Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-18, 15:23
  #1
Medlem
"Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson anser att Sverige inte får gå för långt i att anpassa sig till vad Turkiet uttrycker. Han framhåller att aktionen utanför Stadshuset var ansvarslös men att den omfattas av yttrandefriheten. Han tycker att Turkiet förmodligen redan passerat gränsen för vad de kan kräva av Sverige och att regeringen därför måste vara noggrann med hur den hanterar de turkiska utspelen. Och där måste regeringen fortsätta balansera på ”en väldigt slak lina”.

– Där man inte kan gå för långt. För det är ytterst ett antidemokratiskt system och en diktator vi har att göra med. Det måste man ha i andra vågskålen, säger Jimmie Åkesson.

Han tillägger att han har ”starka synpunkter” på att Erdogan kallas för ”folkvald president”.

– Jag är partiledare för det antiislamistiska partiet SD och har starka synpunkter på en islamistisk diktator som Erdogan. Han är folkvald, ja. Men det är också Putin i den meningen."

https://www.dn.se/sverige/jimmie-ake...tisk-diktator/

Vad anser ni om Åkesons uttalande?
Citera
2023-01-18, 15:29
  #2
Medlem
Åkesson måste sluta suga så mycket EU kuk och NATO kuk.

Han är folkvald av svenskar som enbart röstat på honom i tron om att han skulle representera Sverige och inget annat.
Citera
2023-01-18, 15:30
  #3
Medlem
Pripps3.5s avatar
Åkesson, om någon, borde väl förstått att Sverige inte heller är någon demokrati längre.
Citera
2023-01-18, 15:30
  #4
Medlem
Han har förstås helt rätt i sak.
Däremot är det kanske rent taktiskt ett tveksamt utspel.
NATO-vurmarna i allmänhet och regeringen i synnerhet blir definitivt inte gladare nu.
Citera
2023-01-18, 15:30
  #5
Medlem
Snabbalirarens avatar
Helt rätt Jimmie! Islam är en ondskefull religion
Citera
2023-01-18, 15:33
  #6
Medlem
Anktalares avatar
För en gång skull håller jag med fetknoppen, kanske inte helt med ordet islamistisk, men resten.
Citera
2023-01-18, 15:33
  #7
Medlem
Ja det stämmer, dessutom tror jag det är bäst om vi håller oss utanför Nato.
Citera
2023-01-18, 15:33
  #8
Medlem
Äntligen någon som vågar säga sanningen om Erdogan.

Tack Jimmie! 👍
Citera
2023-01-18, 15:39
  #9
Medlem
Tidölaget lär inte bli glada. Jag tycker att de som inte ingår i det gott och väl kunde instämma i Jimmys uttalande. Fast det törs de inte. Varför är till exempel V inte ett antiislamistiskt parti? Jo för att de är ett liberalt ID-vänsterparti som är rädda att stöta sig med islamister.
Citera
2023-01-18, 15:46
  #10
Medlem
Han är tydlig och många tycker sannolikt som Jimmie i det här fallet.

Men i denna svåra och röriga tid - tycker jag att man måste vara fyrkantig och skala fram vad som är viktigast, den röda tråden. I

I centrum står en Nato-ansökan.

Sverige har kommit överens om ett åtagande gentemot Turkiet. I de delar vi inte kan uppfylla avtalet räcker det med att kort hänvisa till orsaken och att Sverige har sina lagar.

Nu har det istället blivit ett läge när debatten istället handlar om för eller emot Erdogan och Turkiet och vår yttrandefrihet.

Men Sverige ska ju inte rösta om Turkiet. Sakfrågan handlar inte om det.

Däremot finns det mycket att komma överens om inom Natos ramar. Där finns ju många länder och alla vill ha ett bra säkerhetspolitiskt läge. Erdogan behöver ju som alla Natoländer, ge och ta, samt lyssna på varandra.
__________________
Senast redigerad av Tissetiss 2023-01-18 kl. 15:50.
Citera
2023-01-18, 15:54
  #11
Medlem
Jimmie verkar ha större bollar än halva hans väljarbas på Flashback som tycker vi ska ändra våran grundlag för att göra Erdogan glad
Citera
2023-01-18, 16:11
  #12
Medlem
TUKs avatar
Starkt av Åkesson att stå upp för sina värderingar i dessa tider då i princip hela regeringen kryper för Erdodag och blidkar Turkiets intressen.

Förövrigt tycker jag att det är helt fel timing att försöka gå med i Nato i dagsläget. Det är ungefär som vi skulle skicka in en ansökan till valfri försvarsallians när Nazityskland rullade in i Polen. Som bäddat för att dras med i ett kommande krig med länder som inte ens hotar vårat land.

Om tredje världskriget bryter ut i sinom tid, efter att Sverige eventuellt blivit godkänd som Nato-medlem, skulle Natoansökan vara det sämsta politiska beslutet någonsin.

Nej till Turkiet, nej till Nato.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback