Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-31, 22:08
  #13
Medlem
Vettetusan om Lassalyckan är så mycket bättre egentligen, Billingen har längre konstsnöslingor och de har även fått till ett gäng rejäla backar som kan mäta sig med världscupbanorna i Ulricehamn.
Citera
2023-01-31, 22:13
  #14
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Natt och dag? Har väldigt svårt att tänka mig att det skulle skilja speciellt mycket öht. Skulle gissa de har snarlikt klimat. Sen är väl anläggningen ändå några snäpp bättre i Ulricehamn, absolut.
Ulricehamn ligger högt och Skövde på slätten..

Men Billingen är bra som sagt
Citera
2023-01-31, 22:25
  #15
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nja. Det är väl ca 8-9 mil mellan? Ulricehamn ligger högt uppe på randen av sydsvenska höglandet medan Skövde ligger ute på Västgötaslätten. Tror dom flesta ser skillnaden runt dessa städer när man besöker dom. Billingen är såklart bra dock.
Det är väl inte långt alls? Söder om S.
Tack för svar. Ja, det skiljer 2 grader i januarimedeltemperatur till Ulricehamns fördel i kallare grader ser jag när jag tar mig för att kolla. Har kanske som du säger med det genomsnittligt lite högre läget ö h att göra.

(Väldigt fin väg att köra emellan btw. Inte snabb och med fin menar jag bra, lugn väg förbi en massa fina småorter och härlig natur.)
Citera
2023-01-31, 22:31
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ulricehamn ligger högt och Skövde på slätten..

Men Billingen är bra som sagt

Ja Billingen ligger 304 möh vad jag kan se. Men läser nedanför i tråden att Ulricehamn skulle va 2 grader kallare än Skövde. Det är iofs en hel del om det är så. Det trodde jag inte.
Citera
2023-01-31, 22:33
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Vettetusan om Lassalyckan är så mycket bättre egentligen, Billingen har längre konstsnöslingor och de har även fått till ett gäng rejäla backar som kan mäta sig med världscupbanorna i Ulricehamn.

Det brukar väl va längre konstsnöspår i Ulricehamn för det mesta ändå?
Citera
2023-01-31, 23:53
  #18
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Ja Billingen ligger 304 möh vad jag kan se. Men läser nedanför i tråden att Ulricehamn skulle va 2 grader kallare än Skövde. Det är iofs en hel del om det är så. Det trodde jag inte.
Ja. Det är betydligt kallare vintrar i och runt själva staden i Ulricehamn. Billingen är ju det som gör det annars är det ju rätt självklart att det är mildare ute på slätten än i det kuperade, sjörika och skogiga höglandet i södra Västergötland där Ulricehamn ligger.
__________________
Senast redigerad av Steff83 2023-01-31 kl. 23:55.
Citera
2023-02-01, 00:18
  #19
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
https://www.sweski.com/skid-sm-den-s...88-184999.html

Rätt åt dom tycker jag.
Hur i helvette kan man välja att lägga ett SM mitt i vintern?
Brukar ju va i slutet av säsongen.

Världskuppen är viktig för många och det borde dom ju förstå.
Att man sen väljer skövde som plats också får mig att fundera på vilja det egentligen är som bestämmer.
Skövde har väl för fan inte ens snö nog varje år för att åka skidor ens?

Dom har endast dom själv att skylla tycker jag och konstigt att säga det beror på att världkuppen ändrade schemat.

Världscupen
Citera
2023-02-01, 01:11
  #20
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nja. Det är väl ca 8-9 mil mellan? Ulricehamn ligger högt uppe på randen av sydsvenska höglandet medan Skövde ligger ute på Västgötaslätten. Tror dom flesta ser skillnaden runt dessa städer när man besöker dom. Billingen är såklart bra dock.
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ulricehamn ligger högt och Skövde på slätten..

Men Billingen är bra som sagt
Anläggningarna ligger på samma höjd. Enda skillnaden i microklimat är väl att det blåser mer på Billingen och regnar/snöar möjligen lite mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Ja Billingen ligger 304 möh vad jag kan se. Men läser nedanför i tråden att Ulricehamn skulle va 2 grader kallare än Skövde. Det är iofs en hel del om det är så. Det trodde jag inte.
Det är väl nere i stan. Uppe på Billingen är det kallare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback