Citat:
Ursprungligen postat av
theMelvins
Skulle va kul och höra från er andra över 40 vilka grejer ni råkat ut för och generella tips på saker man ska undvika som funkade fint inte allt för många år innan ??
1 Märker det är svårare bygga muskler mot när jag var 20-årsåldern, men så är det för alla.
2 Har råkat paja viktförhållandet något och det är svårt gå ner i vikt, för den som gått upp. Det är inte bara kalorier in och ut, utan även att kroppen ställer in sig på den nya vikten och bibehåller den.
3 Fått en del gråa hårstrån, jag hade gråa hårstrån när jag var 29 kommer jag ihåg. Det har inte hänt så mycket.
4 Jag har ej samma hud som vid 27 utan mera sträv hud på händer och i ansiktet.
Rent fysiskt annars, har jag inte märkt av något, konditionen är samma som alltid. Jag är lika rörlig som innan.
Citat:
Ursprungligen postat av
theMelvins
Vad har ni för tips ?? Jag vill inte bli ett vrak på äldre dar och tänker göra vad som krävs för att undvika det !!
Att inte öka på i vikt alls är lösningen på viktproblemet som i sig orsakar sjukdomar, behåll samma vikt som när du var 20 år. Sedan träna kroppen regelbundet, för knän blir sämre av att inte använda de. Use it och lose it, gäller på det mesta av kroppen. Vid en ålder över 40 är det inte bra träna för mycket, utan med måtta, samma för de som springer. Sådant sliter mycket på kroppen. På ett helt annat vis än för de som är 20-25.
Kolla upp blodfetter och blodtryck, då hjärtsjukdomar dödar flest och blodfetter och blodtrycket är främsta markörerna för det. Uteslut faktorer som ger cancer, som ät inte processad mat. Undvik vitt socker som är en av våra större hälsobovar.
Sov ordentligt. Det är mycket viktigare än alla kosttillskott som finns. Kosttillskott är ofta överskattade, funkar bra äta vanlig mat och är betydligt bättre. Extra tillsatta vitaminer kan orsaka sjukdomar. D-vitamin har vi brist på så ät det vintertid. C-vitamin ändra om cellernas energinivå vid stora doser. Öka pulsen under 10 minuter per dag, för att få fart på cellernas förbränning och dess förmåga att producera energi till kroppen.