Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-26, 19:22
  #1
Medlem
Vänder mig hit om någon känner igen sig.

Början/runt 2000 så läste jag en artikel i någon tidning typ illustrerad vetenskap/allt om historia där man tog upp hur människan/civilisationen har utvecklat under de senaste 1000åren. I den artikeln så visade ett linjediagram hur utvecklingen gick framåt men sedan för att plana ut när religionen stoppade upp utvecklingen för att sedan stiga igen när religionen tappade sin makt.

För jag kommer i väl ihåg det diagrammet för innan jag läste den artikeln så läste jag hel del om Romar/Grekernas storhetstid. Diagrammet visade det man läst om att under Romar/Grekernas storhetstid så gick utvecklingen fort fram med rinnande vatten, avlopp etc som man kunna se bra på det diagrammet men sen kom medeltiden/Religionsstiden och kurvan planade ut i ett par hundra år för att sedan börja stiga igen.

har försökt googla till mig den artikel/tidningen men har gått bet så hoppas någon känner igen sig.
Citera
2023-01-26, 19:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Vänder mig hit om någon känner igen sig.

Början/runt 2000 så läste jag en artikel i någon tidning typ illustrerad vetenskap/allt om historia där man tog upp hur människan/civilisationen har utvecklat under de senaste 1000åren. I den artikeln så visade ett linjediagram hur utvecklingen gick framåt men sedan för att plana ut när religionen stoppade upp utvecklingen för att sedan stiga igen när religionen tappade sin makt.

För jag kommer i väl ihåg det diagrammet för innan jag läste den artikeln så läste jag hel del om Romar/Grekernas storhetstid. Diagrammet visade det man läst om att under Romar/Grekernas storhetstid så gick utvecklingen fort fram med rinnande vatten, avlopp etc som man kunna se bra på det diagrammet men sen kom medeltiden/Religionsstiden och kurvan planade ut i ett par hundra år för att sedan börja stiga igen.

har försökt googla till mig den artikel/tidningen men har gått bet så hoppas någon känner igen sig.
Så var det ju i Europa under medeltiden också. Man brände "häxor", man dödade vetenskapsmän för att dom berättade vad dom upptäckt. Jorden var platt och solen kretsade kring jorden. Den jord och den sol som guden skapade på sex dagar. Och kvinnan gjordes av mannens revben.
Sedan kom upplysningstiden och vetenskapen tog fart. Den gav oss all den teknik och medicin som ledde till överbefolkning och utvandring till Amerikat.
Nu har vi gett samma teknik och medicin till 3:e världen. Dom använder den inte heller för att öka välståndet utan för att öka befolkningen. Och det leder till massmigration till den gamla och den nya världen.
Så nu gäller det att gnugga geniknölarna och hitta på något nytt, något som får stopp på vansinnet.
Citera
2023-01-26, 19:31
  #3
Medlem
Laggiores avatar
Ja religion är satans verktyg.
Citera
2023-01-26, 19:34
  #4
Medlem
6stringlevins avatar
Så ni småpojkar vet inte att det är tack vare kyrkan som hela västvärlden står förankrad i Aristoteles? Eller att det var kyrkan som drev alla universitet långt in i modern tid?
Citera
2023-06-12, 09:10
  #5
Avstängd
Ska det finnas en utveckling. Okej.
Citera
2023-06-12, 21:01
  #6
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
För jag kommer i väl ihåg det diagrammet för innan jag läste den artikeln så läste jag hel del om Romar/Grekernas storhetstid. Diagrammet visade det man läst om att under Romar/Grekernas storhetstid så gick utvecklingen fort fram med rinnande vatten, avlopp etc som man kunna se bra på det diagrammet men sen kom medeltiden/Religionsstiden och kurvan planade ut i ett par hundra år för att sedan börja stiga igen.

Fort och fort. Från det att avloppet utvecklades för 4000 år sedan, så hände nästan ingenting under vare sig grekerna eller romarna, tills utvecklingen exploderade med industrialismen under 1800-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Så var det ju i Europa under medeltiden också. Man brände "häxor", man dödade vetenskapsmän för att dom berättade vad dom upptäckt. Jorden var platt och solen kretsade kring jorden. Den jord och den sol som guden skapade på sex dagar. Och kvinnan gjordes av mannens revben.
Sedan kom upplysningstiden och vetenskapen tog fart. Den gav oss all den teknik och medicin som ledde till överbefolkning och utvandring till Amerikat.

Häxbränningen var f.f.a. en postmedeltida företeelse som f.f.a. skedde i den protestantiska världen. Samtidigt som häxbränningarna var som intensivast och samtidigt som halva Europa var upptagna med att slå ihjäl varandra i religionskrig, så revolutionerade den djupt religiöse teologen Isaac Newton mekaniken och fysiken.

Vad gäller det där med att man ska ha trott att jorden var platt, så var det något som den amerikanska författaren Washington Irwing hittade på 1828 i hans "A History of the Life and Voyages of Christopher Columbus". Bildade människor under medeltiden visste att jorden var rund, de visste hur stor jorden var & därmed så visste de att man inte kunde segla västerut hela vägen till Indien, utan att dö av törst och hunger. Det som gjorde Columbus speciell, var att han trodde att jorden var mycket mindre än vad den var och än vad alla andra visste att den var & därmed så trodde han att man skulle kunna nå Indien via en västlig rutt. Tur nog så fanns det dock en oupptäckt kontinent i vägen, där Columbus trodde att Indien skulle vara, vilket räddade livet på honom och hans besättning.

Och mig veterligen så dödades inte en enda vetenskapsman under medeltiden, för deras upptäckter.
Citera
2023-06-13, 22:25
  #7
Avstängd
Kiddieoxos avatar
Brittiska avlopp och vattenledningar har inte utvecklats sedan romarna lämnade ön.
Citera
2023-06-15, 14:08
  #8
Medlem
Ja Religon är Folkets Opium
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback