Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-24, 14:55
  #1
Medlem
hennevilljagknullas avatar
https://www.sweski.com/skid-sm-den-s...88-184999.html

Rätt åt dom tycker jag.
Hur i helvette kan man välja att lägga ett SM mitt i vintern?
Brukar ju va i slutet av säsongen.

Världskuppen är viktig för många och det borde dom ju förstå.
Att man sen väljer skövde som plats också får mig att fundera på vilja det egentligen är som bestämmer.
Skövde har väl för fan inte ens snö nog varje år för att åka skidor ens?

Dom har endast dom själv att skylla tycker jag och konstigt att säga det beror på att världkuppen ändrade schemat.
Citera
2023-01-24, 16:21
  #2
Medlem
Förstår inte hur man menar att Toblach-helgen plötsligt lagts in. Här är ett två år gammalt utkast där det ligger 3dagarshelger både sista veckan i Januari och första veckan i Februari.

https://assets.fis-ski.com/image/upl...CC_2023-25.pdf
Citera
2023-01-25, 04:58
  #3
Medlem
Norge brukar väl ha NM mitt i säsongen så det går nog.

Men varför Skövde?
Lägg där det är stor chans för snö iaf och intresset för skidor större
Citera
2023-01-25, 07:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaukah
Norge brukar väl ha NM mitt i säsongen så det går nog.

Men varför Skövde?
Lägg där det är stor chans för snö iaf och intresset för skidor större
Fast nu är det ytterst få år som det inte går att åka skidor i Skövde, senast var 2020 när även Svenska Skidspelen och Vasaloppet hotades av snöbrist. Sen gällande skodintresset i den delen av landet tycker jag publiksifforna när det varit världscup i närbelägna Ulricehamn talar för sig själv...

Men ja, kass planering och det borde inte vara så svårt att ha en tävlingsfri helg i världscupen under januari/februari (som inte är direkt efter touren) så man kan arrangera nationella mästerskap. Är väl främst FM, SM och NM som brukar gå mitt i säsongen och det är väl samma diskussion varje år.
Citera
2023-01-25, 07:35
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jaukah
Norge brukar väl ha NM mitt i säsongen så det går nog.

Men varför Skövde?
Lägg där det är stor chans för snö iaf och intresset för skidor större


Ja, och ingen av de bästa var heller med i Norska NM på skidor förra helgen!
Citera
2023-01-25, 10:03
  #6
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Fast nu är det ytterst få år som det inte går att åka skidor i Skövde, senast var 2020 när även Svenska Skidspelen och Vasaloppet hotades av snöbrist. Sen gällande skodintresset i den delen av landet tycker jag publiksifforna när det varit världscup i närbelägna Ulricehamn talar för sig själv...

Men ja, kass planering och det borde inte vara så svårt att ha en tävlingsfri helg i världscupen under januari/februari (som inte är direkt efter touren) så man kan arrangera nationella mästerskap. Är väl främst FM, SM och NM som brukar gå mitt i säsongen och det är väl samma diskussion varje år.
Intresset kan jag inte sia så mycket om men det faktiskt väldigt stor skillnad vad gäller klimat mellan Skövde och Ulricehamn till den senares fördel gällande förutsättningar för vintersport. Som natt och dag nästan.
__________________
Senast redigerad av Steff83 2023-01-25 kl. 10:07.
Citera
2023-01-25, 10:20
  #7
Medlem
knullklassons avatar
Många skidfantaster här i tråden som inte känner till den ypperliga skidanläggningen på Billingen märker jag
Citera
2023-01-25, 21:47
  #8
Medlem
Att skriva "världskuppen" istället för Världscupen i längdskidor är mer anmärkningsvärt än alla dina påståenden tillsammans..

Har Jönssonligan släppt en ny film, eller?
Citera
2023-01-30, 13:06
  #9
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Intresset kan jag inte sia så mycket om men det faktiskt väldigt stor skillnad vad gäller klimat mellan Skövde och Ulricehamn till den senares fördel gällande förutsättningar för vintersport. Som natt och dag nästan.
Vad och hur skiljer det? Blir lite förvånad och vill veta mer. Inte särskilt långt mellan Skövde och Ulricehemn och Ulricehamn ligger lite söder om Skövde. Det är rätt bra däruppe på lilla berget Billingen.
Citera
2023-01-30, 13:20
  #10
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
https://www.sweski.com/skid-sm-den-s...88-184999.html

Rätt åt dom tycker jag.
Hur i helvette kan man välja att lägga ett SM mitt i vintern?
Brukar ju va i slutet av säsongen.

Världskuppen är viktig för många och det borde dom ju förstå.
Att man sen väljer skövde som plats också får mig att fundera på vilja det egentligen är som bestämmer.
Skövde har väl för fan inte ens snö nog varje år för att åka skidor ens?

Dom har endast dom själv att skylla tycker jag och konstigt att säga det beror på att världkuppen ändrade schemat.
Skyller på världscupen vet jag inte direkt, det är också samma visa varje år med vinter-SM. Faktum är att det var helt tomt i kalendern när de valde datum men de visste säkert att det kunde och säkert skulle ändras, svårt att veta i förväg hur bara.

Nåja, vi får väl se. Dåligt med natursnö är det säkert nu efter halv "orkan" igår och regn inatt. Det var faktiskt fruset för några dagar sedan och har funnits snö även på låglandet tills nu.

Det kommer en hel del tävlande så det blir nog bra att titta på även om inte Frida Karlsson kommer och flera till. Roligt med andra kända namn också som Hslfvarsson, Burman, Rosenberg, Dyvik m fl andra. Anna Swenn Larsson tänker komma också.

Tror det blir helt ok ändå och det är så mycket olika sorters tävlingar i olika sporter.
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Många skidfantaster här i tråden som inte känner till den ypperliga skidanläggningen på Billingen märker jag
Ja, den är faktiskt erkänt bra. Överhuvudtaget är Billingen fint, finns massor att göra däruppe.

Kanske tar jag mig dit om jag har tid och möjlighet. Vill gärna stötta evenemanget. Det går skyttelbussar gratis så det är lätt att komma dit.
Citera
2023-01-31, 21:02
  #11
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Vad och hur skiljer det? Blir lite förvånad och vill veta mer. Inte särskilt långt mellan Skövde och Ulricehemn och Ulricehamn ligger lite söder om Skövde. Det är rätt bra däruppe på lilla berget Billingen.
Nja. Det är väl ca 8-9 mil mellan? Ulricehamn ligger högt uppe på randen av sydsvenska höglandet medan Skövde ligger ute på Västgötaslätten. Tror dom flesta ser skillnaden runt dessa städer när man besöker dom. Billingen är såklart bra dock.
Citera
2023-01-31, 22:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Intresset kan jag inte sia så mycket om men det faktiskt väldigt stor skillnad vad gäller klimat mellan Skövde och Ulricehamn till den senares fördel gällande förutsättningar för vintersport. Som natt och dag nästan.

Natt och dag? Har väldigt svårt att tänka mig att det skulle skilja speciellt mycket öht. Skulle gissa de har snarlikt klimat. Sen är väl anläggningen ändå några snäpp bättre i Ulricehamn, absolut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback