Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-01-18, 05:32
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troendemann
Dom som har livslånga sjukdomar då?

Han är ju bara hjärntvättad. Även om man är fullt kroppsligt frisk borde det bara vara att avsluta sitt liv när man inte vill mer. Det är ju inte som att det finns något bra med livet eller något att vinna.
Citera
2023-01-18, 05:49
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mange1991
En jag vet en som jobbar som nyutexaminerad psykolog. Han läser nu ett extra program om suicidprevention som aktivt ska förhindra folk att inte ta sina liv. Han vill förhindra människor att inte ta självmord men jag tycker att hans åsikter är djupt beklagliga och omoraliska.
Att psykvården borde ha som uppgift att få folk att må bättre är självklart men är det verkligen etiskt rätt att lägga sig i andra vuxna människors liv och självbestämmande huruvida de vill leva eller ta sina liv?

Ja, det är rätt att förhindra självmord eftersom de beror på en psykisk sjukdom. En frisk person tar inte livet av sig. OBS att detta inte ska förväxlas med dödshjälp, det är en helt annan diskussion.
Citera
2023-01-18, 05:52
  #27
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Nej, det är naturligtvis fel. Samhället bygger på hyckleri. Om samhället vore ärligt skulle det tvärtom se till att tillhandahålla dödshjälp till åtminstone alla myndiga människor.

Om en person är psykiskt sjuk så känns det bakvänt med dödshjälp. Samhället borde hjälpa hen.
Citera
2023-01-18, 05:56
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Om en person är psykiskt sjuk så känns det bakvänt med dödshjälp. Samhället borde hjälpa hen.

Hjälpa till vadå? Och psykiatrin brukar definiera människor som vill dö som "psykiskt sjuka", så det är för det mesta ett cirkelresonemang.
Citera
2023-01-18, 05:57
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22