Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-01-30, 13:52
  #25
Medlem
marshallnongratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swekase
Hej människor!
Under de senaste 3-4 månaderna så har jag kommit på och utvecklat en affärsidé som jag tror starkt på. Ett helt nytt koncept (en typ av digital platform) som behövs för denna stora och intressanta bransch som jag har inriktat mig på. Jag har gjort dokument som beskriver marknaden och utmaningar samt kundbehovet för min affärsidé (från både köparens och säljarens perspektiv). Jag har också ett annat dokument som innehåller detaljerad information om syftet, marknadsundersökning, målgrupp, utförande, content, design, intäktsmodell mm.

Men problemet är hur jag ska gå vidare. Jag är 20 år gammal med få erfarenheter och kontakter av människor inom företagande, programmering, grafisk design osv.

Hur ska jag gå vidare? Har ni några tips/vägar att gå? Någon av er har kanske varit i liknande sits?

Tacksam för svar!

För tre veckor sedan blev jag kontaktad av en 23-åring som utvecklat ett koncept som han på egen hand inte visste hur han skulle ta vidare. Jag visste inte ens vem killen var, men hans mor har en ytlig relation till min far. Vi har sedan två veckor tillbaka fortsatt att utveckla konceptet och jag har i min tur kontaktat lämpliga personer i mitt nätverk för att gå vidare.

Har du någon i ditt närmaste krets, som "känner någon som känner någon"?

Det är alltid bäst med personligt rekommenderade kontakter och det är den vägen jag själv alltid försöker att gå. Försök identifiera denna person så är du en bra bit på vägen.

Lycka till!
Citera
2023-01-30, 14:36
  #26
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swekase
Förstår vad du menar och håller med! Måste vara försiktig med att säga information/ideér till människor här på FB.

Ska verkligen kolla in Almi! Låter som en bra plats för mig att få rådgivning och nätverka. Tusen tack!

chatGPT kanske kan hjälpa dig om du inte är en gud på att koda. Kan säkert få fram en prototyp åt dig.
Citera
2023-01-30, 15:14
  #27
Medlem
Vad spännande! Jag börjar med att gratulera dig till att ha kommit så långt i din affärsidé! För att gå vidare kan du följa nedanstående tips:

1. Sök mentor eller konsult - Hitta en mentor eller konsult med erfarenhet inom branschen eller företagande som kan hjälpa dig med råd och stöd.

2. Utforska finansieringsmöjligheter - Tänk på alternativ till traditionella lån, såsom crowdfunding eller inkubatorer.

3. Skapa en proof-of-concept - Börja med en enkel version av din plattform och bevisa att den fungerar.

4. Bygg ditt nätverk - Träffa andra företagare och personer inom branschen och bygg ett nätverk av stöd och samarbeten.

5. Använd dig av online-resurser - Utforska online-grupper och forum, läs bloggar och böcker om företagande och samla information om marknadsanalys och företagsplaner.

Lycka till!
Citera
2023-01-30, 19:13
  #28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swekase
Är rädd att det kommer komma företag inom 1-2 år som kommer göra liknande plattform som jag tänker göra. Men absolut, erfarenhet är mycket viktigt!
Ett av dina problem är att du har väldigt svårt att ”skydda” din idé.
Jag är inte så säker heller på att din idé är unik. När den är implementerad till en MVP så kan man börja prata om unik. Innan dess är det mest varm luft. Inte för att negga, jag är ingen Jante-vän.
Citera
2023-01-30, 21:25
  #29
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
chatGPT kanske kan hjälpa dig om du inte är en gud på att koda. Kan säkert få fram en prototyp åt dig.
Du överskattar kraftigt chatGPT. Den funkar att lära sig kod ifrån, inte att koda en hel prototyp.
Citera
2023-01-30, 21:54
  #30
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du överskattar kraftigt chatGPT. Den funkar att lära sig kod ifrån, inte att koda en hel prototyp.

Till mina egna hemma projekt fungerar den utmärkt. Spottar ut funktioner sålänge du kan förklara tillräckligt bra. Men gillar inte att använda den för mycket, min inlärningskurva har stagnerat.
Citera
2023-01-30, 21:56
  #31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Till mina egna hemma projekt fungerar den utmärkt. Spottar ut funktioner sålänge du kan förklara tillräckligt bra. Men gillar inte att använda den för mycket, min inlärningskurva har stagnerat.
Lite Offtopic:
Men det är en stor skillnad att ta fram en väl definerad funktion och att göra en prototyp av en abstrakt idé.
Citera
2023-01-30, 21:59
  #32
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ett av dina problem är att du har väldigt svårt att ”skydda” din idé.
Jag är inte så säker heller på att din idé är unik. När den är implementerad till en MVP så kan man börja prata om unik. Innan dess är det mest varm luft. Inte för att negga, jag är ingen Jante-vän.

Här ligger väl utmaningen med många digitala plattformar/lösningar. Inte så att många passar in i patentskyddning.

Oftast behöver man komma igång så snabbt man kan, visa att ens idé är bra och att det finns en potential. Sen gäller det att komma så långt så att du har ett försprång till andra. Tex genom kunder, genom en bra teknisk utvecklad plattform, genom ett duktigt team, etc.

Så klart om du har något spetskompetens eller unik fördel så är du inte i samma risk att någon ska komma före dig. Men då tänker jag på unik medicinsk, ingenjör, eller annan branschspecifik kompetens/fördel.

Så summa summarum försök testa den Idé. Bygg en POC. Få riktiga kunder. Bygg din plattform (ta in en teknisk CTO), etc.
Citera
2023-01-30, 22:19
  #33
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Lite Offtopic:
Men det är en stor skillnad att ta fram en väl definerad funktion och att göra en prototyp av en abstrakt idé.

Du ger mig känslan av att du besitter en hel del kunskap, har du inget mer tips än MVP en sida på 10 punkter som kan hjälpa han?
Citera
2023-01-30, 22:39
  #34
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Du ger mig känslan av att du besitter en hel del kunskap, har du inget mer tips än MVP en sida på 10 punkter som kan hjälpa han?
Mitt bästa tips är att teama upp med minst en till person som kan utföra och förvandla idén till verklighet.
Kombinationen visionär - implementerare känns viktig i början. Båda behövs. Dela lika på ägandet. Ingen får lön till en början. Sen, när man nått MVP så kan man börja prata finansering.
Citera
2023-01-30, 22:44
  #35
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Här ligger väl utmaningen med många digitala plattformar/lösningar. Inte så att många passar in i patentskyddning.

Oftast behöver man komma igång så snabbt man kan, visa att ens idé är bra och att det finns en potential. Sen gäller det att komma så långt så att du har ett försprång till andra. Tex genom kunder, genom en bra teknisk utvecklad plattform, genom ett duktigt team, etc.

Så klart om du har något spetskompetens eller unik fördel så är du inte i samma risk att någon ska komma före dig. Men då tänker jag på unik medicinsk, ingenjör, eller annan branschspecifik kompetens/fördel.

Så summa summarum försök testa den Idé. Bygg en POC. Få riktiga kunder. Bygg din plattform (ta in en teknisk CTO), etc.
Inte bara att det är svårt (ofta omöjligt) att få patent: Om det ens går så är det okristligt dyrt för det nystartade företaget som ofta inte ens omsätter några pengar.
Citera
2023-01-30, 23:00
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Oroa dig inte för mig, jag har förstått hur det fungerar och är min egen lyckas smed. Däremot verkar ts leva i en drömvärld

-Tack till dej för svar som förtjänar respekt. Insikt och vishet kommer med åren och inte för att förhöja mej själv men vi förefaller vara två om det.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback