Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-24, 06:54
  #1
Medlem
Jag ser ingen etablerad filosof engagera sig för denna etiska princip i dagsläget. Alla verkar mer eller mindre vara utilitarister. Var det endast en historisk parentes? (Jag vet inte vilken princip som är "rätt". Båda verkar leda till absurda konsekvenser om man hårdrar dem.)
Citera
2023-01-24, 07:14
  #2
Medlem
Ja, näst intill. Historisk parentes vad gäller svenskar är det nog med största sannolikhet.

Folket är raserat. Alla hatar alla. Många ensamhushåll, många utan barn, många som inte känner sig som en del av samhället, många som har blivit illa behandlade av både stat och samhälle, skyhöga skatter som de flesta inte får mycket av utan det mesta roffas av de högre klasserna. Folk är upplysta numera. Var och en åt sig.
Citera
2023-01-24, 08:28
  #3
Medlem
369Qs avatar
Bra.

Det finns ingen anledning att ha en pliktkänsla när du fötts fram till att vara en slav så andra kan ha en bra livsupplevelse.

Allt vi lever i är en lögn. Dom håller folk sjuka via läkemedelsindustrin. Dom fördummar och korrumperar våra barn via skola och underhållning. Dom besprutar vår mat med gift, förstör hellre planeten än att låta folk förstå korrekt fysik som leder till frienergi..


Listan kan göras lång.

Det finns inget annat än satanism och elände i det här samhället. Ju för det kraschar desto bättre. Och då menar jag en komplett krasch med allt vad det innebär.
Citera
2023-01-24, 14:08
  #4
Medlem
orrecrists avatar
Nog ingen fara med det inte, ifall det försvinner menar jag.
Citera
2023-01-25, 00:09
  #5
Medlem
Sedelagens avatar
En del hävdar att filosofin och upplysningen är stendöd.
Citera
2023-01-25, 01:51
  #6
Medlem
Auswanderers avatar
Inom normativ etik är väl pliktetiken stendöd, men inom populärkulturen och politiken är plikten viktigare än någonsin. Titta bara på rättigheter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback