Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-20, 18:06
  #1
Medlem
Vänskapen mellan Frankrike och Ryssland har funnits i århundraden. Är det ett allt starkare Tyskland som skrämmer ännu en gång? Vilka konsekvenser kommer den franska upprustningen att få för Europa och resten av världen ekonomiskt och säkerhetsmässigt?

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/ma...liarder-kroner
__________________
Senast redigerad av Grinpitta 2023-01-20 kl. 18:28.
Citera
2023-01-20, 18:14
  #2
Medlem
franges avatar
Det är kuksugarryssarna som illegalt krigar i ett närliggande europeiskt land som får fransmännen att börja rusta, kanske?
Citera
2023-01-20, 18:19
  #3
Medlem
Frankrike har väl sedan efterkrigstiden alltid varit det större land i Västeuropa som velat stå oberoende i förhållande till främst USA? Så om de upprustar i dessa osäkra tider med katastrofal mångkultur, aggressivt Ryssland och instabilt EU förvånar mig knappast. Frankrike är dock ett mycket dysfunktionellt land liksom Tyskland och Sverige, så tror snarare det är en dödsryckning av ett land som vill vara relevant i världspolitiken som lever i förnekelse.
Citera
2023-01-20, 18:26
  #4
Avstängd
4.5 miljarder är väl inte så jättemycket?
Citera
2023-01-20, 18:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det är kuksugarryssarna som illegalt krigar i ett närliggande europeiskt land som får fransmännen att börja rusta, kanske?

Titta på en karta då ser du att Ryssland inte utgör ett hot mot Frankrikes säkerhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Frankrike har väl sedan efterkrigstiden alltid varit det större land i Västeuropa som velat stå oberoende i förhållande till främst USA? Så om de upprustar i dessa osäkra tider med katastrofal mångkultur, aggressivt Ryssland och instabilt EU förvånar mig knappast. Frankrike är dock ett mycket dysfunktionellt land liksom Tyskland och Sverige, så tror snarare det är en dödsryckning av ett land som vill vara relevant i världspolitiken som lever i förnekelse.

Jag fruktar tyvärr du har rätt. Lilla bögdvärgen Macron vill leka Napoleon för lånade pengar.
Citera
2023-01-20, 18:41
  #6
Medlem
Trimmad-Katafalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
4.5 miljarder är väl inte så jättemycket?
Nu står det ju 4504 miljarder vilket jag nog har svårt att tro på.

Du har nog rätt. Trådstartarna på FB är inte ljusets herrar🙂
Citera
2023-01-20, 18:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grinpitta
Vänskapen mellan Frankrike och Ryssland har funnits i århundraden. Är det ett allt starkare Tyskland som skrämmer ännu en gång? Vilka konsekvenser kommer den franska upprustningen att få för Europa och resten av världen ekonomiskt och säkerhetsmässigt?

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/ma...liarder-kroner

Tyskland militär skräckinjagande, fast då främst i hur ett stort hål det är i Europas säkerhet när EUs största ekonomi är så patetiskt svag militärt. Så det är ju bra att åtminsotne den näst största ekonomin tar militären på allvar.
Citera
2023-01-20, 18:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trimmad-Katafalk
Nu står det ju 4504 miljarder vilket jag nog har svårt att tro på.

Du har nog rätt. Trådstartarna på FB är inte ljusets herrar🙂

Jag ändrade från 4.504 vilket även var korrekt. 4000 miljarder och 504 miljoner. 3000 danska = 4504 svenska.
Citera
2023-01-20, 18:50
  #9
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grinpitta
Titta på en karta då ser du att Ryssland inte utgör ett hot mot Frankrikes säkerhet.
Resonerar man så, så borde alltså Norge och Finland vara Sveriges största säkerhetshot eftersom dom har en direkt gräns mot oss!
Citera
2023-01-20, 18:59
  #10
Medlem
t.bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grinpitta
Vänskapen mellan Frankrike och Ryssland har funnits i århundraden. Är det ett allt starkare Tyskland som skrämmer ännu en gång? Vilka konsekvenser kommer den franska upprustningen att få för Europa och resten av världen ekonomiskt och säkerhetsmässigt?

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/ma...liarder-kroner

Enligt fof (2019) https://fof.se/artikel/2019/8/listan...ilitaren-2018/ så lägger frankerna cirkus 724 miljarder sek och vill öka till ungefär 958 miljader sek, antar jag? (omvandlat dollar - sek resp. dkk - sek)

Det kan vara så enkelt som att man väljer att skicka materiell man inte behöver (till Ukraina) och köper nytt, nya system etc. som kostar lite extra i engångsavgift. Givetvis vill man även matcha sina omkringliggande länder till viss del.

Vad som blir intressant att se, är om Tyskland för en gångs skull kan rusta upp kraftigt utan att hamna i krig.

Den påstådda vänskapen tror jag inte spelar någon roll överhuvudtaget.
Citera
2023-01-20, 19:53
  #11
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Ja det är ju jävligt märkligt att dem gör det i SEK.
Citera
2023-01-20, 20:50
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trimmad-Katafalk
Nu står det ju 4504 miljarder vilket jag nog har svårt att tro på.

Du har nog rätt. Trådstartarna på FB är inte ljusets herrar🙂

4,5 trillioner dollar blir 4505 miljarder va?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback