Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-24, 13:23
  #25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Rödljus borde försvinna. Hatar dom mest när man kör bil. Stå o vänta på ingenting alls många gånger.
Att ta bort rödljusen generellt skulle leda till kaos. Moderna trafikljus som känner av ifall det kommer trafik brukar man dessutom sällan behöva vänta i onödan vid.
Citera
2023-01-24, 13:31
  #26
Medlem
Många gående som trycker utan att ens kolla om nån bil är i närheten. Bilar som når övergångsstället långt efter att tryckaren gått över tvingas då stanna. För den kategorin människor orkar bara trycka inte vänta på grönt. Skapar en massa irritation och miljöbelastning i onödan.
Källsortering och miljökramning går bra men noll konsekvenstänkande vad alla onödiga trafikstopp innebär. Muppar!
Citera
2023-01-24, 13:39
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst
Det är oftast efterblivna människor som väntar på grön gubbe för att gå över. Ser jag att en bil är 50-100 meter bort är det bara rusha över eller vänta, är det mycket trafik brukar jag vänta tills all trafik gått förbi för att de inte ska behöva stanna, jag går efter dem. Enkelt.

Du har det som kallas "kognitiv exekutiv förmåga". Det verkar vara en brist hos gemene man, men framförallt hos kvinnor.
Citera
2023-01-24, 14:01
  #28
Medlem
Ingen biltrafik > bara går
Tät biltrafik > trycker och väntar.

Är det stora luckor mellan bilarna går jag alltid mellan dom men ser jag på långt håll att det kommer en Tesla, BMW eller Audi trycker jag alltid fram rött ljus ändå.
Citera
2023-01-24, 14:10
  #29
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Det som förundrar mig är att någon som du lägger ner så mycket tid på att analysera detta för att sen förundras över vissa av människorna i gruppen du analyserar. Det gör att jag tänker på begreppet:
Din autism har autism!

Gamla människor kan ofta vara extra (onödigt) försiktiga vid övergångsställen eftersom de börjar tappa känslan av att ha ett fullständigt grepp över situationen.

Ditt inlägg bekräftar tesen att jag har en mild form av autism. En så pass mild form att jag ändå gnäller på folk omkring mig och förfasas över samhällets förfall både över en öl o h över ett tangentbord. Eller båda samtidigt.
Citera
2023-01-24, 14:14
  #30
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaukah
Är väl som att tänka" äh, tar inget bälte på mig, ska ju ändå bara köra 1 km till farsan".

Jag går aldrig mot rött.
En gång stod jag vid ett rödljus och skulle gå över, klä var väl 23 och hade just gått över när det kom en idiot körandes i typ 110 på 50 väg.
Det blåste så man hörde ganska dåligt och jag hörde den aldrig innan jag såg den.

Från det att jag såg den till att den var förbi mig tog väl 3 sekunder.
Han hade ju grönt så han bara swisha förbi.

Hade han haft rött kanske han bromsar hårt,tappat kontrollen på bilen och så voltade han rakt in i mig.

Kolla på gore forumet här så hittar ni liknande olyckor på video.
Folk som står vid övergångsställe och bara pang bom kommer en bil flygande.

Din liknelse faller eftersom jag tydligt beskriver hur man lätt ska hinna över gatan oavsett fartdåre. Och ett bilbälte räddar dig i en krock oavsett om du skulle köra till kiosken eller till Köpenhamn. Bilbälte har inget med saken att göra. Om du inte kör på en väg i öknen utan korsningar, i tjugo kilometer i timmen. Då är det kanske jämförbart.

Jag pratar om 500 meter fri sikt åt båda håll inne i stan. Inga sidogator. Inga bilar som kan komma susande.

Jag kollar mycket gore. Aldrig sett en länk från ett svenskt övergångsställe där nån gått mot rött men länka gärna om du hittar nåt sånt!
__________________
Senast redigerad av theshade 2023-01-24 kl. 14:16.
Citera
2023-01-24, 15:36
  #31
Medlem
kaiross avatar
Jag är en av dem som aldrig går mot rött.
Undantaget är om jag går tillsammans med kollegor eller vänner, då jag vill inte låta dem stå och vänta. Men om jag är själv så väntar jag av princip. Samma princip som gör att jag inte byter kö i mataffären heller. Ni vet när endast en kassa är öppen, kön blir allt längre och plötsligt ropar någon "nu är det öppet i den här kassan också!" (varvid alla rusar för att hinna först till den nyöppnade kassan). Ännu ett exempel är bilköer vid rusningstrafik, där vissa leker tetris för att kunna komma tre billängder snabbare in i nästa cirkulationsplats.

Jag bestämde mig vid 25-årsåldern (är idag 40+) för att inte någonsin igen lägga energi på den typen av företeelser. Jag ser det som ett hjälpmedel för att slippa bry mig helt enkelt och inte behöva avbryta fokus eller tankar. En prioritering av vad som är vidkommande att lägga tankeverksamheten på, alltså.

Är en fullt fungerande familjefar utan någon som helst diagnostisering, ifall någon undrar.
Citera
2023-01-24, 16:02
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Rödljus borde försvinna. Hatar dom mest när man kör bil. Stå o vänta på ingenting alls många gånger.

Jag är förundrad över att utvecklingen inte kommit längre när det gäller trafiksignaler. De som installeras nu för tiden verkar inte speciellt smarta. De borde automatiskt kunna anpassa perioderna efter hur trafiksituationen ser ut. så att det inte står fordon och väntar vid röd signal samtidigt som inga fordon passerar grön signal i korsningen.
Citera
2023-01-24, 16:45
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Jag bestämde mig vid 25-årsåldern (är idag 40+) för att inte någonsin igen lägga energi på den typen av företeelser. Jag ser det som ett hjälpmedel för att slippa bry mig helt enkelt och inte behöva avbryta fokus eller tankar. En prioritering av vad som är vidkommande att lägga tankeverksamheten på, alltså.

Intressant, även jag har ändrat min inställning till liknande fenomen. Speciellt röd gubbe, men även när det gäller trafik eller köande. Det har vuxit fram senaste åren, när det gäller övergångställen har jag helt enkelt insett att jag inte har bråttom någonstans. Jag rör mig mest i stan på vardagar när jag jobbar: går ut på lunchen eller rör mig mellan arbetsplatser. Jag har sällan tider att passa utan styr själv över min tid. Varför då ha bråttom tillbaka till arbetsplatsen? Jag står gärna och väntar ute vid någon gata istället för att hetsa över till mittrefugen, stå där och vänta på en lucka i trafiken som en tönt, för att sen springa upp till kontoret och sitta framför datorn resten av dagen.
Citera
2023-01-24, 17:07
  #34
Medlem
brianmolkos avatar
Kommer det ingen på hela gatan är det väl bara cykla och gå, bilar teleporterar sig ju inte, antagligen, sånt sker väl bara på mysterievideos på Youtube.
Trycker du då kanske det är rött för bilen i onödan när den kommer ?

Sen kan iofs trafikljusen vara drabbade av vilsna själar, spöken som får segla omkring i 70 år tills de egentligen skulle ha dött.
Pga folk är rädda för klona någpn, så de hittar sin kropp.
Citera
2023-01-24, 20:44
  #35
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Nu lyckades du i alla fall få till en fråga.
Nej, jag kan inte svara rakt av på din fråga eftersom jag aldrig ser människor stå vid röd gubbe om jag har grönt ljus. Jag själv använder aldrig någon knapp om inte trafiken är så tät att jag inte kan gå över utan risk att störa trafiken.

Jag blir mest förvånad över att det finns människor som ens funderat på de saker som verkar röra sig i ditt huvud.

Nu, till skillnad från tidigare trådatarter menar du?

På vilket sätt förvånas du över vad som rör sig i mitt huvud? Detta är bara att skrapa på ytan, för övrigt... Nån annan här nämnde att min autistiska text är autistisk. Kanske är det där skon klämmer för dig.
Citera
2023-01-24, 21:09
  #36
Medlem
Foxxyboxs avatar
Jag är 50/50 med att gå över mot rött.

Sällan i de städer jag bott i där det är en lång raksträcka med fri sikt åt båda håll vid övergångarna.

Är det uppenbart fritt går jag.

Jag kan dock ta exempel från när jag kör bil där man får bromsa hårt för folk som går över gatan en bit från övergångar eller stanna för folk som går cyklar mott rött trotts att de själva bedömt det vara fritt från bilar när de gick mot rött.

Eller folk som missbedömmer avståndet. Speciellt på vintern när det är halt ute och det ibland är glansis så det knappt går att bromsa.

Därav brukar jag stanna tills det blir grönt för inte vara den som orsakar att en bilist med grönt får stanna.

I nya städer eller stora städer väntar jag alltid för jag inte har den blekaste hur omgivningen ser ut.

Jag fattar dock inte vart alla har så jävla bråttom till. Känns som folk är för stressade idag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback