Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-01-18, 05:32
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troendemann
Dom som har livslånga sjukdomar då?

Han är ju bara hjärntvättad. Även om man är fullt kroppsligt frisk borde det bara vara att avsluta sitt liv när man inte vill mer. Det är ju inte som att det finns något bra med livet eller något att vinna.
Citera
2023-01-18, 05:49
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mange1991
En jag vet en som jobbar som nyutexaminerad psykolog. Han läser nu ett extra program om suicidprevention som aktivt ska förhindra folk att inte ta sina liv. Han vill förhindra människor att inte ta självmord men jag tycker att hans åsikter är djupt beklagliga och omoraliska.
Att psykvården borde ha som uppgift att få folk att må bättre är självklart men är det verkligen etiskt rätt att lägga sig i andra vuxna människors liv och självbestämmande huruvida de vill leva eller ta sina liv?

Ja, det är rätt att förhindra självmord eftersom de beror på en psykisk sjukdom. En frisk person tar inte livet av sig. OBS att detta inte ska förväxlas med dödshjälp, det är en helt annan diskussion.
Citera
2023-01-18, 05:52
  #27
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Nej, det är naturligtvis fel. Samhället bygger på hyckleri. Om samhället vore ärligt skulle det tvärtom se till att tillhandahålla dödshjälp till åtminstone alla myndiga människor.

Om en person är psykiskt sjuk så känns det bakvänt med dödshjälp. Samhället borde hjälpa hen.
Citera
2023-01-18, 05:56
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Om en person är psykiskt sjuk så känns det bakvänt med dödshjälp. Samhället borde hjälpa hen.

Hjälpa till vadå? Och psykiatrin brukar definiera människor som vill dö som "psykiskt sjuka", så det är för det mesta ett cirkelresonemang.
Citera
2023-01-18, 05:57
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Han är ju bara hjärntvättad. Även om man är fullt kroppsligt frisk borde det bara vara att avsluta sitt liv när man inte vill mer. Det är ju inte som att det finns något bra med livet eller något att vinna.

Håller med, att han verka inte funderat över detta ämnet så mkt...
Håller också med att det borde vara en rättighet att få ta sitt liv.
du låter rätt deprimerad, har du provat någon sån ssri? De kan hjälpa lite iallafall, annars sök gud det har hjälpt mig en del med mina problem sen jag blev kristen. En annan sak jag gillar är att röka weed och lyssna på olika filosofer, det har hjälpt mig med att hantera mina problem.
Men är det för mycket skit så bara avsluta det, men se till att du inte misslyckas och blir invalid istället. Jag försökte ta självmord under en snefylla för ett par veckor sedan, svalde mellan 100-200 tabletter bland annat nån blodtryckssänkande men blev akut illamående av allt och det var omöjligt att inte spy så jag överlevde, rätt efterblivet att försöka med tabletter, risk för plågsam död.
Citera
2023-01-18, 06:48
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mange1991
En jag vet en som jobbar som nyutexaminerad psykolog. Han läser nu ett extra program om suicidprevention som aktivt ska förhindra folk att inte ta sina liv. Han vill förhindra människor att inte ta självmord men jag tycker att hans åsikter är djupt beklagliga och omoraliska.
Att psykvården borde ha som uppgift att få folk att må bättre är självklart men är det verkligen etiskt rätt att lägga sig i andra vuxna människors liv och självbestämmande huruvida de vill leva eller ta sina liv?

Vet vissa med tex depression som sett enda utvägen att ta livet av sig som sedan ångrat Tanken när dom blivit frisk från ångest och depression. Det är bra att diskutera med någon som har kunskap
Citera
2023-01-18, 10:24
  #31
Medlem
mange1991s avatar
Alla myndiga borde ha oinskränkt rättighet att dö om en önskan att dö framförts tre gånger oavsett anledning under loppet av ett år som varit genuin och saklig. Att tvinga någon att leva som vill dö är ett lika stort brott som att döda någon som vill leva.
Det stämmer inte att friska personer inte tar sina liv. Jag som ett exempel är frisk (mindre ackumulerade
krämpor som alla andra) men skulle inte haft något emot att dö. Jag känner inget sug efter att dö och därför kommer det nog inte bli av förrän något negativt och olösligt läggs ovanpå ett självvalt liv av mest ingenting.
Trots min relativa ungdom på 30+ år är jag som en gammal staty som levt oerhört länge. Jag har gjort allt jag ville, uppnått alla mina mål och ambitioner och känner inte att livet har mer att tillföra, eller att jag vill eller behöver addera något mer. Jag känner i stort sett att jag levt färdigt. Man kan vara frisk men bara trött på att leva. Mvh Magnus
__________________
Senast redigerad av mange1991 2023-01-18 kl. 11:14.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback