2023-01-25, 13:46
Medlem
Har tappat koll lite på var jag lånat pengar då jag lånade små summor från olika aktörer. Hur kan man kolla var man har skulder? Står det I uc?
Citera
2023-01-25, 13:48
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marras221
Har tappat koll lite på var jag lånat pengar då jag lånade små summor från olika aktörer. Hur kan man kolla var man har skulder? Står det I uc?

Endast långivare som har ett samarbete med UC, rapporterar in sina krediter till UC. De mindre långivarna har inget sådant samarbete med UC, medan ex storbankerna (kanske alla banker med svenskt oktroj?) har sådant samarbete med UC.

Det finns inget centralt register, så utöver ovanstående krediter som syns i UC får du börja kolla på breven du får och, i slutändan, vad som registreras hos KFM om det gått så långt.
Citera
2023-01-25, 15:00
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Snart börjar det dyka upp kontrolluppgifter inför deklarationen, där har du uppgifterna du behöver.
Citera
2023-01-25, 16:39
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:

Jobbigt läge. Det är bara att försöka dra sig till minnes eller ringa runt alternativt vänta på brev från kronofogden. Fick själv ett brev från kronis i somras avseende en mindre skuld till ett mindre inkassobolag. Nu handlade detta inte om ett lån utan ett fakturaköp jag hade gjort 2år tidigare men som jag missat att betala och helt glömt bort. Det handlade om ett billigt batteri till telefonen som nu helt plötsligt blivit svindyrt, man lär av sina misstag. Slapp såklart betalningsanmärkning då jag reglerade den minimala skulden omgående.

Har man dock ett flertal lån, små som stora, som eventuellt förfallit kan det bli svettigt om man inte har en buffert att ta från. Du får försöka minnas helt enkelt, något sammanhållet register finns så vitt jag vet inte där du kan se dina eventuella lån.
Citera
2023-01-25, 16:49
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Snart börjar det dyka upp kontrolluppgifter inför deklarationen, där har du uppgifterna du behöver.

Knappast kommer det i kontrolluppgifterna stå att ts betalat si och så mycket i ränta om hen inte gjort några inbetalningar. Men har ts gjort inbetalningar ska det såklart framgå. Med det sagt är skatteverkets kontrolluppgifter inget man kan förlita sig på om man har skulder man glömt bort.

Man ska inte heller glömma att vissa aktörer på kreditmarknaden har som affärsidé att dra ut på tiden avseende sina krav, det är exempelvis inte lagstadgat att en kreditgivare ska skicka påminnelser utan de kan vänta några år innan de driver igenom kravet med hjälp av kronofogden. Inte sällan är dessa typ av lån avtalade med en rejält hög ränta.
Citera
2023-01-25, 19:21
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Knappast kommer det i kontrolluppgifterna stå att ts betalat si och så mycket i ränta om hen inte gjort några inbetalningar. Men har ts gjort inbetalningar ska det såklart framgå. Med det sagt är skatteverkets kontrolluppgifter inget man kan förlita sig på om man har skulder man glömt bort.
Visst är det så, men man kan väl hoppas att någon inbetalning är gjord.

Trodde för övrigt att jag skulle kunna se inskickade kontrolluppgifter på Skatteverkets sida, men det gick ju inte. I alla fall kunde inte jag hitta det.
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Man ska inte heller glömma att vissa aktörer på kreditmarknaden har som affärsidé att dra ut på tiden avseende sina krav, det är exempelvis inte lagstadgat att en kreditgivare ska skicka påminnelser utan de kan vänta några år innan de driver igenom kravet med hjälp av kronofogden. Inte sällan är dessa typ av lån avtalade med en rejält hög ränta.
Sant. Och risken är väl skapligt stor, om man inte vet var man lånat, att det är den typen av kreditgivare man hamnat hos.
Citera
2023-01-25, 20:28
Medlem
Citat:
Gå in på minuc.se och ta en kreditupplysning på dig själv, kostar runt 30-40 kr tror jag. Där framgår kanske inte alla, men rätt många skulle jag tro. Iaf en bra start var du ska börja nysta bland lånen.

Även gamla kreditkort mm som inte varit i bruk på länge kan framgå där, bara ringa runt och släcka sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in