Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-07, 19:59
  #889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Du hatar bara knarkare och du är på allvar så dum så att du tror att opiater, benso osv fungerar helt annorlunda om man har dem på recept...

Okej jag är dum och du verkar må vara puffare?
Citera
2023-04-07, 20:04
  #890
Avstängd
Att svennens köp av droger driver på kriminaliteten vet väl alla nu...varför diskutera det ens ??
Citera
2023-08-02, 06:00
  #891
Medlem
Porrstjarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Alltså, va? Nej.

Draget till sin spets, eller kokat ner så mycket jag kan - om man så vill, så anser jag (och jag tror att många delar den här åsikten) så är det statens fel att vi har så pass omfattande gängbrottslighet som vi har. Inte för att vi knarkar - jag har knarkat rätt länge och jag känner folk som är äldre än jag - och i flera år så var våldsbrottsligheten i det här landet låg. Inte för att det var svårt att få tag på droger, snarare tvärtom. Sett till inflationen så var dom dessutom mycket billigare för bara 20-talet år sen. '

Utan för att staten har låtit antalet människor som tär på allmännyttan bli större än vad den närande delen egentligen klarar av. Och man kan ju inte bestämma vad man vill att ens skattepengar ska gå till, utan allas skattekronor hamnar ju i samma hög. En skön bieffekt av detta är att landets infrastruktur går på knäna. I många fall har den gjort det länge, men mycket av underhåll och utbyggnad har ju fått skjutas på. Områden som har planerats för X får nu istället ta emot Y. Och så vidare. Det är för många bilar på våra vägar. För många i kollektivtrafiken.

På detta har man då en galopperande gängbrottslighet som i stort sett livnär sig på enbart på narkotika, cannabis till cirka 80-90%. Även om man givetvis inte skulle med ett trollslag bli av med all gängbrottslighet om man legaliserade och reglerade "knark"marknaden. Men det skulle vara ett skott i varje knä, och sen ett i magen. Till slut skulle gängens tillgång ta slut, och i takt med att dom gör det så borde rimligtvis fler och fler gangsters åka dit. Bland annat eftersom rättsväsendet skulle ha mindre att göra.

Vad vi skulle göra med alla gangsters vet jag inte. Men jag har svårt att tänka mig att dom flesta inte skulle fucka upp något snarare förr än senare, så att snuten nyper dom.

Andra länder klarar av att sälja weed över disk. Så varför skulle det inte gå bra i Sverige?
Om man bortser från alla sina känslomässiga argument runt det hela menar jag. Om man för skojs skull tänker att knarkare är helt vanliga människor, och att "knark" faktiskt inte är lika hemskt som våldtäkt, pedofili och hustrumisshandel liksom.

Jag vet inte hur stor den legala cannabismarknaden skulle vara. Men om vi bara pratar om "weed" som man röker för nöjes skull, så pratar vi miljarder om året. En marknad som i andra länder, till och med i vår närhet, existerar och.. Well, det går inte så bra i alla fall, men desto större anledning för Sverige att visa vägen. Att titta på alla som har legaliserat, helt eller på något semi-manér, hur det har gått och varför. It's not rocket appliances.

Det som är.. Det är att man skulle dra rötterna ur något som är så djupt rotat i Sverige. Det lär finnas goda pengar i att driva behandlingshem. Behandlingar som man kan dömas till i rätten, trots att man enligt till exempel DSM inte alls är i något behov av. Men "cannabis är narkotika, vilket är olagligt" så allt bruk är ju missbruk. Sen så sitter man där på ett 12 Stegs-hem med superskumma regler, och hela den här 12 Stegs-grejen som i sig är superkonstig. Och där ska folk med heltidsjobb och goa vänner sitta och säga att dom är svaga missbrukare. Och allt för att en trafiksnut tyckte att man såg nervös ut, när allt man ville var hem och skita.

Det finns så mycket business i det här Bejerotska system som vi har. Och det är svårt, och direkt livsfarligt för vissa att dra i.

Ursäkta låång väntan, ditt svar var jäkligt bra och jag som väluppfostrad (nåja, hm...) måste svara i retur.
Tror vi är överens om väldigt mycket.

Vår narkotikapolitik oavsett färg på regeringarna har sedan sent 60-tal varit ett stort misslyckande.
Vi har dessutom jantelagen och den inbyggda spärren i alla politiker som omöjliggör för dem att säga:
"Vi hade fel".
Naturligtvis vore den snabbaste vägen att minska skjutningarna, gäng/klanstriderna om vem som skall
få sälja vad vart att legalisera vissa "lättare" droger, typ marijuana och hasch.
Det skulle över en natt döda den största delen av marknaden och göra alla i den delen av branschen
arbetslösa. Om det fanns laglig tillgång, varför deala med skumma Addidas-dvärgar, lättkränkta och beväpnade ?

Inte för att jag gillar knark, har sett alldeles för mycket av dess baksidor och folk som dött åt
helvete för tidigt i mitt tidigare yrke. Men ännu fler tragedier pga alkohol om jag skall vara ärlig,
Inte dödsfall, men misshandel av fruar och barn, splittrade familjer och livslångt helvete för den beroende.
Tillhör dom som på allvar hatar killar som slår tjejer, en riktig MAN (nu blir många säkert sura, men jag
bjuder) slår ALDRIG en kvinna. Gör du det är du ingen riktig man (utan en feg fi**a).

Skillnaden är ju att spriten är socialt accepterad och del av vår kultur på gott och ont.
Hade alkohol uppfunnits idag hade det aldrig fått säljas, det sätter jag storkukslugnet i pant på.

Har i ärlighetens namn aldrig sett någon som rökt på bli våldsam eller arg och otrevlig.
Lirade mycket som kompgitarrist till olika rockgubbar på 90-talet, och minns det enkla faktum
att om det var artister som drog mycket "raggare" i jänkebilar, drickandes höger/vänster ur dunk
i baksätet hann dom fan inte ens från parkeringen innan dom skulle börja slåss.
Vill bara påskina detta faktum, och att vad gäller knark så finns det ju grader i helvetet även där.

Stora delar av världen har beslutat legalisera just hasch/majja av en anledning, men det kommer
hinna frysa, tina och frysa till is igen i helvetet innan Sveriges politiker erkänner att politiken som
förts de senaste 50 åren ligger till grund för dagens situation och har dödat betydligt fler än den "räddat".
(Finns även andra anledningar, med inbyggda systemfel och MENA, skall tilläggas men det är ämnen
för andra trådar).

Men att legalisera vissa saker, döda marknaden och dessutom få in en skattepeng för varje
knärts som säljs på typ systemet eller apoteket låter som en betydligt bättre idé än att
fortsätta som idag.

Hoppas du förstod mitt svar (jobbat 14 timmar så jag är inte snabbtänkt direkt, värre än vanligt...)

/FTG
__________________
Senast redigerad av Porrstjarna 2023-08-02 kl. 06:03.
Citera
2023-08-02, 06:05
  #892
Avstängd
Full-Retards avatar
Jo vi såg ju hur denna utgångspunkt fungerade ”jättebra” under förbudstiden i usa.

Varför säger polisen sånna här korkade saker? Det är typ som, sluta taffsa för att en tjej har ett sluta tafsa armband på sig, eller, sluta skjut hej och hå!
Citera
2023-08-02, 06:08
  #893
Medlem
Hackenbush55s avatar
Så det är alltså inte langare och gäng som spränger och skjuter? Vem gör det då? Kanske Olga som jobbar på Ica för att hon har dålig lön?
Citera
2023-08-02, 07:49
  #894
Medlem
Sluta bara knarka, ni förstör hjärnan. Se bara vilka som knarkar, ofta obalanserade människor som mår dåligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback