2023-01-26, 13:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Fetade: Du skulle göra det själv?

Antingen gör jag jobbet själv eller hittar nån som gör det för 1500kr.
Citera
2023-01-26, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Antingen gör jag jobbet själv eller hittar nån som gör det för 1500kr.
Tack för svar.
Citera
2023-01-26, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du belyser på ett väldigt bra sätt det stora problem med relationen hantverkare/kunder som har utvecklats i Sverige.

Hantverkarna hatar och föraktar sina kunder. De upplever inte alls att de är en säljare som levererar en produkt utan att de på något sätt utför en god gärning, att de "hjälper" kunden. Men inte "hjälper" på ett positivt sätt utan att kunden enbart ska vara tacksam att hantverkaren eksmerade använda sin dyrbara tid för att rädda kunden ur dess nöd. Om något går fel är det ALLTID kundens fel. Och kunden ska få betala dyrt.

Kunden å sin sida känner samma obehag inför att anlita en hantverkare som inför en rotfyllning. De drar sig i det längsta och försöker på olika sätt komma runt hantverkarbesöket. De vet att hantverkarna är buffliga och svåra att kommunicera med, de vet att det kommer att bli något krångel, de vet att de kommer att bli blåsta.

Så i stället för att ha kund och leverantör i lycklig symbios har vi fått ett lågskaligt krig.
Jo fattar vad du menar...själv är jag så djävla trött på kompisar som kräver billigt jobb bara för jag är snickare...du får aldrig tillbaka motsvarande av dem...ren girighet..en kompis sa upp bekantskapen nu för att jag vägrar serva hans hus...nu får han betala tex 3000kr för att tex justera ytterdörren..istället för en flaska..jag njuter nu.
Senast redigerad av chonard 2023-01-26 kl. 13:59.
Citera
2023-01-26, 18:06
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är därför man ska be om ett kostnadsförslag INNAN utfört jobb.
Ett så litet jobb är det ingen hantverkare som bemödar sig om att räkna på. Kräver du fast pris får du ingen som vill göra jobbet.
Citera
2023-01-26, 18:09
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jo fattar vad du menar...själv är jag så djävla trött på kompisar som kräver billigt jobb bara för jag är snickare...du får aldrig tillbaka motsvarande av dem...ren girighet..en kompis sa upp bekantskapen nu för att jag vägrar serva hans hus...nu får han betala tex 3000kr för att tex justera ytterdörren..istället för en flaska..jag njuter nu.
Du verkar ha haft otur i ditt val av umgänge. Är det ingen av dina kompisar som kan nånting som du skulle kunna ha nytta av? Eller umgås du bara med hipsters?

Annars brukar hantverkare mest umgås med andra hantverkare. Så de hjälper varandra, smäller upp hus på nolltid, av material som blivit över.
Citera
2023-01-26, 18:11
Medlem
Citat:
Du verkar ha haft otur i ditt val av umgänge. Är det ingen av dina kompisar som kan nånting som du skulle kunna ha nytta av? Eller umgås du bara med hipsters?

Annars brukar hantverkare mest umgås med andra hantverkare. Så de hjälper varandra, smäller upp hus på nolltid, av material som blivit över.
Tyvärr..de flesta är fruktansvärt opraktiska...nu får dom betala.
Citera
2023-01-26, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Man har ju dem där just för att slippa hålla på med ändpluggar när man behöver stänga av vattnet tillfälligt...
Jag citerar "Om du inte skall koppla in en ny tvättmaskin...". Det innebär att avstängningen inte är tillfällig utan av en mer permanent natur.
Citera
2023-01-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Jag citerar "Om du inte skall koppla in en ny tvättmaskin...". Det innebär att avstängningen inte är tillfällig utan av en mer permanent natur.

Ok, my bad. Missade det.
Citera
2023-01-27, 11:36
Medlem
Citat:
Du belyser på ett väldigt bra sätt det stora problem med relationen hantverkare/kunder som har utvecklats i Sverige.

Hantverkarna hatar och föraktar sina kunder. De upplever inte alls att de är en säljare som levererar en produkt utan att de på något sätt utför en god gärning, att de "hjälper" kunden. Men inte "hjälper" på ett positivt sätt utan att kunden enbart ska vara tacksam att hantverkaren eksmerade använda sin dyrbara tid för att rädda kunden ur dess nöd. Om något går fel är det ALLTID kundens fel. Och kunden ska få betala dyrt.

Kunden å sin sida känner samma obehag inför att anlita en hantverkare som inför en rotfyllning. De drar sig i det längsta och försöker på olika sätt komma runt hantverkarbesöket. De vet att hantverkarna är buffliga och svåra att kommunicera med, de vet att det kommer att bli något krångel, de vet att de kommer att bli blåsta.

Så i stället för att ha kund och leverantör i lycklig symbios har vi fått ett lågskaligt krig.
Du är ett till lysande exempel som inte fattat att det är inte en vara vi säljer, nog om du ska in och köpa tv då kan vi tänka som du. Du själv har uppenbarligen inte fattat och du själv är problemet. Vårt beteende avspeglar sig bara av hur ni beter er. vi möter ju minst hundra kunder om året och du fattar inte av vi läser av er attityd på sekunden. Du är en sån som inte beter dig så som du borde gjort och det slog dyrt och nu bölar du av dig, säkert om saker som du inte vågade fejsa till hantverkaren...Som då hadde förklarat för dig det som barn borde kunna.

tex det här med vett och etikett som ju märkligt nog helt plötsligt inte gäller oss av någon jälva anledning. vilket gör att man gärna håller så mycket distans det bara går och hellre ställer en barack att byta om i och äta sin lunch i så att man slipper er totala nonchalans mot det som faktiskt är min fritid där jag både vill vara i fred och göra vad jag vill.

observera att jag är inte din psykolog exempels som är till för att gåta över din döda hund.

obsavera att vi hantverkare har också samma liv som alla andra i bland kanske barn som ska lämnas kl åtta och hämtas kl tre... och om vi missar den tiden så är det ett samtal och sosamälan om man är trettio sekunder sen. Jag har haft en vars morsa dog och där var det exakt noll förståelse av kund. Det är det jag menar med "läsa av kund".

Det där med att vi ofta är i era hem och allt sånt med allt vad det innebär. Vi är inte maskiner med en på och avknapp som är där för er skull. Vill jag ha er hund i nyllet men jag håller i grejer i bägge armana "men han är snäll" . Vill jag ta hänsyn till att någon ligger och sover när jag måste bröta. Vill jag flytta på en miljon grejer varje gång jag ska in och kolla på något.

jag är inte er psykolog och det är inte en vara jag säljer. Jag utför en tjänst. En vara kan man byta om det är fel... Hemma hos er är jag i veckor.
Citera
2023-01-27, 11:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Hade ut en elektriker till sommarhuset eftersom det blivit strömlöst, Elbolaget hade tidigare bytt el-mätare och nu var det strömlöst. Elbolaget var först dit och tittade, inget konstigt. Så elektrikern, han kollade i el-skåpet och frågade, har du betalt elräkningen, jaa.. Han tryckte på en liten knapp och vipps hade jag el i stugan. 800kr och då var han tydligen snäll...

Problemet är att elbolagen inte använder elektriker för mätarbyten, utan montörer. Dessa har ingen utbildning inom el och gör därför inget om det uppstår problem efter elmätarbytet utan kollar bara att det finns spänning till säkringarna efter elmätaren. Men ofta har man jordfelsbrytare som kan lösa ut och som måste återställas. Men montörerna rör inget utöver det som ingår i deras uppdrag.

Det är alltså fastighetsägaren som måste kontrollera att elen fungerar efter mätarbyte.
Citera
2023-01-27, 11:56
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Problemet är att elbolagen inte använder elektriker för mätarbyten, utan montörer. Dessa har ingen utbildning inom el och gör därför inget om det uppstår problem efter elmätarbytet utan kollar bara att det finns spänning till säkringarna efter elmätaren. Men ofta har man jordfelsbrytare som kan lösa ut och som måste återställas. Men montörerna rör inget utöver det som ingår i deras uppdrag.

Det är alltså fastighetsägaren som måste kontrollera att elen fungerar efter mätarbyte.
Ja, jordfelsbrytaren kollade jag, det fanns ingen ström där, om den löst ut eller inte minns jag inte men vet hur man återställer den. Den sitter inomhus vid säkringarna.
Citera
2023-01-27, 12:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ja, jordfelsbrytaren kollade jag, det fanns ingen ström där, om den löst ut eller inte minns jag inte men vet hur man återställer den. Den sitter inomhus vid säkringarna.

Det ska man veta eftersom den skall testas regelbundet genom att man trycker på testknappen (som kortsluter faserna mot jord via motstånd) och man återställer då efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in