Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-02-03, 03:58
  #37
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
"It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it."

-- Albert Einstein --- To J. Dispentiere – March 24, 1954. AEA 59–495

Vilket motsägs här:

"Med tanke på denna harmoni i kosmos som jag med mitt begränsade mänskliga sinne kan känna, så finns det ändå de som säger att det inte finns någon Gud. Men vad som gör mig riktigt arg är när de citerar mig för att ge stöd åt en sådan hållning."

- Albert Einstein, till Prins Hubertus av Löwenstein, 1941, "Towards the further shore", sid 156, 214, Calaprice.
Citera
2015-02-04, 01:15
  #38
Medlem
Trillskes avatar
Kul tråd, blir lite gott och blandat när pöbeln ska dömma (eller hylla) de speciella för att tillhöra pöbeln. Speciellt när vardagsakademiker misstolkar ett sånt här citat som annat än en ren pik mot vardagsakademikerns självvalda inkompetens.
Citat:
"The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift."
-Albert Einstein
Även om jag inte är lika säker på att just herr Einstein sa det då jag inte helt hittar sammanhanget.
Citera
2015-02-18, 10:34
  #39
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vilket motsägs här:

"Med tanke på denna harmoni i kosmos som jag med mitt begränsade mänskliga sinne kan känna, så finns det ändå de som säger att det inte finns någon Gud. Men vad som gör mig riktigt arg är när de citerar mig för att ge stöd åt en sådan hållning."

- Albert Einstein, till Prins Hubertus av Löwenstein, 1941, "Towards the further shore", sid 156, 214, Calaprice.

Vilket är en välkänd lögn, då den publicerades 13 år efter Einsteins död, av en katolsk aktivist.

Hur är det med källkritiken egentligen?
Citera
2015-02-18, 11:43
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Kul tråd, blir lite gott och blandat när pöbeln ska dömma (eller hylla) de speciella för att tillhöra pöbeln. Speciellt när vardagsakademiker misstolkar ett sånt här citat som annat än en ren pik mot vardagsakademikerns självvalda inkompetens.

Även om jag inte är lika säker på att just herr Einstein sa det då jag inte helt hittar sammanhanget.

Ett svar...
http://quoteinvestigator.com/2013/09/18/intuitive-mind/
Citera
2018-11-03, 19:12
  #41
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Vilket är en välkänd lögn, då den publicerades 13 år efter Einsteins död, av en katolsk aktivist.

Hur är det med källkritiken egentligen?

Källa till ditt påstående, tack!

(Förlåt sent svar, ibland missar man svar man fått...)
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback