2023-01-24, 15:58
Medlem
Skulle va kul och höra från er andra över 40 vilka grejer ni råkat ut för och generella tips på saker man ska undvika som funkade fint inte allt för många år innan ??

Jag är 41 idag och jag har försökt ignorera det och köra på som vanligt och det har funkat fint på de allra flesta planen, men några saker har jag fått lära mig. Alkohol det är verkligen inte värt att dricka mer än två glas vin ... jag blir otroligt seg om jag dricker ... blir jag full på riktigt är jag inte repad förrän efter minst 2 dygn

Inatt hände som bara skriker åldrad kropp...Jag tror fan jag vände mig för häftigt i sängen, för jag kunde inte somna igår och blev en hel del vändande fram till småtimmarna. jag har ont i minst ett revben ... som efter att jag gått in i nåt ungefär.

Jag har helt tappat träningsrutinerna jag hade för ett år sen ... löpning och styrketräning mån till fre om vartannat !! ingen elit-nivå men sådär lagom så det fortfarande är kul !! och som man märkbart mår bra av ! Så det ska jag komma igång med igen....men det är så kallt nu !! Ja ni hör ju, min inre bitch-pussy har vaknat och det är inte bra

Vad har ni för tips ?? Jag vill inte bli ett vrak på äldre dar och tänker göra vad som krävs för att undvika det !!

Med vänlig hälsning
Senast redigerad av theMelvins 2023-01-24 kl. 16:47.
Citera
2023-01-24, 16:16
Medlem
Onanikrems avatar
Spring eller promenera en mil om dagen, lyft lite skrot och cykla på sommaren. Viktigaste är konditionen!
Citera
2023-01-24, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theMelvins
Skulle va kul och höra från er andra över 40 vilka grejer ni råkat ut för och generella tips på saker man ska undvika som funkade fint inte allt för många år innan ??

Jag är 41 idag och jag har försökt ignorera det och köra på som vanligt och det har funkat fint på de allra flesta planen, men några saker har jag fått lära mig. Alkohol det är verkligen inte värt att dricka mer än två glas vin ... jag blir otroligt seg om jag dricker ... blir jag full på riktigt är jag inte repad förrän efter minst 2 dygn

Inatt hände som bara skriker åldrad kropp...Jag tror fan jag vände mig för häftigt i sängen, för jag kunde inte somna igår och blev en hel del vändande fram till småtimmarna. jag har ont i minst ett revben ... som efter att jag gått in i nåt ungefär.

Jag har helt tappat träningsrutinerna jag hade för ett år sen ... löpning och styrketräning mån till fre om vartannat !! ingen elit-nivå men sådär lagom så det fortfarande är kul !! och som man märkbart mår bra av ! Så det ska jag komma igång med igen....men det är så kallt nu !! Ja ni hör ju, min inte bitch-pussy har vaknat och det är inte bra

Vad har ni för tips ?? Jag vill inte bli ett vrak på äldre dar och tänker göra vad som krävs för att undvika det !!

Med vänlig hälsning

Jag är äldre en dig. Jag tränar mkt, men det går inte att dra på Max vikter utan det blir mer många reps lite lägre vikter, jag märker att muskler byggs långsammare nu. Jag låter bli löpning numera, det sliter mkt och jag har sprungit mkt. Alla utom en av de jag vet som varit flitiga löpare i yngre dagar har nu knä problem.

Alkohol är också ökad risk för cancer och alkoholdemens. Jag dricker något eller några glas ibland men inte så mkt mer då man mår skit i hela dagen efter annars.

Synen är märkligt nog bra ännu, det måste ses som ovanligt.

Många män får att de måste upp o pissa x ggr varje natt. Än så länge inte något problem för mig- en person sa att man skall aldrig börja gå upp, kanske funkar.

Det är skit att åldras
Citera
2023-01-24, 16:25
Medlem
Citat:

Jag har helt tappat träningsrutinerna jag hade för ett år sen ... löpning och styrketräning mån till fre om vartannat !! ingen elit-nivå men sådär lagom så det fortfarande är kul !! och som man märkbart mår bra av ! Så det ska jag komma igång med igen....men det är så kallt nu !! Ja ni hör ju, min inte bitch-pussy har vaknat och det är inte bra

Med vänlig hälsning

Vrak blir man förr eller senare men får göra vad man kan för att fördröja det. Ålderstecken jag upplevt är kristallsjuka (gick över efter några dagar), piriformissyndrom, försämrad syn och sömnsvårigheter. Även märkt att jag blivit lugnare i humöret. Ingen energi att bli förbannad. Slutat dricka sprit. Man bör få någon motion varje dag och få upp pulsen. Ut och småspringa. Käka fisk så man får i sig omega 3. Annars vet jag inte
Citera
2023-01-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Jag är äldre en dig. Jag tränar mkt, men det går inte att dra på Max vikter utan det blir mer många reps lite lägre vikter, jag märker att muskler byggs långsammare nu. Jag låter bli löpning numera, det sliter mkt och jag har sprungit mkt. Alla utom en av de jag vet som varit flitiga löpare i yngre dagar har nu knä problem.

Alkohol är också ökad risk för cancer och alkoholdemens. Jag dricker något eller några glas ibland men inte så mkt mer då man mår skit i hela dagen efter annars.

Synen är märkligt nog bra ännu, det måste ses som ovanligt.

Många män får att de måste upp o pissa x ggr varje natt. Än så länge inte något problem för mig- en person sa att man skall aldrig börja gå upp, kanske funkar.

Det är skit att åldras

Ja det där med knäna har man ju hört...Men jag har inte löptränat mycket och jag tror det är lugnt, jag håller mig mest på grus, ordentliga löpskor och kör ordentliga benpass som ska skydda också

Du låter lite emot det här med åldrandet ... det går ju enbart att acceptera. hjälper ej att bli sur o bitter över det
Citera
2023-01-24, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Vrak blir man förr eller senare men får göra vad man kan för att fördröja det. Ålderstecken jag upplevt är kristallsjuka (gick över efter några dagar), piriformissyndrom, försämrad syn och sömnsvårigheter. Även märkt att jag blivit lugnare i humöret. Ingen energi att bli förbannad. Slutat dricka sprit. Man bör få någon motion varje dag och få upp pulsen. Ut och småspringa. Käka fisk så man får i sig omega 3. Annars vet jag inte

Ja fisk ja just det ja ... Det käkar jag alldeles för sällan tror jag !!

ja pulsen ska helst upp varje dag !
Citera
2023-01-24, 17:19
Medlem
pantherTypeGs avatar
Träning och kost är det korta svaret.

Undvik socker som är dåligt för lederna.
Citera
2023-01-24, 17:49
Medlem
Citat:
Ja det där med knäna har man ju hört...Men jag har inte löptränat mycket och jag tror det är lugnt, jag håller mig mest på grus, ordentliga löpskor och kör ordentliga benpass som ska skydda också

Du låter lite emot det här med åldrandet ... det går ju enbart att acceptera. hjälper ej att bli sur o bitter över det

Klart som fan jag tycker det är skit att bli gammal, men alternativet är sämre….
Den som säger sig tycka det är roligt att bli gammal 80+ ljuger
Citera
2023-01-24, 18:15
Medlem
Jag tar tongkat ali och sedan 1 vecka NMN. Första månaderna på Tongkat ali var påtagligt, morgonstånd så det nästan gjorde ont, pigg och spänstig, det har dock planat ut men är fortfarande väldigt pigg på morgonen och gubbstönar inte längre.
NMN är för tidigt men det jag läst/hört/sett är väldigt lovande, alla är olika så vi får se.
Har även turkesterone som jag ska prova när tongkat ali är uppkäkat.

Är 50+.
Citera
2023-01-24, 18:18
Medlem
viktigast är nog hålla sig skapligt smal...allt blir tyngre vid övervikt. röra på sig utomhus så mycket man kan..
Citera
2023-01-24, 18:46
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

1 Märker det är svårare bygga muskler mot när jag var 20-årsåldern, men så är det för alla.
2 Har råkat paja viktförhållandet något och det är svårt gå ner i vikt, för den som gått upp. Det är inte bara kalorier in och ut, utan även att kroppen ställer in sig på den nya vikten och bibehåller den.
3 Fått en del gråa hårstrån, jag hade gråa hårstrån när jag var 29 kommer jag ihåg. Det har inte hänt så mycket.
4 Jag har ej samma hud som vid 27 utan mera sträv hud på händer och i ansiktet.

Rent fysiskt annars, har jag inte märkt av något, konditionen är samma som alltid. Jag är lika rörlig som innan.

Citat:

Att inte öka på i vikt alls är lösningen på viktproblemet som i sig orsakar sjukdomar, behåll samma vikt som när du var 20 år. Sedan träna kroppen regelbundet, för knän blir sämre av att inte använda de. Use it och lose it, gäller på det mesta av kroppen. Vid en ålder över 40 är det inte bra träna för mycket, utan med måtta, samma för de som springer. Sådant sliter mycket på kroppen. På ett helt annat vis än för de som är 20-25.

Kolla upp blodfetter och blodtryck, då hjärtsjukdomar dödar flest och blodfetter och blodtrycket är främsta markörerna för det. Uteslut faktorer som ger cancer, som ät inte processad mat. Undvik vitt socker som är en av våra större hälsobovar.

Sov ordentligt. Det är mycket viktigare än alla kosttillskott som finns. Kosttillskott är ofta överskattade, funkar bra äta vanlig mat och är betydligt bättre. Extra tillsatta vitaminer kan orsaka sjukdomar. D-vitamin har vi brist på så ät det vintertid. C-vitamin ändra om cellernas energinivå vid stora doser. Öka pulsen under 10 minuter per dag, för att få fart på cellernas förbränning och dess förmåga att producera energi till kroppen.
Senast redigerad av Hegamon 2023-01-24 kl. 18:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in