Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-22, 23:12
  #1
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Om man av det ena eller andra skälet skulle ha ett magasin som blir liggande med patroner i sig under en längre tid - kommer fjädern att försämras eller förstöras av detta? Jag tycker mig ha hört flera olika utsagor gällande detta.

Ytterligare diskussionspunkter: om försämring, är det typ 1 % eller 75 % man pratar om? Blir det stor skillnad om magasinet skulle vara helt fyllt eller bara till hälften? Går det att säga att det typiskt går att ha ett kvarglömt laddat magasin i, säg, ett halvår, men inte tre år? Är det någon skillnad mellan olika tillverkare/modeller av magasin?
Citera
2023-01-22, 23:32
  #2
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Om man av det ena eller andra skälet skulle ha ett magasin som blir liggande med patroner i sig under en längre tid - kommer fjädern att försämras eller förstöras av detta? Jag tycker mig ha hört flera olika utsagor gällande detta.

Ytterligare diskussionspunkter: om försämring, är det typ 1 % eller 75 % man pratar om? Blir det stor skillnad om magasinet skulle vara helt fyllt eller bara till hälften? Går det att säga att det typiskt går att ha ett kvarglömt laddat magasin i, säg, ett halvår, men inte tre år? Är det någon skillnad mellan olika tillverkare/modeller av magasin?

Enligt egen erfarenhet så blir fjädern slapp (komprimerad), om du behöver magasinet i just det ögonblicket kanske det inte matar som det ska, men det går oftast att dra till den så den blir duglig igen. Hur lång tid vet jag inte, mitt magasin hade legat ett bra tag, ett par veckor till en månad kanske, det var fullt.
Citera
2023-01-22, 23:32
  #3
Medlem
Gill.Batess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Om man av det ena eller andra skälet skulle ha ett magasin som blir liggande med patroner i sig under en längre tid - kommer fjädern att försämras eller förstöras av detta? Jag tycker mig ha hört flera olika utsagor gällande detta.

Ytterligare diskussionspunkter: om försämring, är det typ 1 % eller 75 % man pratar om? Blir det stor skillnad om magasinet skulle vara helt fyllt eller bara till hälften? Går det att säga att det typiskt går att ha ett kvarglömt laddat magasin i, säg, ett halvår, men inte tre år? Är det någon skillnad mellan olika tillverkare/modeller av magasin?

Oj ja jag vet ju inte vad du har för ammunition, kaliber eller val utan vapen. Men jag vet bara att Mina magasin hemma, ligger laddade. Har och kommer alldig att göra det, Jaktvapen 9,3:a och Pistol .38*special.

Är magasinets fjäder utav rätt material, dvs "fjäderstål", så har jag svårt och se att det skulle slitas märkbart. Har iallafall inte märkt någon försämring under mina 20+ år som aktiv inom jakt.
Citera
2023-01-22, 23:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Om man av det ena eller andra skälet skulle ha ett magasin som blir liggande med patroner i sig under en längre tid - kommer fjädern att försämras eller förstöras av detta? Jag tycker mig ha hört flera olika utsagor gällande detta.

Ytterligare diskussionspunkter: om försämring, är det typ 1 % eller 75 % man pratar om? Blir det stor skillnad om magasinet skulle vara helt fyllt eller bara till hälften? Går det att säga att det typiskt går att ha ett kvarglömt laddat magasin i, säg, ett halvår, men inte tre år? Är det någon skillnad mellan olika tillverkare/modeller av magasin?

Jag var på skjutbanan igår med ett par magasin som legat fullmatade sedan i somras och dom funka hur bra som helst!
Citera
2023-01-23, 01:00
  #5
Medlem
HRTs avatar
Mina har legat i 5 år o funkar perfekt
Men när det gällde ak47 o G36 etc valde många att endast ha 29 istället för 30
Aldrig haft problem med det.
Citera
2023-01-23, 06:36
  #6
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Bra fjaderstal utmattas inte av att vara belastat. Jag har haft nagra pistoler som legat laddade sedan WWII, och fjadrarna verkade inte ha tagit nagan skada alls. Daremot har jag haft problem med billiga eftermarknadsmagasin, man far ju oftast det man betalar for. Att dra i slaknade fjadrar ar ingen losning, det funkar ett litet tag men slaknar ganska fort igen. Har fjadern tappat orken ar det bara att kasta bort.

Sa med andra ord beror det pa vilket magasin du har. Sjalv foredrar jag originalmag, eller eftermarknad av bra kvalitet typ MecGar. Billighetsvarianter typ Triple K ar inget att spendera pengar pa, de har dalig passform, dalig palitlighet och fjadrarna slaknar ganska fort.
Citera
2023-01-23, 09:26
  #7
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gill.Bates
Oj ja jag vet ju inte vad du har för ammunition, kaliber eller val utan vapen. Men jag vet bara att Mina magasin hemma, ligger laddade. Har och kommer alldig att göra det, Jaktvapen 9,3:a och Pistol .38*special.

Är magasinets fjäder utav rätt material, dvs "fjäderstål", så har jag svårt och se att det skulle slitas märkbart. Har iallafall inte märkt någon försämring under mina 20+ år som aktiv inom jakt.

Rätt konstruerat, rätt material och rätt värmebehandling så håller de. Antar man kan göra om värmebehandlingen om fjädern ändå skulle tappa styrka.

Men varför låter man magasinen ligga påfyllda? För man måste ju göra rent dem efter skjutning ändå? Det är nog värre det, skit i magasinen alltså.
Citera
2023-01-23, 09:37
  #8
Medlem
ponykalles avatar
.22 magasin som aldrig vart påfyllda förutom vid skytte.
10 år efter inköp så sprack magasinbotten på bägge!
Så plast i botten på magasin är inte optimalt.
Får se hur länge de nya magasinen håller,,,,,
Citera
2023-01-23, 11:18
  #9
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men varför låter man magasinen ligga påfyllda?

Frågan skulle kunna gälla både patroner som av misstags glömts kvar i ett magasin efter jakt/övning och blivit liggande länge, till att medvetet ha ett magasin påfyllt för hemförsvarssyfte.
Citera
2023-01-23, 11:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Frågan skulle kunna gälla både patroner som av misstags glömts kvar i ett magasin efter jakt/övning och blivit liggande länge, till att medvetet ha ett magasin påfyllt för hemförsvarssyfte.

En revolver borde kunna ligga laddad i 100 år utan påverkan. Man skulle möjligen behöva smörja den lite.
Citera
2023-01-23, 11:31
  #11
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
En revolver borde kunna ligga laddad i 100 år utan påverkan. Man skulle möjligen behöva smörja den lite.

En revolver är ju lite annorlunda förstås då det inte är en fjäder som ligger ständigt komprimerad.
Citera
2023-01-23, 11:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
En revolver är ju lite annorlunda förstås då det inte är en fjäder som ligger ständigt komprimerad.

Jo, det var det som var min poäng.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback