Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-15, 16:18
  #13
Medlem
U138s avatar
Det var fan det korkaste trådstarten jag sett på ett tag.
Citera
2023-01-15, 16:25
  #14
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutdeare
Har börjat arbeta på ett företag (är inte anställd). Har arbetat där 2 dagar och insåg snabbt vad det var för lurt företag och vill sluta genast men inte innan jag får lönen..

Detta företag rekryterar unga och får dem att gå dörr till dörr för att sälja bambu kläder. Cheferna är riktiga rötägg kan jag börja med och sen ger dom en 15% per 100 kr man säljer. Kände att det var en rätt dålig deal och jag vill nu sluta.

Dem vill ha ens personnummer för att skicka över pengarna man har rätt till. Jag blev direkt skeptisk och undrade varför. Tydligen för deras revisor vill se vem han skickar till?! Tror inte ett skvatt på detta och undrar om jag verkligen måste lämna ut mitt personnummer? Vill ju sluta så fort jag får pengarna

Varför jobbar du åt företaget utan att vara anställd? Finns ingen anledning att ge dom ditt personnummer om du inte har ett anställningsbevis. Finns heller ingen anledning att arbeta åt företaget om du inte är anställd.

Hur ser eran deal ut?
Citera
2023-01-15, 17:46
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutdeare
Har börjat arbeta på ett företag (är inte anställd). Har arbetat där 2 dagar och insåg snabbt vad det var för lurt företag och vill sluta genast men inte innan jag får lönen..

Detta företag rekryterar unga och får dem att gå dörr till dörr för att sälja bambu kläder. Cheferna är riktiga rötägg kan jag börja med och sen ger dom en 15% per 100 kr man säljer. Kände att det var en rätt dålig deal och jag vill nu sluta.

Dem vill ha ens personnummer för att skicka över pengarna man har rätt till. Jag blev direkt skeptisk och undrade varför. Tydligen för deras revisor vill se vem han skickar till?! Tror inte ett skvatt på detta och undrar om jag verkligen måste lämna ut mitt personnummer? Vill ju sluta så fort jag får pengarna

Ser också att du vill sluta. Vad skall du sluta med, du är ju inte anställd skriver du på första raden?
Citera
2023-01-15, 18:12
  #16
Medlem
Oavsett när du slutar kommer du ha innestående pengar. Vi har och använder personnummer för att ha koll på varandra i landet. T.ex. inkomst, skatt, bidrag osv.
Citera
2023-01-15, 18:19
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Varför jobbar du åt företaget utan att vara anställd? Finns ingen anledning att ge dom ditt personnummer om du inte har ett anställningsbevis. Finns heller ingen anledning att arbeta åt företaget om du inte är anställd.

Hur ser eran deal ut?
TS behöver inte vara anställd eller ha ett anställningsbevis utan kan mycket väl vara en så kallad daglönare eller "gigarbetare" där man får nys via exempelvis SMS att ett företag behöver personal vid ett enstaka tillfälle. Han behöver likväl ange sitt personnummer för att företaget ska kunna betala in skatten.
Citera
2023-01-15, 18:27
  #18
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
TS behöver inte vara anställd eller ha ett anställningsbevis utan kan mycket väl vara en så kallad daglönare eller "gigarbetare" där man får nys via exempelvis SMS att ett företag behöver personal vid ett enstaka tillfälle. Han behöver likväl ange sitt personnummer för att företaget ska kunna betala in skatten.

Är det sant? Så du menar att gig-arbetare inte har någon form av avtal? Det verkar helt uppåt väggarna! Någon form av avtal måste rimligtvis finnas.
Citera
2023-01-15, 18:32
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
TS behöver inte vara anställd eller ha ett anställningsbevis utan kan mycket väl vara en så kallad daglönare eller "gigarbetare" där man får nys via exempelvis SMS att ett företag behöver personal vid ett enstaka tillfälle. Han behöver likväl ange sitt personnummer för att företaget ska kunna betala in skatten.
Därmed anställd, om än för enstaka dag om så skulle vara. Sluta kan ts göra närhelst denne har lust, därest ej avtal säger annat.
Citera
2023-01-15, 18:43
  #20
Medlem
Fejkits avatar
Jag tror företaget ska vara riktigt nöjda som slipper TS; han verkar inte ha alla hästar hemma. Att ifrågasätta varför ett bolag ska ha ens personnummer är fan det dummaste jag läst idag.
Citera
2023-01-15, 19:11
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Jag tror företaget ska vara riktigt nöjda som slipper TS; han verkar inte ha alla hästar hemma. Att ifrågasätta varför ett bolag ska ha ens personnummer är fan det dummaste jag läst idag.
Förmodligen har denne inte lärt sig numret. Skylt med personnummer att hänga om halsen anbefalles!
Citera
2023-01-15, 20:36
  #22
Medlem
MyJustices avatar
De måste ha ditt Person nummer för att betala ut skatt .
förövrigt är Bamboo riktigt oskönt att ha på sig
Citera
2023-01-15, 20:45
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
TS behöver inte vara anställd eller ha ett anställningsbevis utan kan mycket väl vara en så kallad daglönare eller "gigarbetare" där man får nys via exempelvis SMS att ett företag behöver personal vid ett enstaka tillfälle. Han behöver likväl ange sitt personnummer för att företaget ska kunna betala in skatten.

Det är fortfarande en anställning, om än väldigt kortvarig.
Citera
2023-01-15, 20:52
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Är det sant? Så du menar att gig-arbetare inte har någon form av avtal? Det verkar helt uppåt väggarna! Någon form av avtal måste rimligtvis finnas.
Ett gig-arbete skulle exempelvis kunna handla om att inventera varulager i en butik. En gång om året så räknar man lagret och i butiken. Ett gig-arbete skulle kunna vara att räkna kläder i butiken. Eftersom det dröjer ett helt år tills nästa gång som man ska räkna så är anställningstryggheten inte så stor. Ofta så går jobben till någon anställds barn och dennes kompis. Räkna kläder en söndag eftermiddag och tjäna 2000 kr. Ett engångs jobb som ger bra med pengar i plånboken för en ungdom och företaget är tvungna att få jobbet utfört.

Typiskt för gig-arbete är att det handlar om en engångshändelse. Skulle kunna vara att ett företag ska flytta och man behöver plocka in folk för att hjälpa till med att packa och bära flyttkartonger. Inte alltid som man vill eller kan nyttja en flyttfirma.

Arbeta på konsert, mässor och andra evenemang är andra typiska gig-arbeten där man nog ofta inte får skriftligt avtal.

Mitt första sommarjobb var när pappa ringde och sa "ät lunch och var på jobbet inom 1,5 timme så får du ett jobb i 2,5 dagar". Det var någon av sommarjobbare på hans arbetsplats som var sjuk och de behövde akut personal. Som 16-åring var det inte läge att diskutera anställningsvillkor utan det var bara att tacka och ta emot. Självklart så var det avtalsenlig lön och det är svårt för företaget att lura de anställdas barn. Ett typexempel på en gig-anställning var det i alla fall.

Även ett muntligt avtal är ett avtal så vi kan nog konstatera att TS har ett avtal om än väldigt temporärt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback