Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-22, 12:56
  #13
Medlem
prizs avatar
Hej,

Jag har goda nyheter.

Manillas flygplats (ninoj aquino) var förut en skolåda av helvetiska proportioner men är nu ombyggd och är nästan snäppet bättre än Arlanda. Då ni ska göra en transfer så kan ni i värsta värsta fall få åka flygplatstaxi men annars är det inte så svårt var bara inte blyga att fråga.

Jag skulle säga att ni absolut max behöver en timme (och då har jag verkligen överdrivit) så oroa er inte.
Citera
2023-01-22, 13:20
  #14
Medlem
DjStefs avatar
Flyger ni med CP hela vägen så hamnar ni på samma terminal dvs 3 så inga problem !
Citera
2023-01-22, 13:28
  #15
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Är de samma flygbolag hela vägen så sköter de dina väskor och planet kmr vänta.

Tex emirates väntar om de tidigare planet är sent.
Nej, ett flygplan väntar inte in ett försenat anslutningsflyg.
Det är höga straffavgifter om ett flygplan lämnar gaten för sent, det gör man inte i onödan.

Blir anslutningsflyget försenat så bokas man om av flygbolaget.
Citera
2023-01-22, 13:29
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nej, ett flygplan väntar inte in ett försenat anslutningsflyg.
Det är höga straffavgifter om ett flygplan lämnar gaten för sent, det gör man inte i onödan.

Blir anslutningsflyget försenat så bokas man om av flygbolaget.

Emirates väntar, av egen erfarenhet talar jag om.
Citera
2023-01-22, 13:41
  #17
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Emirates väntar, av egen erfarenhet talar jag om.
Då har det varit särskilda omständigheter som gjort att man kunnat vänta en liten stund.

Vänta in försenade flyg är ingenting som sker vanligtvis oavsett bolag, och aldrig någonting man ska räkna med. Det är höga avgifter inblandade om man lämnar en gate för sent.
Citera
2023-01-22, 13:46
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Då har det varit särskilda omständigheter som gjort att man kunnat vänta en liten stund.

Vänta in försenade flyg är ingenting som sker vanligtvis oavsett bolag, och aldrig någonting man ska räkna med. Det är höga avgifter inblandade om man lämnar en gate för sent.

De ropade i högtalaren att vi inte behövde stressa då planet väntar då de är så emirates gör. De väntade alltså 1 tim på oss. Detta va ju dock i dubai? Kanske är de andra regler där kring just emirates då de väl i princip ägs av emiraterna?
Citera
2023-01-22, 14:06
  #19
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
De ropade i högtalaren att vi inte behövde stressa då planet väntar då de är så emirates gör. De väntade alltså 1 tim på oss. Detta va ju dock i dubai? Kanske är de andra regler där kring just emirates då de väl i princip ägs av emiraterna?
Möjligt att Dubai inte har samma krav som andra flygplatser när det gäller Emirates. Men det låter dock osannolikt att sånt sker för jämnan när det gäller sena flyg i Dubai.

Ankomstflygplatsen har också krav med tider, särskilt när det är slottider inblandade på större flygplatser som kostar upp emot 500 miljoner kronor, ibland till och med mer.

Flyger man till en mindre flygplats - sure. Då kan det säkert gå. Förutsatt att inget flygplan vill ha gaten som kärran står vid.
Citera
2023-01-22, 18:15
  #20
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nej, ett flygplan väntar inte in ett försenat anslutningsflyg.
Det är höga straffavgifter om ett flygplan lämnar gaten för sent, det gör man inte i onödan.

Blir anslutningsflyget försenat så bokas man om av flygbolaget.
Nonsens.

Flyg väntar ofta in passagerare om anslutande flyg är försenat. Även på de största flygplatserna.

Gräns dras bl.a vid hur många resenärer som drabbas samt hur lång förseningen är och hur lång flighten är, nästa flight osv

Flygbolagen har dock olika riktlinjer.
Citera
2023-01-22, 18:30
  #21
Avstängd
Honkenbonkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Nonsens.

Flyg väntar ofta in passagerare om anslutande flyg är försenat. Även på de största flygplatserna.

Gräns dras bl.a vid hur många resenärer som drabbas samt hur lång förseningen är och hur lång flighten är, nästa flight osv

Flygbolagen har dock olika riktlinjer.

Ja nu senast när jag var i Hongkong så stod flera värdinnor med skyltar med olika anslutningsflyg vid utgången när vi var försenade. De tog hand om oss och vi fick gå före köer m.m. Fasttrack så att säga och flyget väntade in oss. Det var många som skulle vidare med flera olika flygbolag.
Citera
2023-01-22, 18:50
  #22
Medlem
godboys avatar
Huruvida flygbolag inväntar sena resenärer eller ej beror sannolikt på många faktorer. Kommer det många med ett sent anslutande flyg så kan de mycket väl invänta. Det hela beror säkert på många faktorer, dels vilken flygplats. (att missa sin startslot kan vara dyrt), dels hur många det är frågan om, dels när nästa plan går och hur många lediga stolar det finns på det planet. Ska det plan som väntar vidare eller har andra anslutningar att passa? Flyg och vilotider ffa för piloterna, Alla bolag har nog olika regler kring detta.

Jag har varit med om att de väntat upp mot en timme (eller om det varit sent från början och väntat lite till) Har även blivit körd i minibuss på Frankfurt med några andra till den flight jag skulle med, har även varit med om ombokning till annat flygbolag och det beror säkert på vilka avtal de har sins emellan. Har också varit med om att få övernatta på flygplatshotell ett par gånger.
Citera
2023-01-24, 20:04
  #23
Moderator
Neksnors avatar
Utan koll på Manilla eller flygbolaget så kan det vara lämpligt att kolla när nästa flyg går om ni missar det bokade vid bytet. Går det ett flyg i timmen så bokas ni nog om vid försening. Går det ett flyg om dagen så kanske de väntar lite.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3503485

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback