Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-01-21, 00:38
  #49
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Fullformat är dock inte ett format utan betyder endast att sensor har samma mått som negativet som från började definierade formatet.

Fast och?
Lite som att rätta folk med att det heter mobiltelefon.
Alla begriper väl vad som avses?
Citera
2023-01-21, 13:19
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Fast och?
Lite som att rätta folk med att det heter mobiltelefon.
Alla begriper väl vad som avses?
Tvärt om - ingen vet vad som avses eftersom det inte syftar på något format.
Formaten heter Småbildsformat, Mellanformat och Storformat.
Citera
2023-01-23, 14:01
  #51
Medlem
Rätta mig om jag har fel, men jag tror såhär.

Fullformat används som positivt begrepp för digitala kameror. Sensorn är i det formatet storlek motsvarande det som 35mm film hade (har?). Det formatet kallades tidigare småbildsformat men det vill väl de nya digitala vi inte skall kalla dem för. Det finns om jag gissar ett fåtal kameror för specialanvändning som har större format än "fullformat" men då pratar vi nog inte konsumentpriser.
Citera
2023-01-23, 15:37
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Rätta mig om jag har fel, men jag tror såhär.

Fullformat används som positivt begrepp för digitala kameror. Sensorn är i det formatet storlek motsvarande det som 35mm film hade (har?). Det formatet kallades tidigare småbildsformat men det vill väl de nya digitala vi inte skall kalla dem för. Det finns om jag gissar ett fåtal kameror för specialanvändning som har större format än "fullformat" men då pratar vi nog inte konsumentpriser.
Finns rätt många digitala mellanformatskameror - och det är inget "special" över dem.
Det säljs fler mellanformatskameror än man tror till just "konsumeter".
Inte minst Hasselblads mindre modeller (som X2D). Är en väldigt bra kamera och det finns många fotoenstusiaster med väldigt bra ekonomi. Inga jättepengar heller för den delen för att användningsområdet skiljer på grund av kameran egenskaper.
En entusiastisk fågelfotograf som köper en Canon R3 för 65K och en 600 F/4 för 150K får ju punga ut betydligt mer än en entusiastisk landskapsfotograf som köper en Hasselblad X2D 93K och en 55 f2,5 för 50K.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback