Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-03-14, 17:12
  #37
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Finns nog alla möjliga livsformer där ute som vi inte ens kan tänka oss.

Hundratals miljarder planeter gånger hundratals miljarder galaxer.

Svindlande tanke.
Ja, det enda jag vet är att jag inte vet.
Jag försöker ha en ödmjuk hållning. Men många uttrycker sig som att man "vet" det och det... arroganta och oödmjuka är de och många inom området. Det är samma sak i religionsforumet.
Citera
2023-03-14, 17:33
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Vi vet inte ett skit om liv på andra planeter, men tydligen är vi bergsäkra på att allt liv, även på andra planeter är beroende av vatten? Varför skulle inte liv kunna uppstå på andra planeter på andra sätt än hos oss? Vad är det som säger att livet där behöver vatten?
Vi vet inte att liv behöver vatten, men vi vet att vattenbaserad kemi är väldigt rik och gör liv möjligt. Forskare har funderat på alternativ men inte hittat något som verkar i närheten av lika lovande. Kanske är vi bara trångsynta, eller också är det så att livet uppstod via vatten på jorden för att det är enklaste sättet för liv att uppstå.
Citera
2023-03-14, 20:03
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Ja, det enda jag vet är att jag inte vet.
Jag försöker ha en ödmjuk hållning. Men många uttrycker sig som att man "vet" det och det... arroganta och oödmjuka är de och många inom området. Det är samma sak i religionsforumet.

Mycket sanning där.

Vi vet inte hur liv startar, men såvitt vi kan forska i är det vattenbaserat. Det kan finnas andra varianter, men därom vet vi intet. Ren statistik kan få oss att tro det ena eller det andra - "det finns X tänkbara planeter som vår, varför är vi unik?".

Vi vet inte om vi är unika, eller om detta är vanligt. Givet vad vi redan vet, så är månen instrumental då den snabbt svalnade av en yta av jorden då den fick vatten vi fått från okända - kanske "late bombardment" - som skapade hav, som månen fick att skölja över varma ytor. Kanske spelar det roll, kanske inte.

Men nu när vi finns här; istället för navelskådning åligger det oss att utforska - inte bara med tankar och böner utan aktioner. Oavsett religion eller ickereligion finns vi här av en anledning och det är dags att finna ut den. Navelskådning "takes you so far", vi måste längre. Likt hur forntida människor såg en horisont och undrade vad som låg bakom den, har vi nu en horisont framför oss.

Det duger inte att falla ner i jordbruk och att av och till slänga en tanke på din nästa, vi är förbi det. Enär vi inte ska förneka kraven på att använda resurserna medans dom finns till ett liv åt alla, måste vi tänka framåt - vad och hur ska vi utforska platsen vi råkar leva i?

Så vi måste överkomma problemen med regionala härskare på jorden, en som just idag kunde startat nästa världskrig genom att skjuta ner en annan stats farkost på vad som anses som "fritt" luftrum, vi måste tänka mycket, mycket längre än så.

Långt bortom alla Musks, som vill åka till Mars. Det är en start, men det åligger oss att göra allt vi kan för att utforska allt vi ser - för vem annars?
Citera
2023-03-15, 00:58
  #40
Avstängd
För några år sedan uppskattades antalet jordlika, beboeliga planeter i observerbara universum till 1,000,000,000,000,000,000
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback