Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-16, 19:41
  #1
Medlem
Mr.tubbss avatar
Fick en Fitbit Charge 2 som jag av tekniskt intresse tänkte testa och med en integration till min telefon visade den sig fungera bra. Verkar räkna puls och kolla lite på sömnen osv men ingen GPS, fast det kan den sno av telefonen..
Är detta en värdelös felvisande enhet som bör kastas eller kan den fortfarande fungera som basic modell för äldre hobbymotionär?
Citera
2023-01-16, 19:46
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Fick en Fitbit Charge 2 som jag av tekniskt intresse tänkte testa och med en integration till min telefon visade den sig fungera bra. Verkar räkna puls och kolla lite på sömnen osv men ingen GPS, fast det kan den sno av telefonen..
Är detta en värdelös felvisande enhet som bör kastas eller kan den fortfarande fungera som basic modell för äldre hobbymotionär?

Leksak... Så använd den inte för att dra några slutsatser.
Citera
2023-01-16, 19:48
  #3
Medlem
Mr.tubbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Leksak... Så använd den inte för att dra några slutsatser.
Ok,
Får leka lite med den då, tur den var gratis..
Citera
2023-01-16, 20:01
  #4
Medlem
Mr.tubbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Leksak... Så använd den inte för att dra några slutsatser.
Funderade vidare.. vad ska man köpa om man vill ha något som man kan dra lite fitnessrelaterade slutsatser från?
Citera
2023-01-17, 11:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Fick en Fitbit Charge 2 som jag av tekniskt intresse tänkte testa och med en integration till min telefon visade den sig fungera bra. Verkar räkna puls och kolla lite på sömnen osv men ingen GPS, fast det kan den sno av telefonen..
Är detta en värdelös felvisande enhet som bör kastas eller kan den fortfarande fungera som basic modell för äldre hobbymotionär?

Den kan inge göra några häftiga grejer med höll sig ganska nära en garmin med pulsband när jag jämförde dom. Fitbit var dock seg i reaktionerna och kan ibland mäta väldigt låg puls om den sitter fel eller får skit på sensorn. Som för alla andraprylar så är kaloriräknaren något man ska bortse ifrån.

Är man bara ute efter en klocka som visar tid och räknar steg så är den fine. Ska man bara få in sina 22 dagliga "aktivitetspoäng" och zon1-minuter så är den absolut hyfsad för det. Men den duger inte till detaljerad cardioträning eller pulsträning. Den jag provade var nog charge 3.
Citera
2023-01-20, 13:52
  #6
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Funderade vidare.. vad ska man köpa om man vill ha något som man kan dra lite fitnessrelaterade slutsatser från?
Den kan ta tid och mäta avstånd. Såvida man inte löptränar och vill grotta ner sig ordentligt så kommer man ju långt med detta. Loggför det med appen eller i ett eget Exceldokument med kommentarer så kan du dra väldigt många slutsatser om hur din träningssatsning går.

VO2-max mäter du så klart med en brant kulle, ett pek- och långfinger och en tidtagare
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback