Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-24, 21:25
  #1
Medlem
HoppaTages avatar
Hej har så länge jag minns haft en konstig egenskap när jag sover.
De mesta jag vart med om har varit när jag var barn men även som vuxen.(Nästan inget sedan jag fått barn).
Det jag vill ha hjälp med är att diagnoserna fenomenet och se om det fins liksinniga.

Så här brukar det yttra sig.
Jag vaknar i sängen och har en väldigt levande och ofta skräckinjagande syn som får mig att fysigt agera.
Exempel på saker som hänt är tex att jag hoppade ur sängen och rumet när golvet var full av kryp. Eller när jag tog en kudde och hoppa ur sängen ner på golvet som värsta atleten för att fånga och kväva råttan jag tycker mig se.
Tar kanske en 30sek innan jag inser mitt misstag.
Har även hänt lite dråpliga äventyr som när tjejen frågade varför jag stod och kollade in i dörren (själv kollade jag ut genom dörrglaset som inte existerade).
Stolar har kastas i väggen vållade setts och massa annat skumt.
Kan de vara någon form av bakåtvänd sömnparalys där kroppen vaknar men hjärnan tagit sovmorgon?

Tack för att ni tagit er tid och ursäkta den dåliga grammatiken, det finns en anledning att jag aldrig blev akademiker
Citera
2023-01-24, 21:32
  #2
Medlem
Har också upplevt något liknande mycket på senaste. Men för mig är det att jag vaknar mitt I natten eller på morgonen och är fruktansvärt förvirrad, typ som att man har 30 iq. Tittar på saker i rummet men hjärnan kan inte registrera vad det är jag ser. Har också vaknat orolig och halvvrålat och knappt kunnat öppna munnen.

Sist detta hände var förra veckan och då vaknade jag mitt i natten och stirrade ut i hallen från sängen och frossade i kroppen och hade orolighetskänslor och typ stönade fast jag försökte vråla sedan somnade jag om. Sjukt
Citera
2023-01-24, 21:49
  #3
Medlem
LostinDarknesss avatar
När jag var liten och mörkrädd så hände det att jag gick nerför trappan i mörkret och stod o sov framför spegeln för att sedan vakna. Det första jag såg var en skugga som rörde sig framför mig i mörkret alltså (i spegeln) o blev livrädd hehe

Det var även bredvid det rummet som jag var livrädd för att något skulle ta mig när man försökte gå uppför trappan. Usch det var läskigt.

Vet inte varför det hände, men hände några gånger.

Kanske inte riktigt samma sak som ts. Men kom att tänka på det nu när jag läste denna tråd.
Citera
2023-01-24, 22:04
  #4
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoppaTage
Kan de vara någon form av bakåtvänd sömnparalys där kroppen vaknar men hjärnan tagit sovmorgon?
Ja, fenomenet att röra sig i sömnen kallas för ”sömngång” eller att ”gå i sömnen” och är ett mycket vanligt fenomen.

Ett så vanligt fenomen att jag har svårt att förstå hur du aldrig kan ha hört talats om det förr(?)

Vanligtvis så är musklerna vilande under sömn eftersom det är mycket farligt med sömngång, ur ett evolutionärt perspektiv.

(Av den uppenbara anledningen att det är farligt när kroppen agerar på saker som inte är verkliga)

Men det är inte alltid den partiella avstängningen går felfritt, särskilt för barn, men även för vuxna. Vissa gör det oftare och vissa gör det oftare under särskilda förhållanden.


- Det är även mycket vanligt att komma ihåg vad man precis drömde om när man vaknar upp ur en dröm.
- Att man är förvirrad när man vaknar upp ur sin dröm är också mycket vanligt.


Jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga att alla normalutvecklade däggdjur (men troligtvis fler) lär ha upplevt samtliga av dessa saker — flera gånger
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-01-24 kl. 22:24.
Citera
2023-01-24, 22:08
  #5
Medlem
maxatdunders avatar
Sök på natterror, går du även i sömnen m.m tar ju ett tag för hjärnan att vakna till därav förvirrandet. Hur ser ditt liv ut annars? Stressar du mycket? Sitter du mycket med datorn?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback