• 1
  • 2
2006-07-19, 16:27
Medlem
Bråkmakarns avatar
Jag har också en fritös, finns en tråd nånstans där jag efterfrågar tips på mat att fritera, eftersom "sök" inte fungerar så får du gå in i min profil och leta bland trådarna jag startat, den lär vara en av dom första jag startade
Edit: Här är den, letade på den åt dig.

Jag tycker att det blir väldigt bra med hemfriterat, jag använde mig av fritösolja, men jag vet inte om det verkligen är nödvändigt. Använde fritösen mycket i början, men nu står den i källarförådet. Kanske skulle ta och plocka upp den igen!

Du kan fritera klyftad potatis, det är gott!
Citera
2006-07-19, 17:34
Medlem
sicnexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Det får mig att tänka på när alla skulle skaffa fritös på Swec för 2-3 år sen. Då blev folk genast mycket tjocka. Tyvärr finns inte tråden längre.

Så till trådskaparen: Tänk för fan på att oljan är 900 kcal!!!
Ah sweet memories...

Jag har ställt undan min fritös längst in i köksskåpet nu, på sikt märks det på rondören...

Men på den tiden jag använde den brukade jag köpa Zeta's frityrolja, den innehåller solros- och palmolja och fungerar mkt bra.
Tänk på att byta lite då och då, du märker att det är dax när den börjar skumma för mkt.

Jag brukade sila oljan lite då och då för att bli av med skräp.

Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Du kan använda den fler gånger åtminstone mellan 2-4 ggr.
Jag återanvände oljan låångt fler gånger än så.. enl ovan angivna tips.

Tänk dock på att man bör ha olika oljor för olika råvaror, att fritera fisk, kött, potatis osv i samma olja ger bismak.
Citera
2006-07-19, 21:32
Medlem
sarajevoexpresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Glömde bort räkorna! Skala färska räkor och panera dem på samma sätt som kycklingbitarna. Skitgott att äta till ris och sötsur- eller chillisås.

*Drägel*! En fritös ger fettet en helt ny dimension! både för maten o magen
Citera
2006-07-19, 21:41
Medlem
wääuus avatar
sarajevoexpress: haha

min morfar friterade hela potatisar som var nyplockade (små små skalade) i en vanlig gryta, fyför sören vad gott det var, det tog ett tag men fyfan vad najs det var oj jag sa det visst två ggr men det tål att höras
Citera
2006-07-19, 21:45
Medlem
On fires avatar
Kör en dubbel panering med mjöl och ägg.
Ta vad du nu tycker är gott, kyckling funkar bra enligt mig. Först så täcker du vad du nu valt med mjöl, doppa sedan det i ägg och sedan i mjöl igen. Fritera sedan det och käka sedan up det.
Citera
2006-07-19, 22:44
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sicnex
Ah sweet memories...

Jag har ställt undan min fritös längst in i köksskåpet nu, på sikt märks det på rondören...

Men på den tiden jag använde den brukade jag köpa Zeta's frityrolja, den innehåller solros- och palmolja och fungerar mkt bra.
Tänk på att byta lite då och då, du märker att det är dax när den börjar skumma för mkt.

Jag brukade sila oljan lite då och då för att bli av med skräp.

Jag återanvände oljan låångt fler gånger än så.. enl ovan angivna tips.

Tänk dock på att man bör ha olika oljor för olika råvaror, att fritera fisk, kött, potatis osv i samma olja ger bismak.
´
En som var med på den tiden ser jag!

Vad gäller hur mycket man ska använda samma olja så vet jag inte vad som är bra, men min far kör en 8-10 ggr på samma olja. Och friterar både chipsen och fisken i samma olja. Blir ju lite svårt att laga mat utan två fritöser annars.
Citera
2006-07-20, 11:49
Medlem
tjompans avatar
Förfritera potatisstavar/klyftor i ca 90 grader i 10 min (tills de blir mjuka och goa). Dom kan du använda till festen eller till och med frysa in. När det är dags att njuta av middagen så ökar du temperaturen till 180 grader och friterar om potatisen tills den fått gyllenbrun färg och är knaprig.
Receptet har jag sett på BBC Food och testat själv. Överlägset godaste pommesfrites jag ätit iaf.......
(Va noga med att låta överflödigt fett rinna av efter all fritering och SALTA!!!)

(och som nån annan skrev: skaffa längre livrem)
Citera
2006-07-20, 16:49
Medlem
sicnexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
´
En som var med på den tiden ser jag!

Vad gäller hur mycket man ska använda samma olja så vet jag inte vad som är bra, men min far kör en 8-10 ggr på samma olja. Och friterar både chipsen och fisken i samma olja. Blir ju lite svårt att laga mat utan två fritöser annars.
Hehe ÖÄ, när vestern fortfarande var vild..

Jag hade aldrig för vana att äta friterat med friterat så att säga, så det kanske var just på grund av att jag inte blandade råvaror som oljan höll längre för mig, vad vet jag.
Kan tänka mig att förvaringen mellan friteringsomgångarna samt tiden däremellan spelar in på hållbarheten.

Sen är ju jag ganska snål också
Citera
2006-07-20, 16:54
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pascal
Tack för bra tips.
Hur många gånger kan man använda oljan? Och hur förvarar man den när fritösen inte används?
Angående midjemåttet så har jag lite att ta igen. Har varit i Sverige tre veckor nu och tappat fyra kilo. Tur att tanten min kommer hem på tisdag.

Jag använder(använde, gav bort min fritös) samma olja flera gånger. Jag låter den helt enkelt ligga kvar i fritösen och odla bakterier vilka jag sen bränner ihjäl när fritösen startas nästa gång. Gjorde så en längre tid och har aldrig haft tillstymmelse till dålig mage.

Det enda jag friterade var potatis men jag kan tänka mig att tex fisk kan smaka av sig och att man därför bör byta olja vid sådana tillfällen.
Citera
2006-07-20, 17:17
Medlem
Okej att man blir tjock och att det inte är särskilt nyttigt, men hur ligger det till med lilla hjärtat om man käkar mycket egenfriterad mat? Jag har funderat på att köpa en fritös men jag har ju ingen lust att dö i en attack på min 30-årsdag...
Citera
2006-07-20, 17:35
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norma Jean Bell
Okej att man blir tjock och att det inte är särskilt nyttigt, men hur ligger det till med lilla hjärtat om man käkar mycket egenfriterad mat? Jag har funderat på att köpa en fritös men jag har ju ingen lust att dö i en attack på min 30-årsdag...

Du kan vara lugn. Jag är 40+ och har inte dött ännu även om min hälsa är en aning skral, trots tidigare flitigt motionerande och friterande

Det onyttiga är väl att man drar i sig en massa fetter, sen hur länge du pallar har mer med din genetiska sammansättning att göra. Det finns de som bara äter onyttigheter och lever tills de blir 95 (som min farfars bror) och de som likt en kompis till mig dör i en hjärtattack vid 47...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in