Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-04-13, 14:47
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Om vi momsreggar oss för 2023 och alltså får dra av ingående moms på det planerade beläggningsarbetet och kan betala det med icke-momsade avgifter* så är det naturligtvis väldigt förmånligt för samfälligheten och dess medlemmar. Det var av den anledningen jag ställde frågan, för jag kan ju inte tänka mig att SKV tycker likadant.

2023 års avgifter skulle naturligtvis behöva momsas vilket ger utgående moms, men inte lika hög som den ingående kommer vara för året. Framöver är det ju inga konstigheter men min fråga väcktes ju pga att vi har byggt upp ett stort eget kapital i samfälligheten av avgiftsgenererade överskott som ju inte har varit belagda med moms. Min oro är att vi tvingas backa flera år (5 år) vilket skulle innebära mycket jobb att göra om hela bokföringen från icke-momspliktig till momspliktig.

*Avgifter erlagda föregående år där en viss del avsatts i en fond för framtida underhåll.

” Om föreningen vill bli skattskyldig till moms för tid innan ställningstagandet publicerades kan föreningen begära det. Föreningen ska då redovisa både utgående och ingående moms för sin verksamhet. Vanligtvis fattar Skatteverket inte beslut på eget initiativ som rör äldre redovisningsperioder när vi publicerar ställningstaganden med en förändrad syn.”
https://www.skatteverket.se/forening...93c3a7cf8.html
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback