Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Har du blivit våldtagen och är du höger eller vänster? - ENDAST FÖR KVINNOR
Jag är höger och har blivit våldtagen
25,35%
18 röster
Jag är vänster och har blivit våldtagen
7,04%
5 röster
Jag är höger och har inte blivit våldtagen
29,58%
21 röster
Jag är vänster och har inte blivit våldtagen
8,45%
6 röster
Vet inte men röstar ändå
29,58%
21 röster
2023-01-22, 13:37
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Av de två kvinnor jag vet som blivit våldtagna, så var den ena (hon är död) radikalvänster och den andra sosse och har fortsatt PTSD. Deras politiska åsikter har inte haft påverkan kring att de blev våldtagna. Snarare är det deras ålder... Båda var kring 20. Enligt statistiken 20-24-åriga kvinnor överrepresenterade som våldtäktsoffer.

Hon som numera är död var på fest bland polare hon känner väl och litade fullt ut på. Hon somnade på festen och vaknade upp sedan av att en oinbjuden "gäst" förgrep sig sexuellt på henne. Han politiska tillhörighet är okänd, nordisk man om du undrar över hans ursprung.

Hon som fortsatt lever och har PTSD, blev våldtagen av sin dåvarande pojkvän. Han var mer åt höger och helt svensk. Utsatte henne för grov våldtäkt. Hon är fortfarande fysiskt skadad av detta.

Lärdom av detta? Tja. Förmodligen inte de du fiskar efter. För det finns inga egentliga lärdomar att dra av dessa två fall. Eller vad skulle de vara? Att kvinnor (som är sossar) inte kan lita på sina pojkvänner? Att folk bör ringa polisen när det kommer oinbjudna människor till fester, där kvinnor (som är radikalvänster) ligger i god tro och sover? Tja, visst: ringa polisen när oinbjudna kommer kan man ju tycka är en bra ide´.

Finns två lärdomar man kan dra av detta utfall.

Höger vänster spelar ingen roll för våldtäktsrisk.

Och mörkertalet är stort.

Det måste vara minst 30'000 våldtäkter per år om dessa sifror är representativa.
Citera
2023-01-22, 16:17
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Finns två lärdomar man kan dra av detta utfall.

Höger vänster spelar ingen roll för våldtäktsrisk.

Och mörkertalet är stort.

Det måste vara minst 30'000 våldtäkter per år om dessa sifror är representativa.

Nej, ålder och könstillhörighet är förmodligen de största riskfaktorerna för att bli utsatt för våldtäkt.
- Ålder: 20-24 år.
- Kön: Kvinna.
Där har man de största riskfaktorerna för att drabbas.

Låter som en ofantlig mängd, om din misstanke skulle stämma...
Då lär det i så fall vara samma förövare som våldtar flera olika offer. För jag har ytterst svårt att tro att det förekommer 30 000 olika våldtäktsförövare/år.
Citera
2023-01-22, 17:38
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, ålder och könstillhörighet är förmodligen de största riskfaktorerna för att bli utsatt för våldtäkt.
- Ålder: 20-24 år.
- Kön: Kvinna.
Där har man de största riskfaktorerna för att drabbas.

Låter som en ofantlig mängd, om din misstanke skulle stämma...
Då lär det i så fall vara samma förövare som våldtar flera olika offer. För jag har ytterst svårt att tro att det förekommer 30 000 olika våldtäktsförövare/år.

Då de flesta våldtäkter sker av en närstående så lär denne samme förövare ha väldigt många kvinliga släktingar i så fall.
Citera
2023-01-22, 17:41
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Då de flesta våldtäkter sker av en närstående så lär denne samme förövare ha väldigt många kvinliga släktingar i så fall.

Tja, närstående kan ju vara pojkvän/make/flickvän/maka också.
Men är det verkligen det vanligaste? Det vanligaste är att offer och förövare känner varandra. Men det kan alltså likaväl vara en bekant eller en dejt eller en polare.

Se på Ny*torgsmannen tex. Han kände ju sina offer. Och de var en hel del kvinnor.
Citera
2023-01-22, 17:43
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Tja, närstående kan ju vara pojkvän/make/flickvän/maka också.
Men är det verkligen det vanligaste? Det vanligaste är att offer och förövare känner varandra. Men det kan alltså likaväl vara en bekant eller en dejt eller en polare.

Se på Ny*torgsmannen tex. Han kände ju sina offer. Och de var en hel del kvinnor.

OK då är det väl inte en närstående som är vanligaste förövaren.

Jag hade fel.
Citera
2023-01-22, 17:49
  #30
Medlem
Zurfarn08s avatar
En kompis kompis blev våldtagen i 20-årsåldern. Hon var på semester vid Rivieran o följde med en MENA hem efter en utekväll. Där väntade hans kompisar. Hon samtyckte alltså till samlag med den första killen men överraskningssexet som hon fick var ovälkommet. Tror hon fick herpes också. Hon är höger. Finns det nån sensmoral i detta, förutom att man inte ska följa okända killar hem från krogen särskilt inte MENA?
Citera
2023-01-22, 19:50
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
OK då är det väl inte en närstående som är vanligaste förövaren.

Jag hade fel.

Nja, helt fel har du inte. Såhär står det på 1177:

"Det vanligaste är att förövaren är någon som den utsatta känner väl. Det kan vara en familjemedlem, en tränare, en lärare eller någon du har en kärleksrelation till.

En stor del av dessa olagliga handlingar sker hemma hos förövaren eller hos den som blir utsatt. Det kan vara svårt att tänka att du blir utsatt för en olaglig handling om det är din partner eller någon du är ihop med eller älskar som utsätter dig för övergreppet. Det kan också vara extra jobbigt att berätta om övergreppet om det är någon du känner väl som är förövare.

Sexualbrott är vanligt. Om du inte själv har blivit utsatt så känner du med största sannolikhet någon eller några som har det, även om de inte har berättat."
Granskare: Jose*fin Grä*nde , psykoterapeut, Stockholm och Solv*eig Sör*lien, advokat, Stockholm
Citera
2023-01-22, 20:33
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nja, helt fel har du inte. Såhär står det på 1177:

"Det vanligaste är att förövaren är någon som den utsatta känner väl. Det kan vara en familjemedlem, en tränare, en lärare eller någon du har en kärleksrelation till.

En stor del av dessa olagliga handlingar sker hemma hos förövaren eller hos den som blir utsatt. Det kan vara svårt att tänka att du blir utsatt för en olaglig handling om det är din partner eller någon du är ihop med eller älskar som utsätter dig för övergreppet. Det kan också vara extra jobbigt att berätta om övergreppet om det är någon du känner väl som är förövare.

Sexualbrott är vanligt. Om du inte själv har blivit utsatt så känner du med största sannolikhet någon eller några som har det, även om de inte har berättat."
Granskare: Jose*fin Grä*nde , psykoterapeut, Stockholm och Solv*eig Sör*lien, advokat, Stockholm

Och det här är idag.

Om 60 % blir våldtagna idag, oftast av en närstående, då kan man ju bara ana hur jävligt kvinnor hade det på 90-talet när till och med våldtäkt inom äktenskapet var lagligt.
Citera
2023-01-22, 20:42
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Och det här är idag.

Om 60 % blir våldtagna idag, oftast av en närstående, då kan man ju bara ana hur jävligt kvinnor hade det på 90-talet när till och med våldtäkt inom äktenskapet var lagligt.

Ja. Det här är idag.

Nja. År 1965 blev det olagligt att våldta sin fru. Så innan dess var det nog inte så roligt om en kvinna var gift med en våldtäktsförövare... Inte nu heller för den delen, men nu kan iaf. förövaren lagföras.
Citera
2023-01-22, 21:17
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja. Det här är idag.

Nja. År 1965 blev det olagligt att våldta sin fru. Så innan dess var det nog inte så roligt om en kvinna var gift med en våldtäktsförövare... Inte nu heller för den delen, men nu kan iaf. förövaren lagföras.

Jo det är sant.

Lagföras det kan han.

843 om året lagförs.

Så hur stor hjälp det är för de 30'000 kvinnor som våldtas får någon annan gissa.

Jag är inte rätt person för det.
Citera
2023-02-07, 17:12
  #35
Medlem
Omröstningen är låååångt ifrån statistisk säkerhetsställd och det går inte att dra några stora slutsatser kring hur folk röstade. Några påpekanden jag har gällande hur man bör tänka kring statistiken:

1. Hur många % män/kvinnor var med i omröstningen.
2. Vi vet inte hur många % av FB användarna som är höger och vänster. Skulle det visa sig att 100% av användarna är vänster kommer majoriteten trycka i att det tidigare blivit våldtagna och sympatiserar med vänstern.
3. Definition av vänster/höger klargörs inte. Är tillexempel C och L höger eller vänster?


Undersökningen säger oss ingenting. Möjligtvis säger det oss hur många % av de som röstat är höger eller vänster.
Citera
2023-02-08, 12:35
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iKILL
Omröstningen är låååångt ifrån statistisk säkerhetsställd och det går inte att dra några stora slutsatser kring hur folk röstade. Några påpekanden jag har gällande hur man bör tänka kring statistiken:

1. Hur många % män/kvinnor var med i omröstningen.
2. Vi vet inte hur många % av FB användarna som är höger och vänster. Skulle det visa sig att 100% av användarna är vänster kommer majoriteten trycka i att det tidigare blivit våldtagna och sympatiserar med vänstern.
3. Definition av vänster/höger klargörs inte. Är tillexempel C och L höger eller vänster?


Undersökningen säger oss ingenting. Möjligtvis säger det oss hur många % av de som röstat är höger eller vänster.

Att bara 15 % vet att de inte blivit våldtagna är väl ändå rätt intressant?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback