• 1
  • 2
2006-07-22, 20:19
Medlem
Ikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R170
Jag kan ju rekommendera www.aktiedirekt.se där du kan öppna ett depå och börja handla. Deras cortage (avgift för köp/sälj) är från 9 kr och passar bra då man handlar med mindre summor, gå du till banken så kan det kosta ~200kr. Inga avgifter utöver det tillkommer som tex. depåavgift.
ok tackar
Citera
2006-07-23, 09:21
Medlem
Dancing_Galaxys avatar
Kika på Ticket och Fly Me. Ticket är nog en bra investering. Gör fina vinster. Fly ME är en riktig högoddsare men utdelningen kan bli grymt bra om dom lyckas börja gå med vinst. 10 000 kr är för lite att handla aktier med. Du får inte ens en hel börspost i ett bolag. Brukar ligga på 10 000 - 20 000 kr.

Fly ME: 1000 aktier / börspost, aktien står i 2,23 kr /st
Ticket: 2000 aktier / börspost, aktien står i 18,10 kr / st

Syns vilken som gått upp resp ned va? ;-)
Citera
2006-07-23, 09:31
Medlem
SAMSONs avatar
har suttit och spekulerat på www.nordnet.se ett tag och är hur nöjd som helst
Citera
2006-07-23, 22:34
Medlem
Ikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dancing_Galaxy
Kika på Ticket och Fly Me. Ticket är nog en bra investering. Gör fina vinster. Fly ME är en riktig högoddsare men utdelningen kan bli grymt bra om dom lyckas börja gå med vinst. 10 000 kr är för lite att handla aktier med. Du får inte ens en hel börspost i ett bolag. Brukar ligga på 10 000 - 20 000 kr.

Fly ME: 1000 aktier / börspost, aktien står i 2,23 kr /st
Ticket: 2000 aktier / börspost, aktien står i 18,10 kr / st

Syns vilken som gått upp resp ned va? ;-)
som jag sade tidagare så är detta första gång och till för att lära mig... varför är 10 000 för lite räcker att en aktie går upp det dubbla så har man 20 000 +10 000 på inget det tycker jag hade varit välidgt bra att få efter som jag jag går i skolan
Citera
2006-07-24, 21:41
Medlem
Onödigt att starta en ny tråd så jag placerar min fråga här.

Tänkte fråga lite om börsen. Varje ny börsdag så skjuter oftast stockholmsbörsen upp eller ner så fort den startar, det beror på hur de andra ländernas, eller åtmindstånde de största, börser går har jag förstått. Stämmer detta? Jag gissar att de största börserna är rysslands, amerikas och japans?

Är det beroende på hur dessa går under natten som den svenska börsen går upp eller ner? Om så är fallet, finns det någon sida där man kan följa utvecklingen på dessa när den svenska har stängt, till exempel nu?

Tack på förhand!

/r
Citera
2006-07-24, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av resq
Onödigt att starta en ny tråd så jag placerar min fråga här.

Tänkte fråga lite om börsen. Varje ny börsdag så skjuter oftast stockholmsbörsen upp eller ner så fort den startar, det beror på hur de andra ländernas, eller åtmindstånde de största, börser går har jag förstått. Stämmer detta? Jag gissar att de största börserna är rysslands, amerikas och japans?

Är det beroende på hur dessa går under natten som den svenska börsen går upp eller ner? Om så är fallet, finns det någon sida där man kan följa utvecklingen på dessa när den svenska har stängt, till exempel nu?

Tack på förhand!

/r

finance.yahoo.com är en bra finanssida. Svenska börsen följer nästintill slaviskt de amerikanska börserna och i synnerhet Nasdaq. Ryska börsen kan följas på www.rts.ru och påverkar inte svenska börsen så mycket förutom råvarubolagen då ryska börsen nästan enbart består av olje- och andra råvarubolag.

Generellt sett kan man säga att en svag japansk (och även andra asiatiska som hong kong och sydkorea) börsdag påverkar svenska börsen negativt fram till 16.30 när den amerikanska börsen öppnar. Fram till stängning för svenska börsen så följer den nasdaq.

Andra viktiga börser är Frankfurt och London.

Men dagstrading är inget jag skulle rekommendera för en nybörjare, du KOMMER att förlora på det om du inte har tillräcklig kunskap.
Citera
2006-07-24, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jolk
finance.yahoo.com är en bra finanssida. Svenska börsen följer nästintill slaviskt de amerikanska börserna och i synnerhet Nasdaq. Ryska börsen kan följas på www.rts.ru och påverkar inte svenska börsen så mycket förutom råvarubolagen då ryska börsen nästan enbart består av olje- och andra råvarubolag.

Generellt sett kan man säga att en svag japansk (och även andra asiatiska som hong kong och sydkorea) börsdag påverkar svenska börsen negativt fram till 16.30 när den amerikanska börsen öppnar. Fram till stängning för svenska börsen så följer den nasdaq.

Andra viktiga börser är Frankfurt och London.

Men dagstrading är inget jag skulle rekommendera för en nybörjare, du KOMMER att förlora på det om du inte har tillräcklig kunskap.

Tack för svaret!

Jo jag har köpt ett gäng aktier som jag har i en portfölj hos avanza, för små belopp. Jag är införstådd med att jag antagligen kommer att gå med minus men det är mest föra att komma in i leken och få känna på det lite, förhoppningsvis så plockar jag upp information på vägen.

Ska kolla in de webadresser du gav mig! Finns det förresten någon adress där jag kan se hur Frankfurt, London och Asien går också?

Tack på förhand!

/r
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här