och utgörs av den bromsande delen av en rörelse funkar för dom flesta problem med senor o muskelfästen.


Konkreta övningar du vill dela med dig av?
Citera
2023-01-28, 13:19
  #14
Avstängd
B4NDiTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamLivari
Var ska salvan appliceras? Exakt vill säga?
I stjärten såklart.

On topic: Vad menar du med exakt?
Citera
2023-01-28, 13:48
  #15
Medlem
Massajens avatar
Råkade ut för detta för mer än 15 år sedan.
Fysioterapeuten prövade med akupunktur. Sedan körde jag bicepscurl med lätta vikter, en tredjedel av normal belastning, men många repetitioner i 30 -50 intervallet. På bl a terapeutens inrådan.
För mig fungerade det. Tog några veckor så var smärtorna väck. Möjligen tog jag Ipren parallellt, men inter under hela tiden.

Kan naturligtvis inte säga om detta skulle hjälpa dig. Andra här kanske har andra erfarenheter.
Citera
2023-01-28, 14:03
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamLivari
https://kraftsportkliniken.com/besvar/bicepstendinit/


Hur tränar man excentriskt för att bli av med detta?
Precis som jag skriver, träna excentriskt.
Citera
2023-01-28, 22:48
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamLivari
Vilat ofantligt länge. Flera månader. Hur länge ytterligare ska man behöva vila? Har du haft detta och känt av det i axeln?

Nej det har jag inte. Golfarmbåge, rejält ont i axlarna och besvär med en disk i ryggen som resultat av alldeles för riskabel styrketräning och satte stopp för träningen i månader eller längre då motivationen helt försvunnit.

Alla skador upptäcktes genast och jag vågade inte förvärra skadorna, vilket fick axlarna och armbågen att läka helt med enbart vila men ryggen får jag vara fortsatt försiktig med men måste tränas regelbundet på ett skonsamt sätt.

Har även haft Carpal Tunnel som försvårar träning avsevärt.


Nej det är ju omöjligt för mig att säga dig men jag tror det är väldigt bra att röra på dig. Antar att du har skaffat dig ett 6:e sinne nu och vet vilka rörelser som gör ont. Undvik dessa som pesten.

Jag hoppas att du inte har fått några permanenta skador men det finns de som inte längre klarar av att utföra dynamiska rörelser vid styrketräning då det förvärrar deras besvär. Statisk träning har visats vara väldigt framgångsrikt för dessa personer och kanske något du ska prova? Isf skulle jag rekommendera att läsa på om "TSC" eller Timed Static Contractions" och se om det kan fungera för dig.

Vad har terapeuten sagt?
Citera
2023-02-06, 23:04
  #18
Medlem
Ådrog mig inflammation i bicepssenorna på båda axlarna, men främst på höger axel, pga handboll där all träning blir väldigt fokuserad på muskelgrupper på framsidan. Detta resulterar i att axeln får en onaturlig framåtrotation vilket minskar utrymmet i axeln.
Haft problem med detta i 6/7 år nu, men har blivit bättre tack vare att stärka ryggens muskulatur för att på så sätt öka utrymmet i axeln så att inte senan hamnar i kläm mellan axeltaket och själva kulan på överarmen.

Har inte blivit helt bra, men mycket bättre, så mitt tips är att vila framsidans muskler och fokusera på ryggen. Kan vara smart att börja med lättare vikt i början för att hitta kontakten ordentligt, och sedan lägga på mer vikt så man jämnar ut styrkan mellan fram och baksidan!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback