Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-22, 11:40
  #697
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
100 år, ska du bli så gammal! Va har du för supergener i din släkt. =)

Haha sant! Nej det blir säkert bara ca 70 år för min del. Här kommer förresten ett bra dödsångestdilemma Vad hade man valt - 1 år tills man dör och en helt smärtfri dödsorsak eller 40 år kvar i livet men en garanterat plågsam dödsorsak? Haha den är fan svår...
Citera
2023-03-23, 22:29
  #698
Medlem
gabrielle2s avatar
Nej.
Men skulle ju gärna vilja få komma tillbaka och se hur världen ser ut om tja 200 år.

Och jag hoppas att jag dör före alla dem jag älskar.
Citera
2023-03-24, 08:23
  #699
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejuristen
Det enda som kanske är snurrigt är att det måhända finns ett "metamedvetande" och att detta i så fall är "Gud". Men med metamedvetande menar jag det som återstår av våra medvetanden under exempelvis hypnos. När vi är har kopplat bort våra jag så är våra sinnesorgan bara som statiska och passiva mottagare av information. Ditt och mitt medvetande går inte att skilja åt då.
Våra ögon är då ungefär som videokamera, våra öron som högtalare och vårt språk och våra munnar bara som mikrofoner utan medvetna tankeprocesser.
Vad skulle skilja ditt medvetande från mitt och alla andras i sådana situationer... Jagupplevelsen, illusionen, verkar vara den enda som vi aktivt befinner oss i.
Resten av allting kan väl likställas med bara olika passiva videokameror och högtalare - egentligen döda sådana.

Ja vem vet. Magkänslan säger ändå att det mest troliga är att det är game over för medvetandet och känslorna när hjärnan dör och att det är ett permanent tillstånd.

När man kollar döden på wiki verkar det ju stämma

Döden är livets upphörande, en avslutning av alla biologiska funktioner som upprätthåller en levande organism och kroppens enhet .[1] I biologin ses det som ett permanent stadium, att alla levande ting förr eller senare dör.
Citera
2023-03-24, 18:52
  #700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Haha sant! Nej det blir säkert bara ca 70 år för min del. Här kommer förresten ett bra dödsångestdilemma Vad hade man valt - 1 år tills man dör och en helt smärtfri dödsorsak eller 40 år kvar i livet men en garanterat plågsam dödsorsak? Haha den är fan svår...

Du ger för lite info för att jag skall kunna välja. Skål chefen!
Citera
2023-03-24, 20:58
  #701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej.
Men skulle ju gärna vilja få komma tillbaka och se hur världen ser ut om tja 200 år.

Och jag hoppas att jag dör före alla dem jag älskar.

Det kommer va samma skitkarussell av lidande och smärta så du lär inte missa något.

Det finns inte ett skit i denna världen som är värt att fördjupa sig i. Tiden går så fort och snart är du död och glömd. Studera ingenting, det är inte värt mödan. Bara ha så kul du kan. Du kommer aldrig "komma någonstans" ändå.
__________________
Senast redigerad av Tandan 2023-03-24 kl. 21:43.
Citera
2023-03-25, 00:38
  #702
Medlem
Inför hopplösheten och meningslösheten ställer man sig dock en fråga. Skall man snällt och anonymt dö eller skall man ta med sig ett gäng idioter?
Citera
2023-03-25, 12:30
  #703
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Du ger för lite info för att jag skall kunna välja. Skål chefen!

Om du är sugen på ett liv efter döden så är det ju ett måste att kolla in den riktigt utsökta 90 tals serien Twin Peaks Där kör dom på själar 100 procent

https://www.youtube.com/watch?v=sCybKkhH3-U
Citera
2023-03-25, 14:26
  #704
Avstängd
När man googlar ser man att det är lite olika vad alla vi som ligger IVPD tror och vill ska hända efter döden

Någon sorts paradis: 12 % av männen, 12 % av kvinnorna.
Någon sorts skärseld: 1 % av männen, 0 % av kvinnorna.
Någon sorts helvete: 2 % av männen, 1 % av kvinnorna.
Något av ovanstående beroende på hur man skött sig: 6 % av männen, 5 % av kvinnorna.
Återfödelse: 15 % av männen, 23 % av kvinnorna.
Man blir spöke: 6 % av männen, 6 % av kvinnorna.
Annat alternativ: 6 % av männen, 7 % av kvinnorna.
Inget utom kroppen blir kvar. Man upphör helt: 19 % av männen, 10 % av kvinnorna.
Har ingen aning: 29 % av männen, 30 % av kvinnorna.
Vägrar svara: 6 % av männen, 5 % av kvinnorna.
Citera
2023-04-19, 16:30
  #705
Medlem
Jonblunds avatar
Vi är rädda för lidande och smärta, men också för ovisshet och att förlora allt (vad nu det betyder). Jag tror inte sorg har så stor plats i vår dödsrädsla.

Vi kan inte vara rädda för att födas -- förrän det är för sent.
Citera
2023-04-19, 16:33
  #706
Medlem
ninjaekorres avatar
Inget jag aktivt går och tänker på, men absolut är det väl tråkigt. Kanske när man börjar närma sig döden så kommer man väl att tänka på det mer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback