Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-01-24, 02:49
  #37
Medlem
Bertil85s avatar
varför bli full metall jacket välj en rom som passar dig.
Citera
2023-01-28, 17:32
  #38
Medlem
aina08s avatar
Beställde en toast skagen för ett tag sen som förrätt på grannstadens finrestaurang (nån grekisk restaurang av syrianer).
Skagen var på erbjudande på en 2 rätters.
Jag fick in en djup tallrik med någon yoghurtblandning där inget annat syntes.
Rörde runt lite och hittade en brödbit i botten samt några burkräkor (som brukar va på en sunkig pizza). Ja trodde det var dolda kameran.
Varmrätten som va någon kötträtt med klyftpotatis var ok men några fler besök på den restaurangen blir det inte.
Dessutom matade servitrisen några äckliga utekatter på uteserveringen där gäster satt och åt.

Jag är inte kräsen annars utan är ganska nöjd om en skagen innehåller de vanliga som crème fraîche, majonäs, rom, fräscha räkor och lite dill. Brödet är inte jätteviktigt för mig men föredrar ljust bröd.
Citera
2023-03-26, 19:38
  #39
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Ska varken smaka ofräscht eller fiskigt om det är bra kvalitet,


Det smakar alltid lite ofräscht och fiskigt även direkt från fisken (regnbågsrom, rödingsrom) med mera. Samma med laxfiskar/röding, det har en speciell lite unken doft. Lite som räkskal som fått jäsa till ytterst lite.Enbart fiskar med vitt kött likt abborre/gös/torsk/sej/hälleflundra/rödspätta och så vidare smakar och luktar fräscht. Det har med fett-estrar i laxfiskarna att göra, de har kraftigare fisksmak och de är mycket fetare. Odlad fisk smakar däremot mycket sämre än vild, dock käkar jag hellre öring än röding, just på grund av doften och smaken som är mer påträngande vad gäller röding.
Jag tror helt enkelt att vissa bara inte känner det, det smakar inget sådant för dem och luktar inte. För det går inte att förklara annars. För mig smakar dock kaviar/rom och feta fiskar likt laxsläktet unket/fiskigt och lite ofräscht och har alltid gjort det till viss grad. Men ju äldre jag blivit desto svårare har jag för dem, gillade lax när jag var ung. Jag har testat köpa laxsidor direkt från BD-fisk men det är det samma smak och lukt.
Jag tar ju en panerad stekt Abborre alla dagar i veckan över en ugnsstekt röding.
Citera
2023-03-26, 23:00
  #40
Medlem
Har märkt att eldorados romsås har samma konsistens och smak som skagenröra, till halva priset .. går säkert lura i folk om man hackar ner lite surimi och en dillkvist på toppen ..
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback