Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-17, 16:08
  #1
Medlem
Ördögs avatar
Vid Hole i Ringerike, några mil nordväst om Oslo, har man hittat vad som kan vara världens äldsta runsten och ett av de överhuvudaget första proven på skrift i Skandinavien. Det rör sig om en bit rödbrun sandsten med en mängd inristade streck och linjer, samt åtta runtecken som bildar ordet IDIBERUG.

Stenen hittades hösten 2021 i en gravhög, som skulle undersökas inför bygget av Ringeriksbanen, den nya järnvägen mellan Sandvika och Hønefoss. Genom C14-datering av de övriga gravfynden har man kunnat fastslå att stenen är från romersk järnålder, alltså de tre första århundradena av vår tideräknings början.

Det var under denna tid som runalfabetet skapades, men man vet inget säkert om var det skedde, eller hur tecknen kom till. Svingerudsteinen, som den nyfunna stenen kallas efter sin fyndplats, kan eventuellt ge mer informaton om dessa ämnen, tror professorn och runologen Kristel Zilmer.

Läs mer till exempel här:

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rld...rge-1.90097271
https://svenska.yle.fi/a/7-10026658
https://www.nrk.no/kultur/fant-2000-...ole-1.16256351
https://www.aftenposten.no/norge/i/1...orskeres-droem
https://www.uniforum.uio.no/nyheter/...forskarar.html
https://www.historiskmuseum.no/utsti...ein/index.html
https://sciencenorway.no/archaeology...elieve/2141404
__________________
Senast redigerad av Ördög 2023-01-17 kl. 16:51.
Citera
2023-01-17, 16:27
  #2
Medlem
Soterns avatar
Undrar vad ordet IDIBERUG betyder?
Citera
2023-01-17, 16:39
  #3
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Undrar vad ordet IDIBERUG betyder?
Kristel Zilmer har framfört några förslag på vad det kan betyda. Man kan läsa följande under länk nummer två som Ördög gav:
Kristel Zilmer säger att ”Idiberug” kan vara en form av ett kvinnonamn, Idibera.

– Texten skulle alltså säga ”åt Idibera” eller ”till Idibera”. Men det finns också andra förslag, som namnen Idibergu eller Idiberga, eller släktnamnet Idiberung, säger Zilmer till Uniforum, Oslo universitets nättidning.
Samt följande under länk nummer fem:
Og kva er teksten på verdas eldste runestein?

– I den tydelegaste innskrifta på steinen kan me lesa runene idiberug. Då har me å gjera med ei namneinnskrift. Me diskuterer ulike namneforslag her sidan innskrifta på steinen er på eit urgammalt språk, forløparen til urnordisk. Det kan vera eit namn som Idibera, eit kvinnenamn. Teksten kan dermed seia oss «for Idibera» eller «til Idibera», men det finst òg andre forslag som namna Idibergu/Idiberga eller slektsnamnet Idiberung, forklarar Kristel Zilmer.
__________________
Senast redigerad av schizophrenia 2023-01-17 kl. 16:43.
Citera
2023-01-17, 17:25
  #4
Medlem
Norge har väl en runsten som är 8000 år gammal?

Det skandinaviska solhjulet kommer väl från en gotlänsk runsten som är närmare 5000 år gammal?
Citera
2023-01-17, 17:59
  #5
Medlem
Med all respekt för de vetande, som runologer, men varför skulle ett kvinnonamn vara det troligaste?

Jag tänker på det gamla svenska ordet "idh" som inte används längre. Varianter av ordet lever dock kvar än idag, såsom idel, idogt och idka. Samtliga har med flitighet/utövning att göra, vilket är just vad grundordet "idh" stod för.

Tänk efter, 250 e.Kr. någonstans uppe på en ås i östra Norge? Det ska bli intressant att se vad man till slut kommer fram till som troligast.
Citera
2023-01-17, 18:01
  #6
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Kristel Zilmer har framfört några förslag på vad det kan betyda. Man kan läsa följande under länk nummer två som Ördög gav:
Kristel Zilmer säger att ”Idiberug” kan vara en form av ett kvinnonamn, Idibera.

– Texten skulle alltså säga ”åt Idibera” eller ”till Idibera”. Men det finns också andra förslag, som namnen Idibergu eller Idiberga, eller släktnamnet Idiberung, säger Zilmer till Uniforum, Oslo universitets nättidning.
Samt följande under länk nummer fem:
Og kva er teksten på verdas eldste runestein?

– I den tydelegaste innskrifta på steinen kan me lesa runene idiberug. Då har me å gjera med ei namneinnskrift. Me diskuterer ulike namneforslag her sidan innskrifta på steinen er på eit urgammalt språk, forløparen til urnordisk. Det kan vera eit namn som Idibera, eit kvinnenamn. Teksten kan dermed seia oss «for Idibera» eller «til Idibera», men det finst òg andre forslag som namna Idibergu/Idiberga eller slektsnamnet Idiberung, forklarar Kristel Zilmer.


Ok, tack.
Citera
2023-01-17, 18:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Med all respekt för de vetande, som runologer, men varför skulle ett kvinnonamn vara det troligaste?

Jag tänker på det gamla svenska ordet "idh" som inte används längre. Varianter av ordet lever dock kvar än idag, såsom idel, idogt och idka. Samtliga har med flitighet/utövning att göra, vilket är just vad grundordet "idh" stod för.

Tänk efter, 250 e.Kr. någonstans uppe på en ås i östra Norge? Det ska bli intressant att se vad man till slut kommer fram till som troligast.

Jag vill också vara med och gissa och tror det betyder jätte och berg dvs jättarnas berg någon form av offersten.
Citera
2023-01-17, 19:46
  #8
Medlem
Tror mer på platsnamn än personnamn men har absolut ingen grund för det, bara intuition.

"Tjena Klas, ska du hänga med till Idiberug?"
"Jo men det är väl klart. Ska bara hänga upp trälen här först."

"Idiberug, kan jag hjälpa till med något?"
"Ja, jag skulle vilja beställa tre grisar, en get och en piska. Inga frågor på det tack."
Citera
2023-01-17, 20:02
  #9
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Norge har väl en runsten som är 8000 år gammal?

Det skandinaviska solhjulet kommer väl från en gotlänsk runsten som är närmare 5000 år gammal?

Tidigaste runorna på Gotland är från 400 e.kr.

Skillnad mellan brons- och stenåldersristningar och runor.

runor är text och grundar sig på futhark, de äldre runorna kallas för äldre futhark.

Värt att tänka på att det är 800-900 hundra år mellan de tidigast runorna som nämns här och de mer välkända runorna från Svealand. Det är som två olika skriftspråk.

Men intressant att det ristades så tidigt som 0-250 e.kr. här uppe i norden.

Det är dock romersk tid och vad för språk som talades uppe i norden är inte så välkänt.
Någon form av tidigt germaniskt språk inte det som talades på vikingatiden.
Värt att nämna är att isländskan inte är fornnordiska utan det har mycket inslag keltiskan.
Fornnordiska vid vikingatiden är mer besläktad med älvdalskan är isländskan.
Citera
2023-01-17, 21:22
  #10
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Tidigaste runorna på Gotland är från 400 e.kr.

Skillnad mellan brons- och stenåldersristningar och runor.

runor är text och grundar sig på futhark, de äldre runorna kallas för äldre futhark.

Värt att tänka på att det är 800-900 hundra år mellan de tidigast runorna som nämns här och de mer välkända runorna från Svealand. Det är som två olika skriftspråk.

Men intressant att det ristades så tidigt som 0-250 e.kr. här uppe i norden.

Det är dock romersk tid och vad för språk som talades uppe i norden är inte så välkänt.
Någon form av tidigt germaniskt språk inte det som talades på vikingatiden.
Värt att nämna är att isländskan inte är fornnordiska utan det har mycket inslag keltiskan.
Fornnordiska vid vikingatiden är mer besläktad med älvdalskan är isländskan.

Spännande, tack för att du delar med dig av kunskapen.
Citera
2023-01-17, 22:02
  #11
Avstängd
Erik.Blodyxs avatar
Vi vet hur runorna kom till oss nordbor. Som Oden själv berättar i Hávamál om sina nio nätter hängandes i Yggdrasil:


Jag vet att jag hängde

i vindpinat träd

nio hela nätter,

stungen med spjut

och offrad till Oden,

själv given till mig själv

på det mäktiga träd

som ingen mänska vet

av vad rot den är vuxen


Jag fick ingen mat,

ej heller mjöd,

rätt ner såg jag,

runor tog jag upp,

tog dem skrikande

och föll från trädet


Nio trollkväden

tog jag från sonen

till Bölthor, Bestlas fader,

och därtill en dryck

av det dyra mjödet,

öst ur Odröre


Då började jag frodas,

fatta och förstå,

växa och trivas väl.

Ord födde ord

när jag letade ord,

verk födde verk

när jag skapade verk


Runor skall du finna

och tydda runstavar,

mycket stora stavar,

mycket starka stavar

som stortulen målade,

makterna gjorde

och gudarnas Ropt ristade
Citera
2023-01-17, 22:24
  #12
Avstängd
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Undrar vad ordet IDIBERUG betyder?
Jag fick inte ens upp den här tråden när jag googlade ordet, mysko.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback