Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-23, 01:52
  #1
Medlem
Hej!

I fredags gjorde jag ett litet dumt beslut genom att gasa på lite på en 40-sträcka för att sedan bromsa ner lite. Har en lite "roligare" bil så det blir en del lek i trafiken även om det kanske inte uppskattas så gasar jag gärna på lite när situationen tillåter. Men i alla fall, när jag hunnit bromsa in till en korsning kommer en civiltransporter framflygandes bakom mig och drar på stoppljusen (blått+rött) så jag svänger av till en lite mer avlägsen plats för att inte störa trafiken. Ut kommer 3 poliser som berättar att de sett mig köra fort och jag får blåsa etc, allt de vanliga vid ett fordonsstopp. Vet av erfarenhet att dessa poliser inte har mätt min hastighet på något sätt förutom att de kan ha sett mig flyga förbi i en korsning som jag misstänker att de stod i. Alla poliser var mycket trevliga och vi har en bra konversation, sedan berättar de att en ordningsbot om 1000kr kommer utdelas. (Man får tydligen ingen lapp längre utan boten kommer i posten om några dagar) så jag minns inte riktigt vad jag blev bötfälld för men hastighet var det inte i alla fall. Tror det kan ha varit oaktsamhet i trafiken? Om det finns något som heter så?

Till min fråga:
Kan polisen bötfälla mig för detta utan några konkreta bevis el liknande?
Det kändes mer som att de bara valde något lättare att bötfälla mig för än hastighetsöverträdelse (vilket faktiskt var det aktuella brottet som begicks).

Allt gott
Citera
2023-01-23, 02:03
  #2
Medlem
Vad du blev bötfälld för visar sig. Poliserna är bevisningen för brottet.
Citera
2023-01-23, 02:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad du blev bötfälld för visar sig. Poliserna är bevisningen för brottet.

Hur stark är sådan bevisning?
Exempelvis om de hade tagit mig för hastigheten istället alltså att de har sett mig köra för fort men inte mätt hastigheten på något sätt kan de bötfälla mig ändå?

Har blivit stannad många gånger när jag åkt långt över gränsen, en gång cirka 230kmh på 80väg men poliserna då gav mig ingen böter utan spelade på att de var schyssta och släppte iväg mig istället. Hade deras syn varit tillräcklig bevisning i detta fall?
Citera
2023-01-23, 02:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexalol
Hur stark är sådan bevisning?
Exempelvis om de hade tagit mig för hastigheten istället alltså att de har sett mig köra för fort men inte mätt hastigheten på något sätt kan de bötfälla mig ändå?

Har blivit stannad många gånger när jag åkt långt över gränsen, en gång cirka 230kmh på 80väg men poliserna då gav mig ingen böter utan spelade på att de var schyssta och släppte iväg mig istället. Hade deras syn varit tillräcklig bevisning i detta fall?
Det räcker att en polis vittnar om dina brott så blir du fälld i en domstol. De var tre och lär lämna ett samstämmigt vittnesmål. Vad betyder gasa på lite, mer än 70 km/h? 1000 kr böter är inget när det gäller fortkörning. Förmodligen kunde de även tagit ditt körkort. Kör man för fort så gör man oftast även sig skyldig till andra brott så de tog väl ett billigt brott för att ändå ge dig en läxa. Bara att betala och vara glad att de gav dig en låg bot. Lär dig av detta och kör lugnt i fortsättningen i stad. Gasa på gör man inte där utan på motorväg och bättre landsväg.

Själv fick jag en bot på 25 € för fortkörning på autobahn i Tyskland en gång. Betalade utan gnäll då det kunde varit både en och två nollor till i slutet. Vad jag egentligen fick betala för vet jag inte men det var ju knappast fortkörning.
Citera
2023-01-23, 02:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexalol
Hur stark är sådan bevisning?
Exempelvis om de hade tagit mig för hastigheten istället alltså att de har sett mig köra för fort men inte mätt hastigheten på något sätt kan de bötfälla mig ändå?

Har blivit stannad många gånger när jag åkt långt över gränsen, en gång cirka 230kmh på 80väg men poliserna då gav mig ingen böter utan spelade på att de var schyssta och släppte iväg mig istället. Hade deras syn varit tillräcklig bevisning i detta fall?
I tingsrätten brukar polisens ord alltid vara lika med sanningen och bevisning som inte går att ifrågasätta, även om det är rena lögner. Och som tidigare nämner så agerar polisen som ett gäng och kommer att prata ihop sig innan rättegången.

Ska du ha en chans mot polisens ord så måste du i stort sätt ta det till högre instans där man ställer högre krav på bevisning.
Citera
2023-01-23, 03:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
I tingsrätten brukar polisens ord alltid vara lika med sanningen och bevisning som inte går att ifrågasätta, även om det är rena lögner. Och som tidigare nämner så agerar polisen som ett gäng och kommer att prata ihop sig innan rättegången.

Ska du ha en chans mot polisens ord så måste du i stort sätt ta det till högre instans där man ställer högre krav på bevisning.

Jo, det har du nog rätt i.
Hade inte tänkt överklaga detta ändå då jag kom ”lyckligt” undan men tänker ändå hur mycket frihet polisen har vid ett fordonstopp och hur de kan bortse från fortkörningen och ge mig böter för något annat.
Citera
2023-01-23, 03:39
  #7
Medlem
Onanikrems avatar
Neka och dra det till tinget, skriv aldrig på en bot på gatan. Har man tid att avvara ett par timmar i tinget skall man göra det, då kostar det staten mer än det smakar att jaga folk för skitförselser. Har man tur så var inte laser eller what kalibrerad ordentligt och man kan slippa undan om man nekar.
Citera
2023-01-23, 05:51
  #8
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Oaktsamhet kan räknas som vårdslöshet i trafiken.
När polisen såg dig "flyga förbi" i en korsning så är du oaktsam.

Hade du koll på vilka trafikregler som gällde i korsningen?
Fanns det någon väg där högerregeln gällde?

Tror att 1000 kr är billigt ändå och som sagt så var det tre poliser som såg dig så det är inte lönt att bestrida.
Citera
2023-01-23, 06:05
  #9
Medlem
mandelbiskviers avatar
Du fick mest troligt böter för ”onödigt störande” (något ingen stilen). I den stad jag bor i delas den boten ut friskt just när entusiastbilar ”gasar på” i tätbebyggt område. Dom hinner inte mäta någon hastighet, men du bullrade helt i onödan.
Citera
2023-01-23, 06:09
  #10
Medlem
ColaKexs avatar
Om du erkände trafikbrottet på plats kan polisen utfärda en bot. I och med att en bot är en laga kraft vunnen dom så krävs ett erkännande. Annars skrivs en polisanmälan och så får det gå utredningsvägen.
Citera
2023-01-23, 07:58
  #11
Medlem
Fimbulramns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexalol
Hur stark är sådan bevisning?
Exempelvis om de hade tagit mig för hastigheten istället alltså att de har sett mig köra för fort men inte mätt hastigheten på något sätt kan de bötfälla mig ändå?

Har blivit stannad många gånger när jag åkt långt över gränsen, en gång cirka 230kmh på 80väg men poliserna då gav mig ingen böter utan spelade på att de var schyssta och släppte iväg mig istället. Hade deras syn varit tillräcklig bevisning i detta fall?

Det hjälpte uppenbarligen inte att vara schysst mot dig och liknande personer så nu har rikspolischefen fått veta att hans jobb hänger djävligt löst om han fortsätter gulla med er som inte förstår lagar och regler. Hoppas de tar bilen nästa gång och tar med dig ut i skogen för lite batonguppfostran.
Citera
2023-01-23, 08:36
  #12
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexalol
Hur stark är sådan bevisning?
Exempelvis om de hade tagit mig för hastigheten istället alltså att de har sett mig köra för fort men inte mätt hastigheten på något sätt kan de bötfälla mig ändå?

Har blivit stannad många gånger när jag åkt långt över gränsen, en gång cirka 230kmh på 80väg men poliserna då gav mig ingen böter utan spelade på att de var schyssta och släppte iväg mig istället. Hade deras syn varit tillräcklig bevisning i detta fall?

Du säger själv att du har gjort fel men skall ändå fråga om hur du skall ta dig ur denna knipa?
För fan betala och se glad ut. Slipper du kosta oss andra skattebetalare mer resurser och pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback