Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-23, 14:32
  #1
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Går det att själv öka upplösningen på en film?
Säg att du har en film på datorn i 1080. Kan du du få den till 4k genom något program eller liknande?
Citera
2023-01-23, 14:43
  #2
Medlem
VoktorDodkas avatar
Ja, det finns flera mjukvaror som skalar upp filmer med överraskande gott resultat. Googla AI video upscaling.

Snabb googling; https://neilchasefilm.com/ai-video-upscaling/
__________________
Senast redigerad av VoktorDodka 2023-01-23 kl. 14:47.
Citera
2023-01-23, 14:46
  #3
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Går det att själv öka upplösningen på en film?
Säg att du har en film på datorn i 1080. Kan du du få den till 4k genom något program eller liknande?

Egentligen inte men du kan lura ögat idag med en teknik som heter AI upscale. Den lägger helt enkelt till fler pixlar och ger bilder/filmer mer "skärpa".
Citera
2023-01-23, 15:08
  #4
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Går det att själv öka upplösningen på en film?
Säg att du har en film på datorn i 1080. Kan du du få den till 4k genom något program eller liknande?

Ja, du kan skala upp och det finns tekniker som gör det helt ok. Men du kan aldrig gå tillbaka någon information som gått förlorad.

Det finns en hel del program som gör detta, säkert också freeware. Googla free video resizer så hittar du säkert något.
Citera
2023-01-23, 15:12
  #5
Medlem
attackes avatar
Dumt svar, men maximera fönstret...

Personligen ser jag knappt någon skillnad på 1080 och 4k.
Jag kan väl lägga märke till det om jag fokuserar på något stängsel eller så i bakgrunden.
Hår brukar man se skillnad på.

Naturdokumentärer kan vara kul i 4k, men Holywood filmer märker jag inga skillnad på.

Men vad vet jag, andra kanske sitter en meter ifrån en 40"+ TV eller liknande.
Citera
2023-01-23, 16:13
  #6
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Foto, filmproduktion och grafisk design
/Moderator
Citera
2023-01-23, 17:35
  #7
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
"INFO: Main process waiting for subprocess to exit."
Kommer inte igång med konverteringen...
Citera
2023-01-23, 17:42
  #8
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attacke
Dumt svar, men maximera fönstret...

Personligen ser jag knappt någon skillnad på 1080 och 4k.
Jag kan väl lägga märke till det om jag fokuserar på något stängsel eller så i bakgrunden.
Hår brukar man se skillnad på.

Naturdokumentärer kan vara kul i 4k, men Holywood filmer märker jag inga skillnad på.

Men vad vet jag, andra kanske sitter en meter ifrån en 40"+ TV eller liknande.


Det kan vara en gammal film som bara är 600xnånting. Blir som att titta på nintendo 8-bit.
Citera
2023-01-23, 18:10
  #9
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Min laptop verkade inte orka göra detta. Den kom aldrig vidare och sedan kom något meddelande om att den skulle tvångsavsluta alla processer i windows. Aldrig sett det förut. Blev överhettad tror jag.
Stängde av den själv.
Citera
2023-01-23, 22:16
  #10
Medlem
Twizzs avatar
Testat några olika program tagit ett gammalt klipp och det har inte blivit bättre.

Sett företagen visa kassa klipp som blir fantastiskt. Jsg har inte lyckats iallafall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback