Stillinga er ein del av forskingsprosjektet ‘Now Norway Made the World Whiter,’ (NorWhite) som er finansiert av Norges forskningsråd (Forskerprosjekt for fornyelse). Prosjektet undersøker korleis ein norsk innovasjon – industriframstillinga av det kvite pigmentet titandioksid – ikkje berre førte til eit estetisk ønske om kvite overflater, men som også var forbundet med rasistiske haldningar.
Jag antar att Professor Ingrid Halland vid Bergens Universitet i Norge behöver ett inte oanseenligt antal miljoner för att utreda hur den vita färgen på kläder , bilar, tandkräm , matvaror etc. också utgör någon form av förtryck av personer som inte är vita. Man kan sedan gå vidare och göra en motsvarande analys hur man förtrycker vita genom att måla hus etc. i en annan färg än vitt, finns mycket meninglöst dravel att sätta tänderna i.
Ingrid är faktiskt professor, hon vet vad hon forskar om. Varför är innertaken i lägenheter vita? Det är inte uppskattat hos utsatta minoriteter. Vita privilegiet påminns överallt! Att måla hus vita, en markering att reflektera över om hur det påverkar andra än svennar. Kanske ett förbud är bra? Standardfärg grå är bättre.
Jag tror att du missförstår resonemanget. Det handlar inte om målarfärg utan hur vi västerlänningar associerar vitt med bra. Att jobba vitt är bättre än att jobba svart. Att skriva en vitbok är att vara ärlig. Att skriva en svartbok vet jag inte vad det är. Men det låter dåligt. Vit är en oskuldsfull färg. Kvinnor som ska gifta sig bär vitt för att signalera ungdom och oskuld. När vi går på en begravning då bär vi däremot svart. Svart är sorgens färg. Och den står för ondskan medans vitt står för det som är äkta, sant och vackert.
Det är självklart att dessa föreställningar om vitt och svart också påverkar rasismen.
Här finns nog inga enkla svar om hur vi ska lösa detta men en bra början är att bli medveten om det.
Att vitt förknippas med renhet är verkligen ingen västerländsk konstruktion. Hur kan man ens tro det? Sänglakan och husväggar är vita i hela världen, och har varit det i tusentals år. Likaså har smuts varit mörkt. INGEN svart person någonsin har tänkt "Åh, men du är ju min hud SMUTSFÄRGAD!". Det ska till en norsk batikhäxa för att tro något så jävla korkat.
Att vitt förknippas med renhet är verkligen ingen västerländsk konstruktion. Hur kan man ens tro det? Sänglakan och husväggar är vita i hela världen, och har varit det i tusentals år. Likaså har smuts varit mörkt. INGEN svart person någonsin har tänkt "Åh, men du är ju min hud SMUTSFÄRGAD!". Det ska till en norsk batikhäxa för att tro något så jävla korkat.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!