Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-16, 18:51
  #1
Medlem
Har tänkt ett tag på hur vi språkligt kan undvika missförstånd i beskrivningen mellan varandra och varför det ännu inte etablerats i vardagen?

Istället för att säga "han var svart" eller "hon såg ut att vara kurd", varför inte byta ut det mot "han var afro-svensk" eller "hon såg ut som kurd-svenska" för att enklare kunna beskriva det som menas?

Hur tror du att idén hade tagits emot av samhället?

Om folk inte vill bli kallade för svenskar på grund av etnisk eller kulturell bakgrund eller på grund av att någon är pinfärskt nyanländ, varför skulle någon då vilja agera "tvingande" genom att kalla varenda en av befolkningen för svenskar?

Vad förknippar du dig själv som och hade du tyckt att det vore mer eller mindre respektfullt att tillämpa din etniska/kulturella bakgrund följt av "-svensk" ifall någon beskrev dig?

Genuint nyfiken här. Personligen ser jag bara fördelar. 🙂
__________________
Senast redigerad av All. 2023-01-16 kl. 19:00.
Citera
2023-01-16, 19:01
  #2
Avstängd
Snuttolinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All.
Har tänkt ett tag på hur vi språkligt kan undvika missförstånd i beskrivningen mellan varandra och varför det ännu inte etablerats i vardagen?

Istället för att säga "han var svart" eller "hon såg ut att vara kurd", varför inte byta ut det mot "han var afro-svensk" eller "hon såg ut som kurd-svenska" för att enklare kunna beskriva det som menas?

Hur tror du att idén hade tagits emot av samhället?

Om folk inte vill bli kallade för svenskar på grund av etnisk eller kulturell bakgrund eller på grund av att någon är pinfärskt nyanländ, varför skulle någon då vilja agera "tvingande" genom att kalla varenda en av befolkningen för svenskar?

Vad förknippar du dig själv som och hade du tyckt att det vore mer eller mindre respektfullt att tillämpa din etniska/kulturella bakgrund följt av "-svensk"?

Genuint nyfiken här. Personligen ser jag bara fördelar. 🙂


Här kommer ett grillkol, och en kvinnlig kebabtallrik skulle jag säga för att beskriva en neger och en talibanhora som kommer gåendes.
Citera
2023-01-16, 19:01
  #3
Medlem
BewilderedHulders avatar
Och jag som är svensk-svensk, men som inte längre vill definiera mig som svensk, varför måste jag tvångsdefineras som svensk.

Jag vill ha skandinaviskt medborgarskap!
Jag är scandinav.
Citera
2023-01-16, 19:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttolini
Här kommer ett grillkol, och en kvinnlig kebabtallrik skulle jag säga för att beskriva en neger och en talibanhora som kommer gåendes.

Ni som vill vara mer seriösa får gärna svara också

Kan förstå om det finns en "rolig" jargong mellan nära vänner att uttrycka sig så i tonåren. Etniska och kulturella vita svenskar skojas det hårt om också med all säkerhet. Något som jag själv vuxit upp och känner mig okej med, så länge det inte är allvarligt menat. Jag har då aldrig sett eller hört någon uttrycka sig så i det offentliga.
Citera
2023-01-16, 19:16
  #5
Avstängd
Snuttolinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All.
Ni som vill vara mer seriösa får gärna svara också

Kan förstå om det finns en "rolig" jargong mellan nära vänner att uttrycka sig så i tonåren. Etniska och kulturella vita svenskar skojas det hårt om också med all säkerhet. Något som jag själv vuxit upp och känner mig okej med, så länge det inte är allvarligt menat. Jag har då aldrig sett eller hört någon uttrycka sig så i det offentliga.


Om du kliver ut ur ditt lilla kuddrum som är fyllt med regnbågsflaggor, koraner och enhörningar så kommer du garanterat höra folk som uttrycker sig ärligt om svartskallar.
Citera
2023-01-16, 19:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttolini
Om du kliver ut ur ditt lilla kuddrum som är fyllt med regnbågsflaggor, koraner och enhörningar så kommer du garanterat höra folk som uttrycker sig ärligt om svartskallar.

Fel forum för mig idag att ställa frågan i.

Skål på dig nonetheless!
Citera
2023-01-16, 19:26
  #7
Avstängd
Snuttolinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All.
Fel forum för mig idag att ställa frågan i.

Skål på dig nonetheless!


Jag ställde ingen fråga? Det jag skrev var ett påstående.
Citera
2023-01-16, 20:39
  #8
Medlem
Men ett -svensk efter skulle jag anta personen ser ut som en blandning, dvs en svart förälder och en vit/ursvensk. Eller en kurdisk förälder och en ursvenk/vit. Så det beror ju på vad du vill säga med beskrivningen.
Citera
2023-01-17, 00:11
  #9
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All.
Har tänkt ett tag på hur vi språkligt kan undvika missförstånd i beskrivningen mellan varandra och varför det ännu inte etablerats i vardagen?

Istället för att säga "han var svart" eller "hon såg ut att vara kurd", varför inte byta ut det mot "han var afro-svensk" eller "hon såg ut som kurd-svenska" för att enklare kunna beskriva det som menas?

Hur tror du att idén hade tagits emot av samhället?

Om folk inte vill bli kallade för svenskar på grund av etnisk eller kulturell bakgrund eller på grund av att någon är pinfärskt nyanländ, varför skulle någon då vilja agera "tvingande" genom att kalla varenda en av befolkningen för svenskar?

Vad förknippar du dig själv som och hade du tyckt att det vore mer eller mindre respektfullt att tillämpa din etniska/kulturella bakgrund följt av "-svensk" ifall någon beskrev dig?

Genuint nyfiken här. Personligen ser jag bara fördelar. 🙂
Varför ska jag kalla någon svensk för om den inte är svensk.
En turk är en turk och en kenyan en kenyan osv.
Förstår inte poängen med att låtsas att dom skulle ha samma etnicitet som mig om dom inte har det.
Citera
2023-01-17, 10:46
  #10
Medlem
B-19s avatar
Hur beskrivs en "afro-svensk" och "kurd-svenska"?
Jag avskyr förresten ordet "kurd" då det inte finns någon innebörd av ordet, förutom att det kan vara en person som är från ett av fyra länder.

OT: Ska man även säga att det såg ut som en svensk labrador?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback