Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-19, 09:53
  #1
Medlem
Jag såg precis på Nyhetsmorgon att man har kört igång en ny inspirerande idrottsgren för blinda och synskadade: Skidskytte

Reportern fick testa hur det kändes att vara blind och samtidigt beväpnad med ett gevär. I studion var man närmast lyriskt över att blinda äntligen ska kunna få utveckla sitt skidåkande i allmänhet och sitt skytte i synnerhet.

Är det bra att människor som ser dåligt åker runt på skidor beväpnade? Är vi för dåliga på att ge funktionsvarierade möjlighet att tävla med oss andra på lika villkor? Vilka fler parasporter har inte implementerats än? Schack för kognitivt funktionsnedsatta eller människor med minnesstörningar kanske?
Citera
2023-01-19, 09:59
  #2
Medlem
Briasccas avatar
På något sätt blir det att de funktionsnedsatta ska anpassa sig till de normalfungerande.

Men borde det inte vara tvärtom för att få en äkta solidaritet?

Att t.ex seende tävlar i blindgång med bindel för ögonen. Eller tvåbenta binder upp sitt ena ben för att kunna tävla mot enbenta? Eller att enbentas tävling är norm så det finns en särskilt gren för de som har två ben men vill dela idrottsgemenskap med enbenta?
Citera
2023-01-19, 10:00
  #3
Medlem
SexgalenZombies avatar
Folk gillar att tävla. Och folk med funktionsnedsättning gillar väl att testa sådant de inte kunnat testa tidigare, kul för dom.

Schack för förståndshandikappade vore kul att se på tv!

Sålänge saker inte går ut över mig, att jag måste syssla med skitskytte, go for it!
Citera
2023-01-19, 10:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Schack för förståndshandikappade vore kul att se på tv!

Funktionsvariationer börjar faktiskt bli trendigt igen, lite som i romarriket. Programmet om den här dagliga verksamheten som fick gå catwalk i New York har ju blivit otroligt omtyckt ute i stugorna. Samma med klassikern ”En annan del av Köping.”
Citera
2023-01-19, 11:31
  #5
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Jag såg precis på Nyhetsmorgon att man har kört igång en ny inspirerande idrottsgren för blinda och synskadade: Skidskytte

Reportern fick testa hur det kändes att vara blind och samtidigt beväpnad med ett gevär. I studion var man närmast lyriskt över att blinda äntligen ska kunna få utveckla sitt skidåkande i allmänhet och sitt skytte i synnerhet.

Är det bra att människor som ser dåligt åker runt på skidor beväpnade? Är vi för dåliga på att ge funktionsvarierade möjlighet att tävla med oss andra på lika villkor? Vilka fler parasporter har inte implementerats än? Schack för kognitivt funktionsnedsatta eller människor med minnesstörningar kanske?
Det har funnits länge. Geväret är elektroniskt och man lämnar det på vallen mellan skyttena
Citera
2023-01-19, 15:42
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Jag såg precis på Nyhetsmorgon att man har kört igång en ny inspirerande idrottsgren för blinda och synskadade: Skidskytte

Reportern fick testa hur det kändes att vara blind och samtidigt beväpnad med ett gevär. I studion var man närmast lyriskt över att blinda äntligen ska kunna få utveckla sitt skidåkande i allmänhet och sitt skytte i synnerhet.

Är det bra att människor som ser dåligt åker runt på skidor beväpnade? Är vi för dåliga på att ge funktionsvarierade möjlighet att tävla med oss andra på lika villkor? Vilka fler parasporter har inte implementerats än? Schack för kognitivt funktionsnedsatta eller människor med minnesstörningar kanske?

Så du har alltså inte hört talas om elektronskytte? Lever du kanske under en sten?
Citera
2023-01-19, 16:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Så du har alltså inte hört talas om elektronskytte? Lever du kanske under en sten?

Jag har helt missat elektronskytte faktiskt. Tror vi ska vara glada för att dom inte tvingar till sig skarp ammunition.
Citera
2023-01-19, 17:21
  #8
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=qgSzGIkFq2A
Citera
2023-01-19, 20:41
  #9
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Jag har helt missat elektronskytte faktiskt. Tror vi ska vara glada för att dom inte tvingar till sig skarp ammunition.

Nej det hade varit mycket roligare och jag tror att de snart får den möjligheten.
Citera
2023-01-19, 20:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Jag har helt missat elektronskytte faktiskt. Tror vi ska vara glada för att dom inte tvingar till sig skarp ammunition.

De skulle säkert träffa bättre än flertalet ortengrabbar.

Då jag har lite erfarenhet av blinda kan jag säga som så här de är träffsäkrare än man tror med lite lite stöd som hjälpmedel eller mänsklig guide, såg en som sköt pil på tavla och träffade nästan mitt i. Jag skulle inte ens göra det som seende.
Citera
2023-01-31, 19:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Jag har helt missat elektronskytte faktiskt. Tror vi ska vara glada för att dom inte tvingar till sig skarp ammunition.

hade väl itne spelat så stor roll så länge dom lämnar geväret på vallen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback