Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-19, 22:48
  #109
Medlem
Handfots avatar
Ställ larmet på mobilen på 06:00 - 06:15 - 06:30 - 06:45 och 07:00. Sen lägger du mobilen nånstans på andra sidan sovrummet så du måste gå upp för att stänga av den. När du väl är uppe och stänger av så är det klart, då är det bara att fixa en hink med kaffe och starta dagen.

Somnar du ändå inte i tid på kvällen så är det bara att repetera samma sak varje dag tills du automatiskt däckar senast 22-23.

Alternativt dygna, men det är fan segt alltså.
Citera
2023-03-15, 15:36
  #110
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Tror bristen på solljus ställer till det för oss alla, här uppe i norden. Sämre ju längre upp du kommer.
Så lösningen kan vara att bo i ett land närmare ekvatorn, få mycket soljus under dagen, och då är du tröttare på kvällen.
Eller ta vissa medelhavsländer, det är soligt och varmt under dagen, och på natten kan det nästan vara kallt och riktigt mörkt, iaf utanför städerna.
Citera
2023-03-15, 15:46
  #111
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Tror bristen på solljus ställer till det för oss alla, här uppe i norden. Sämre ju längre upp du kommer.
Så lösningen kan vara att bo i ett land närmare ekvatorn, få mycket soljus under dagen, och då är du tröttare på kvällen.
Eller ta vissa medelhavsländer, det är soligt och varmt under dagen, och på natten kan det nästan vara kallt och riktigt mörkt, iaf utanför städerna.

Visst kan det vara så, men de flesta har en fungerande sömn trots att vi bor fel.

Jag är ändå glad för det. På sommaren är det ljust nästan jämnt och det är svårt att inte få sina vitamin D.
Citera
2023-03-24, 18:43
  #112
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag vill verkligen somna mellan 10 och 11 på kvällen och vakna 6-7 på morgonen men nu somnar jag runt 01 på natten och vaknar 09 på morgonen. Vad ska jag göra för att somna och vakna tidigare?

Det kanske är din naturliga dygnsrytm? Själv är jag en sån som somnar omkring kl 22 och vaknar vid 6-tiden.
Citera
2023-03-25, 11:53
  #113
Medlem
nonameds avatar
Du har sömnproblem om du tar mer än 1 timme att somna.
Citera
2023-03-25, 12:20
  #114
Medlem
Du ska öka din sleep drive, dvs du ska tvinga dig själv att vakna samma tid varje morgon oavsett när du sov, vilket kommer driva på sleep drive inför kvällen så att du somnar såpass tidigt
Citera
2023-03-25, 22:50
  #115
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag vill verkligen somna mellan 10 och 11 på kvällen och vakna 6-7 på morgonen men nu somnar jag runt 01 på natten och vaknar 09 på morgonen. Vad ska jag göra för att somna och vakna tidigare?

Det beror grundorsaken till ditt sömn-"problem". Du får läsa på lite om de olika orsakerna som kan ligga till grund, fundera över vad som gäller i ditt fall, och vidta åtgärder baserat på det.

Men du kan prova melatonin och se om det funkar.
Citera
2023-04-26, 22:50
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris-Phris
Skaffa barn.

Hur många?
Citera
2023-04-26, 22:52
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfot
Ställ larmet på mobilen på 06:00 - 06:15 - 06:30 - 06:45 och 07:00. Sen lägger du mobilen nånstans på andra sidan sovrummet så du måste gå upp för att stänga av den. När du väl är uppe och stänger av så är det klart, då är det bara att fixa en hink med kaffe och starta dagen.

Somnar du ändå inte i tid på kvällen så är det bara att repetera samma sak varje dag tills du automatiskt däckar senast 22-23.

Alternativt dygna, men det är fan segt alltså.

Trodde inte kaffe var bra för sömnen.
Citera
2023-04-26, 22:54
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har provat med väckarklocka kl 8 men då sover jag istället till 10.

Det är ingen som VILL gå upp, men de som har diciplin gör det ändå.
Citera
2023-04-26, 23:02
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris-Phris
Skaffa barn.

Word. Där har vi den sanna väckarklockan som inte går att snooza bort. Oavsett om du sovit 3 timmar så finns det inga andra alternativ än att stiga upp.

Om du nu inte har barn. Ställ larmet 06 varje dag och tvinga dig själv att gå upp. Inom några dagar kommer du garanterat att slockna på önskvärd tid. Rutiner och vanor ändras inte över en dag, var principfast och ge inte upp.
Citera
2023-04-26, 23:26
  #120
Medlem
Enkelt problem. Enkel lösning.
Ställ en väckare/larm på önskad tid. Kliv upp när väckaren väsnas.
Efter några dagar kommer du somna fint kl 22.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback