Citat:
Ursprungligen postat av resq
Onödigt att starta en ny tråd så jag placerar min fråga här.
Tänkte fråga lite om börsen. Varje ny börsdag så skjuter oftast stockholmsbörsen upp eller ner så fort den startar, det beror på hur de andra ländernas, eller åtmindstånde de största, börser går har jag förstått. Stämmer detta? Jag gissar att de största börserna är rysslands, amerikas och japans?
Är det beroende på hur dessa går under natten som den svenska börsen går upp eller ner? Om så är fallet, finns det någon sida där man kan följa utvecklingen på dessa när den svenska har stängt, till exempel nu?
Tack på förhand!
/r
finance.yahoo.com är en bra finanssida. Svenska börsen följer nästintill slaviskt de amerikanska börserna och i synnerhet Nasdaq. Ryska börsen kan följas på
www.rts.ru och påverkar inte svenska börsen så mycket förutom råvarubolagen då ryska börsen nästan enbart består av olje- och andra råvarubolag.
Generellt sett kan man säga att en svag japansk (och även andra asiatiska som hong kong och sydkorea) börsdag påverkar svenska börsen negativt fram till 16.30 när den amerikanska börsen öppnar. Fram till stängning för svenska börsen så följer den nasdaq.
Andra viktiga börser är Frankfurt och London.
Men dagstrading är inget jag skulle rekommendera för en nybörjare, du KOMMER att förlora på det om du inte har tillräcklig kunskap.