Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-15, 17:58
  #1
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Är detta något man får leta extra efter, eller affärer man aldrig hört om tidigare?

Hur populärt är det egentligen att man kan se Region A? Eller är det bara i Sverige och EU de har så man bara kan titta här i från?

Som sagt, vill köpa en blu ray spelare här i Sverige som kan spela Region A utan konstigheter. Vill helst inte köpa en utländsk och sedan behöva köpa till saker enbart för att kunna köpa och se från Region A.
Citera
2023-01-15, 19:25
  #2
Medlem
Greenspams avatar
Bästa är att importera en UHD-spelare med 12V eller 240V drivning från USA/Canada så man kan fortsätta uppdatera firmware. Köper du en 110V får du använda transformator.

Enklast är att använda AnyDVD HD på en dator.
https://www.redfox.bz/sv/anydvdhd.html

Det finns aktörer som erbjuder firmware eller chippning men de flesta är scammers.
Citera
2023-01-15, 19:55
  #3
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Du kan köpa en regionslåst spelare och sen låsa upp den själv med en kod. Vilka modeller detta fungerar på går att googla på
Citera
2023-01-15, 20:41
  #4
Medlem
DennisOlofs avatar
Du behöver en hårdvaru-modifierad bluray spelare för att få en som är region fri för just bluray (antar det funkar även på UHD materia). Enklast är att köpa från t.ex. ebay en som redan är "fixad" så är det bara börja titta på skivor som inte är den region vi har här. Då kan man ställa in den region man vill ha i spelaren båda för BluRay eller DVD, då funkar det alltid.

En DVD spelare som är inställd på region fri funkar inte alltid då det fanns en del titlar där man lyckades hitta ett sätt att stoppa skivan från att spelas. När BluRay sedan kom stoppade dom på något vis möjligheten att göra den regionfri med bara en kod till spelaren som det var med DVD spelare, om det fortfarande gäller vet jag inte.

Om jag inte minns fel så ska man kunna uppgradera mjukvaran också eftersom själva modifieringen görs via hårdvara och ligger utanför själva mjukvaran i spelaren, något åt det hållet. Men jag är osäker.
Citera
2023-01-15, 21:02
  #5
Medlem
Westridges avatar
Du kan köpa hos DVDirect, jag har köpt där tidigare.
De hade en butik tidigare i Stockholm strax intill Globen, men nu bara på nätet.

http://www.dvdirect.net/webshop/
Citera
2023-01-15, 21:33
  #6
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
antar det funkar även på UHD materia
UHD är regionsfritt.
Citera
2023-01-15, 21:36
  #7
Medlem
DennisOlofs avatar
@Greenspam jaha säger du det.

Så kanske det var, jag minns inte hur det var. Trevligt i sådana fall, men BluRay är det region på.

Nu vet jag iofs inte hur man gör med skivor man säljer. Jag vet att en del DVD eller bolag som kom ut med boxar och annat gjorde själva skivorna regionfria så det kvittade vilken spelare man hade. Det gick att spela upp ändå. Om det även förekommer på BluRay vet jag inte.

Dock kan man inte lita på det, ska man vara på säkra sidan ska man ha en spelare där man kan ställa in regionen för både DVD och BluRay. Då kommer det alltid att funka garanterat.
Citera
2023-01-15, 21:37
  #8
Medlem
Elekensas avatar
Annars ska spelkonsolen Xbox var helt upplåst redan från början.
Citera
2023-01-16, 21:40
  #9
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Annars ska spelkonsolen Xbox var helt upplåst redan från början.
Nej
https://support.xbox.com/en-US/help/...ray-dvd-movies
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback