Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-17, 13:45
  #1
Medlem
Är misstänkt för rattfylla och Transportstyrelsen vill ha ett yttrande, jag har däremot inget konkret att gå på då Polisen endast tagit blodprov men svaren har ej inkommit.

Dryckesmängden är såpass liten och tillbaka i tiden så det finns en stor möjlighet att jag inte blir dömd i slutändan. jag känner 50/50. De tyckte jag luktade svagt av alkohol vid kontroll dagen efter.
Så hur gör jag med yttrandet? Finner det märkligt de vill omhänderta körkortet före proverna är analyserade. Om jag nu ryker dit så får det blir alkolås, men det kräver att jag ansöker FÖRE omhändertagandet (i princip erkänna något jag ej vet) Du kan ej få alkolåset efter omhändertagandet.
Citera
2023-01-17, 14:27
  #2
Medlem
mona.sardins avatar
Du blandar ihop begreppen. Det är polisen som omhändertar körkort. Transportstyrelsen återkallar körkort.

Du får nu yttra dig inför Transportstyrelsens återkallelsebeslut. Är du inte dömd för brottet än återkallas körkortet tills vidare om det är sannolikt att du kommer att senare bli dömd för brottet.

Du kan ansöka om villkor alkolås även efter tillsvidarebeslutet, det är inget som helt problem.

Det är endast försent att ansöka om villkor alkolås efter ett slutligt beslut. Ett sådan beslut fattas av Transportstyrelsen efter att det misstänka brottet är avgjort (dom från domstol eller att du godkänt strafföreläggande).

Lägger polisen ned brottsmisstanken så kommer Transportstyrelsen upphäva polisens omhändertagande eller upphäva sitt återkallelsebeslut om ett sådan har hunnit fattats.
Citera
2023-01-17, 15:31
  #3
Medlem
Polis luktade dagen efter????
Citera
2023-01-17, 17:07
  #4
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
Polis luktade dagen efter????
kände polisen doften av alkohol på TS så är det absolut inte 50/50 på blodprovet skulle jag säga
Citera
2023-01-17, 17:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
kände polisen doften av alkohol på TS så är det absolut inte 50/50 på blodprovet skulle jag säga
trodde inte man luktade längre när de har mätare...finns ju mer avanserad mätare inne på station om det är tveksamt
Citera
2023-01-17, 17:16
  #6
Avstängd
Snuttolinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumbokk
Är misstänkt för rattfylla och Transportstyrelsen vill ha ett yttrande, jag har däremot inget konkret att gå på då Polisen endast tagit blodprov men svaren har ej inkommit.

Dryckesmängden är såpass liten och tillbaka i tiden så det finns en stor möjlighet att jag inte blir dömd i slutändan. jag känner 50/50. De tyckte jag luktade svagt av alkohol vid kontroll dagen efter.
Så hur gör jag med yttrandet? Finner det märkligt de vill omhänderta körkortet före proverna är analyserade. Om jag nu ryker dit så får det blir alkolås, men det kräver att jag ansöker FÖRE omhändertagandet (i princip erkänna något jag ej vet) Du kan ej få alkolåset efter omhändertagandet.


Har polisen redan omhändertagit ditt körkort så har du blåst positivt, och över gränsen.

Det som händer nu är att Transportstyrelsen vill ha in ett yttrande, för att du ska kunna bestrida körkortsingripandet.


Till 99% så kommer du bli av med lappen, och får lämna blod/urinprov för att få behålla kortet. Har du haft över 1 promille (förutsatt att du bara druckit alkohol) så kommer du behöva göra om både teori, och körprov.


Har själv torskat för grov rattfylla och hade 1.4 och jag måste ta om kortet. Och innan dess måste man lämna blod/urinprov i 6 månader för att få körkortstillståndet.
Citera
2023-01-17, 18:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttolini
Har polisen redan omhändertagit ditt körkort så har du blåst positivt, och över gränsen.

Det som händer nu är att Transportstyrelsen vill ha in ett yttrande, för att du ska kunna bestrida körkortsingripandet.


Till 99% så kommer du bli av med lappen, och får lämna blod/urinprov för att få behålla kortet. Har du haft över 1 promille (förutsatt att du bara druckit alkohol) så kommer du behöva göra om både teori, och körprov.


Har själv torskat för grov rattfylla och hade 1.4 och jag måste ta om kortet. Och innan dess måste man lämna blod/urinprov i 6 månader för att få körkortstillståndet.

Jag har endast lämnat blodprov. Fortfarande ingen info från Polisen ang provsvaret.
Citera
2023-01-17, 18:19
  #8
Avstängd
Snuttolinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumbokk
Jag har endast lämnat blodprov. Fortfarande ingen info från Polisen ang provsvaret.


Lämnade du blodprov i samband med att polisen tog dig? För isåfall måste du vägrat blåsa för att dom ska kunna göra det.
Citera
2023-01-17, 18:21
  #9
Avstängd
Snuttolinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
trodde inte man luktade längre när de har mätare...finns ju mer avanserad mätare inne på station om det är tveksamt


Dom gör alltid en extra kontroll på stationen, hade 1.4 i promille när jag åkte fast, så det var inga tveksamheter där. Dom gör en dubbelkontroll på stationen bara för att säkerställa promillehalten i bevismån.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback