Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-21, 11:59
  #1
Medlem
Hej! Har en timanställd person (omfattningen är en heltidstjänst) som gjort så mycket för bolaget att jag nu vill involvera honom på ett djupare plan. Det finns ju olika sätt att göra det på men kort och gott så vill jag ge honom fördelen att kunna ta del av bolagets intäkter utan att lämna ifrån mig kontroll av bolaget till honom. Det rör sig om ett mindre bolag med en omsättning som i år landar på runt 8 miljoner.

Ett upplägg vi funderat på är att hans timanställning upphör. Istället så får han fortsätta konsulta åt bolaget och fakturera en procent av intäkterna genom sitt AB. Exakt hur detta skulle formuleras för att vara tillåtet har jag inte helt gått till botten med, men så länge som han inte både är anställd och konsult så borde det ju fungera. Och man borde kunna skriva ett kontrakt där det motiveras för vilken % han ska få ta del av och varför.

Men nu till saken:


Jag har dragit upplägget några varv i huvudet och nu börjar jag fundera på om inte detta upplägg är FÖR generöst och lönsamt för honom? Mina tankar:

- Mitt bolag har ju utgifter i form av andra timanställda/omkostnader. Om kompanjonen får fakturera säg 20% av intäkterna så är det ju 20% rena pengar. Ren vinst för honom och hans bolag.
Jag som hans "kompanjon" tar ju knappast ut 20% av bolagets intäkter som lön varje månad. Och de återstående 80% som mitt företag behåller går ju till massa utgufter.

Om vi säger att jag tar ut det maximala upp till brytpunkten som lön och han fakturerar säg 150 000 per månad så är det ju avsevärt mycket mer pengar han kommer tjäna än den som faktiskt äger bolaget.

- Genom att fakturera till sitt bolag så slipper han ju allt ansvar/krångel, kostnader och risker i mitt bolag och bygger ett berg av pengar i sitt bolag.

Vet inte om jag slagit knut i huvudet men hoppas ni förstår lite vad jag försöker komma fram till. Vad är era åsikter?
Citera
2023-01-21, 12:46
  #2
Medlem
Varför inte bara skaffa honom en tillsvidareanställning?
Då får han trygghet och du kan betala honom en vanlig lön.
Citera
2023-01-21, 14:43
  #3
Medlem
En fastanställning och nån typ av bonus/provision måste väl vara lättast?
Citera
2023-01-21, 14:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
En fastanställning och nån typ av bonus/provision måste väl vara lättast?

Har varit en tanke men om han inte alls är anställd av bolaget utan istället fakturerar så slipper vi ju kostnad för det.
Citera
2023-01-21, 14:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför inte bara skaffa honom en tillsvidareanställning?
Då får han trygghet och du kan betala honom en vanlig lön.

Han vill hellre ha detta upplägg, alltså, tanken är ju att han ska kunna få en del av intäkterna som alltså blir rörligt = mer pengar än han hade fått som lön.
Citera
2023-01-21, 15:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsnoss
Han vill hellre ha detta upplägg, alltså, tanken är ju att han ska kunna få en del av intäkterna som alltså blir rörligt = mer pengar än han hade fått som lön.

Ja, klart han vill ha en större del av kakan.
Du står för riskerna och han tar vinsten. Bra upplägg för dig?
Gör honom till delägare om han är så bra för företaget?
Han kan köpa in sig.
Citera
2023-01-21, 19:11
  #7
Medlem
Fejkits avatar
Man ger aldrig % på omsättning utan EBT, just av de anledningarna du skriver.
Citera
2023-01-22, 05:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Man ger aldrig % på omsättning utan EBT, just av de anledningarna du skriver.

Menar du EBIT? Har googlat
Citera
2023-01-22, 11:55
  #9
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsnoss
Menar du EBIT? Har googlat

EBIT: vinst före skatt och kostnader till långivare.

EBT: vinst före skatt. Här är alla kostnader tagna i bolaget.
Citera
2023-01-23, 13:15
  #10
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsnoss
Hej! Har en timanställd person (omfattningen är en heltidstjänst) som gjort så mycket för bolaget att jag nu vill involvera honom på ett djupare plan. Det finns ju olika sätt att göra det på men kort och gott så vill jag ge honom fördelen att kunna ta del av bolagets intäkter utan att lämna ifrån mig kontroll av bolaget till honom. Det rör sig om ett mindre bolag med en omsättning som i år landar på runt 8 miljoner.

Ett upplägg vi funderat på är att hans timanställning upphör. Istället så får han fortsätta konsulta åt bolaget och fakturera en procent av intäkterna genom sitt AB. Exakt hur detta skulle formuleras för att vara tillåtet har jag inte helt gått till botten med, men så länge som han inte både är anställd och konsult så borde det ju fungera. Och man borde kunna skriva ett kontrakt där det motiveras för vilken % han ska få ta del av och varför.

Men nu till saken:


Jag har dragit upplägget några varv i huvudet och nu börjar jag fundera på om inte detta upplägg är FÖR generöst och lönsamt för honom? Mina tankar:

- Mitt bolag har ju utgifter i form av andra timanställda/omkostnader. Om kompanjonen får fakturera säg 20% av intäkterna så är det ju 20% rena pengar. Ren vinst för honom och hans bolag.
Jag som hans "kompanjon" tar ju knappast ut 20% av bolagets intäkter som lön varje månad. Och de återstående 80% som mitt företag behåller går ju till massa utgufter.

Om vi säger att jag tar ut det maximala upp till brytpunkten som lön och han fakturerar säg 150 000 per månad så är det ju avsevärt mycket mer pengar han kommer tjäna än den som faktiskt äger bolaget.

- Genom att fakturera till sitt bolag så slipper han ju allt ansvar/krångel, kostnader och risker i mitt bolag och bygger ett berg av pengar i sitt bolag.

Vet inte om jag slagit knut i huvudet men hoppas ni förstår lite vad jag försöker komma fram till. Vad är era åsikter?

Det är lite svårt att svara på utan att veta mer om hans roll och bolagets verksamhet m.m. Men du har självklart rätt i att det är väldigt klurigt att ge någon (säljare, kompanjon eller annat) eftersom omsättning och vinst är två väldigt skilda saker.

Har personen en insäljande roll får han dessutom incitament att ta in massa kunder även om de betalar så låga priset att vinsten blir noll för dig - han får ju ändå en rejäl slant genom att han tar provision på omsättningen.
Citera
2023-01-23, 15:24
  #11
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Man ger aldrig % på omsättning utan EBT, just av de anledningarna du skriver.

Säljare får % på omsättning, dock lägre procent.
Citera
2023-01-23, 16:55
  #12
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Säljare får % på omsättning, dock lägre procent.

Nja, möjligtvis TB.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback