Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-17, 18:50
  #1
Medlem
Satt och surrade med en ganska ny kollega som funderade på att ta ut förmånsbil . I form av en 4m passat kombi . Vet ej förmånsvärdet på detta .

Nyfiken undrade jag lite varför . Då vi blir erbjudna ”hemgaragering” då får vi ha tjänstebilen hemma och utgå hemifrån när det krävs med den .och får runt en 1000:- för det besväret ,ganska bra deal för dom som inte har stort behov av privat bil

Kollegan körde inte mycket bil privat oavsett . Utan det handlade om hämtning/lämning av sina barn och handla på helgerna om jag förstår han rätt .


Han klev in på 35500:- i grund med låg erfaret . Nu är det inte min ensak att säga vad som är värt för någon annan .

Men blev lite nyfiken på hur andra ser på det här .vad hade ni tagit ? Men för skoj skull för vi kanske låtsas att förmånsvärdet är 4800-6300:- /mån

Jag har ”friserat” det hela lite för att minska igenkänningen bland kollegorna 😁
Citera
2023-01-17, 18:52
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
vad angav kollegan för argument?
Skönt att ha en ny bil utan ansvar?
Citera
2023-01-17, 20:04
  #3
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellanguld
Satt och surrade med en ganska ny kollega som funderade på att ta ut förmånsbil . I form av en 4m passat kombi . Vet ej förmånsvärdet på detta .

Nyfiken undrade jag lite varför . Då vi blir erbjudna ”hemgaragering” då får vi ha tjänstebilen hemma och utgå hemifrån när det krävs med den .och får runt en 1000:- för det besväret ,ganska bra deal för dom som inte har stort behov av privat bil

Kollegan körde inte mycket bil privat oavsett . Utan det handlade om hämtning/lämning av sina barn och handla på helgerna om jag förstår han rätt .


Han klev in på 35500:- i grund med låg erfaret . Nu är det inte min ensak att säga vad som är värt för någon annan .

Men blev lite nyfiken på hur andra ser på det här .vad hade ni tagit ? Men för skoj skull för vi kanske låtsas att förmånsvärdet är 4800-6300:- /mån

Jag har ”friserat” det hela lite för att minska igenkänningen bland kollegorna 😁

Påverkar inte det pensionen med förmånsbeskattning?
Citera
2023-01-17, 20:05
  #4
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
vad angav kollegan för argument?
Skönt att ha en ny bil utan ansvar?

Slipper man värdeminskningen?

Vad blir egentligen skillnaden mellan att ha en leasingbil och en förmånsbil?
Citera
2023-01-17, 20:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Slipper man värdeminskningen?

Vad blir egentligen skillnaden mellan att ha en leasingbil och en förmånsbil?
Det är som att jämföra äpplen och päron. Leasing är en finansieringsform, förmånsbil är en skattepliktig förmån.
Citera
2023-01-17, 23:02
  #6
Medlem
En hemgaragerad tjänstebil får du inte använda privat utan förmånsbeskattning. Det är dock extremt vanligt att det missbrukas och upptäcksrisken är liten.
Citera
2023-01-18, 01:12
  #7
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Slipper man värdeminskningen?

Vad blir egentligen skillnaden mellan att ha en leasingbil och en förmånsbil?

Rent ekonomiskt är det en jäkla skillnad.

Du betalar skatt på förmånsvärdet. Ska du leasa en bil betalar du den med dina redan skattade pengar.

Exempel: mitt förmånsvärde är 3500 så jag betalar 1700 kr för min bil.
Jag betalar bensin, bolaget allt annat.


Skulle jag leasa samma bil är det en kostnad på 7.000 av mina skattade pengar = 14.000 innan skatt.
Citera
2023-01-18, 01:14
  #8
Medlem
Lagar o regler o teori skiljer sig som alla vet en del åt. Det är skattefrågorna som viktigast här.

Tjänstebil får enligt skatteverket bara i mycket liten omfattning användas privat (tror det är sammanlagt max 100 mil och max 10 tillfällen). Mer än detta så skall det förmånsbeskattas. I princip skall man föra körjournal (kan vara elektroniskt) och notera alla tjänsteresor för att klara sig med säkerhet från att bli förmånsbeskattad i efterhand med skattetillägg.

Egen bil kan man skriva reseräkning på och få ersättning för när den används i tjänsten.

Förmånsbil är en form av egen bil. Du använder den privat precis när och hur du vill. Du får ersättning på reseräkning från företaget när den används i tjänsten. Förmånsbilen är en löneförmån: oftast leasar företaget förmånsbilen i sin tur. Den som har förmånsbil får skatta för förmånen, det är ju en form av lön. Ofta drar dessutom företaget en kostnad motsvarande del av leasingkostnaden från lönen. Du kan ha förmånsbil där företaget betalar bränsle och andra kostnader som parkering, tvätt med mera, allt beror på hur avtalet mellan dig och företaget ser ut.

Tidigare, innan bränslepriserna gick upp, så fanns det en tumregel: kör du många mil i tjänsten så lönar det sig med en äldre privat bil, och vice versa om du kör mycket privat skall du gärna ha en förmånsbil med bränsle inkluderat.

Numera är det väl svårare att säga. Det är ett dyrt nöja att ha bil, förmånsbil är nog dyrast men då har du oftast en nyare bil och därigenom mindre risk för dyra överraskningar i form av reparationer plus glädjen i att köra en nyare bil.
Citera
2023-01-18, 01:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Lagar o regler o teori skiljer sig som alla vet en del åt. Det är skattefrågorna som viktigast här.

Tjänstebil får enligt skatteverket bara i mycket liten omfattning användas privat (tror det är sammanlagt max 100 mil och max 10 tillfällen). Mer än detta så skall det förmånsbeskattas. I princip skall man föra körjournal (kan vara elektroniskt) och notera alla tjänsteresor för att klara sig med säkerhet från att bli förmånsbeskattad i efterhand med skattetillägg.

Egen bil kan man skriva reseräkning på och få ersättning för när den används i tjänsten.

Förmånsbil är en form av egen bil. Du använder den privat precis när och hur du vill. Du får ersättning på reseräkning från företaget när den används i tjänsten. Förmånsbilen är en löneförmån: oftast leasar företaget förmånsbilen i sin tur. Den som har förmånsbil får skatta för förmånen, det är ju en form av lön. Ofta drar dessutom företaget en kostnad motsvarande del av leasingkostnaden från lönen. Du kan ha förmånsbil där företaget betalar bränsle och andra kostnader som parkering, tvätt med mera, allt beror på hur avtalet mellan dig och företaget ser ut.

Tidigare, innan bränslepriserna gick upp, så fanns det en tumregel: kör du många mil i tjänsten så lönar det sig med en äldre privat bil, och vice versa om du kör mycket privat skall du gärna ha en förmånsbil med bränsle inkluderat.

Numera är det väl svårare att säga. Det är ett dyrt nöja att ha bil, förmånsbil är nog dyrast men då har du oftast en nyare bil och därigenom mindre risk för dyra överraskningar i form av reparationer plus glädjen i att köra en nyare bil.

Fortfarande skall en förmånsbil nyttjas privat i relativt betydande omfattning för att det skall vara lönsamt för den anställde, hur mycket den används för tjänstekörning är egalt, förutom att med över 3000 tjänstemil så reduceras förmånsskatten, då endast 75% av standardvärde.
Citera
2023-01-18, 02:45
  #10
Medlem
hassanmebyssans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellanguld
Satt och surrade med en ganska ny kollega som funderade på att ta ut förmånsbil . I form av en 4m passat kombi . Vet ej förmånsvärdet på detta .

Nyfiken undrade jag lite varför . Då vi blir erbjudna ”hemgaragering” då får vi ha tjänstebilen hemma och utgå hemifrån när det krävs med den .och får runt en 1000:- för det besväret ,ganska bra deal för dom som inte har stort behov av privat bil

Kollegan körde inte mycket bil privat oavsett . Utan det handlade om hämtning/lämning av sina barn och handla på helgerna om jag förstår han rätt .


Han klev in på 35500:- i grund med låg erfaret . Nu är det inte min ensak att säga vad som är värt för någon annan .

Men blev lite nyfiken på hur andra ser på det här .vad hade ni tagit ? Men för skoj skull för vi kanske låtsas att förmånsvärdet är 4800-6300:- /mån

Jag har ”friserat” det hela lite för att minska igenkänningen bland kollegorna 😁

När jag jobbade som säljare hade jag förmånsbil, tror den låg på 3200 i förmånsvärde. Körde mycket privat dock, så det var en drömdeal för mig. Landade väl på ca 1600-1700 efter skatt. Är väl svårt att komma ned i de siffrorna med leasingbil och beror helt och hållet på hur långt kollegan har att åka för hämtning/lämning. Men har man 2000 över är det ju helt klart värt bekvämligheten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback