Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-14, 00:02
  #1
Medlem
OliverCromwells avatar
Professor Ingrid Halland vid Bergens Universitet i Norge, slå fast att när man använder färgen vit för att måla hus, så förstärker man vitmaktstrukturer i samhället.

För att utforska i kring hur rasistiskt den vita färgen är i samhället fick Professor Ingrid Halland 12 miljoner norska kronor från den norska staten.

Citat:
Whiteness is not only a cultural and societal condition tied to skin color, privileges, and systematic*exclusion, but materialize everywhere around us. Second, one cannot understand this materialization*without understanding the societal, technological and aesthetic conditions of the color itself.


https://www.tio2project.com/norwhite...6sngP001p9CINI

https://thepostmillennial.com/norweg...aint-is-racist

Kommer ni nu att sluta måla era hus med färgen vit framöver?
__________________
Senast redigerad av OliverCromwell 2023-01-14 kl. 00:06.
Citera
2023-01-14, 00:07
  #2
Medlem
Hur ser hon på alla vita byggnader i Afrika och MENA?

Citera
2023-01-14, 00:09
  #3
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Professor Ingrid Halland vid Bergens Universitet i Norge, slå fast att när man använder färgen vit för att måla hus, så förstärker man vitmakt strukturer i samhället.

För att utforska i kring hur rasistiskt den vita färgen är i samhället fick Professor Ingrid Halland 12 miljoner norska kronor från den norska staten.



https://www.tio2project.com/norwhite...6sngP001p9CINI

https://thepostmillennial.com/norweg...aint-is-racist

Kommer ni nu att sluta måla era hus med färgen vit framöver?

Intressant! Här i Malmö i rikemansområden ser det ut så. Fy fan! Är det en markering att ickevita ej är önskvärda? Nu kommer sanningen fram och rasismen i ett nytt ljus! Bra observation TS!
Citera
2023-01-14, 00:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Professor Ingrid Halland vid Bergens Universitet i Norge, slå fast att när man använder färgen vit för att måla hus, så förstärker man vitmaktstrukturer i samhället.

För att utforska i kring hur rasistiskt den vita färgen är i samhället fick Professor Ingrid Halland 12 miljoner norska kronor från den norska staten.



https://www.tio2project.com/norwhite...6sngP001p9CINI

https://thepostmillennial.com/norweg...aint-is-racist

Kommer ni nu att sluta måla era hus med färgen vit framöver?
Jag tror att du missförstår resonemanget. Det handlar inte om målarfärg utan hur vi västerlänningar associerar vitt med bra. Att jobba vitt är bättre än att jobba svart. Att skriva en vitbok är att vara ärlig. Att skriva en svartbok vet jag inte vad det är. Men det låter dåligt. Vit är en oskuldsfull färg. Kvinnor som ska gifta sig bär vitt för att signalera ungdom och oskuld. När vi går på en begravning då bär vi däremot svart. Svart är sorgens färg. Och den står för ondskan medans vitt står för det som är äkta, sant och vackert.

Det är självklart att dessa föreställningar om vitt och svart också påverkar rasismen.

Här finns nog inga enkla svar om hur vi ska lösa detta men en bra början är att bli medveten om det.
Citera
2023-01-14, 00:40
  #5
Avstängd
scoremaxs avatar
Clintan sade det bäst:
”-Thats Mighty White of you”

https://m.youtube.com/watch?time_con...ture=emb_title
Citera
2023-01-14, 00:45
  #6
Medlem
Fyfan för detta eviga rasist-gnällande. Det är en färg, get over it.
Citera
2023-01-14, 00:51
  #7
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag tror att du missförstår resonemanget. Det handlar inte om målarfärg utan hur vi västerlänningar associerar vitt med bra. Att jobba vitt är bättre än att jobba svart. Att skriva en vitbok är att vara ärlig. Att skriva en svartbok vet jag inte vad det är. Men det låter dåligt. Vit är en oskuldsfull färg. Kvinnor som ska gifta sig bär vitt för att signalera ungdom och oskuld. När vi går på en begravning då bär vi däremot svart. Svart är sorgens färg. Och den står för ondskan medans vitt står för det som är äkta, sant och vackert.

Det är självklart att dessa föreställningar om vitt och svart också påverkar rasismen.

Här finns nog inga enkla svar om hur vi ska lösa detta men en bra början är att bli medveten om det.
Racism will never end as long as white cars are still using black tires. Racism will never end if people still use black to symbolize bad luck and white for peace. Racism will never end if people still wear white clothes to weddings and black clothes to funerals. Racism will never end as long as those who don't pay their bills are blacklisted not white-listed. Even when playing snooker. You haven't won until you've sunk the black ball, and the white ball must remain on the table. But I don't care, as long as I'm still using white toilet paper to wipe my black butt, I'm fine!
- R. Mugabe
Citera
2023-01-14, 01:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Intressant! Här i Malmö i rikemansområden ser det ut så. Fy fan! Är det en markering att ickevita ej är önskvärda? Nu kommer sanningen fram och rasismen i ett nytt ljus! Bra observation TS!

Bara i din snedvridna värld.

Idiot.
Citera
2023-01-14, 01:38
  #9
Medlem
EnsamStatys avatar
Jävligt korkad analys, vit färg på en byggnad är en vit färg på en byggnad.

Men ska notera detta som framtid referens, för skaffar jag hus någon gång i framtiden så kommer jag måla det vitt bara för att jävlas med denna professorn och de som har liknande schizofrena åsikter.
Citera
2023-01-14, 03:39
  #10
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamStaty
Jävligt korkad analys, vit färg på en byggnad är en vit färg på en byggnad.

Men ska notera detta som framtid referens, för skaffar jag hus någon gång i framtiden så kommer jag måla det vitt bara för att jävlas med denna professorn och de som har liknande schizofrena åsikter.

Jag förstår hur du tänker, jag tror det ligger i vissas personlighet att vara motvals, och jag är likadan.

Ju mer dom håller på och korvstoppar mig, ju mer tenderar jag att verka i motsatt riktning.

Nu skall jag gå ned och hälla upp lite vitmaktsmjölk och ta fram en påse Negerkakao, och Rasmixa mig en kopp OBEY.

Det måste ju vara arvet från slavarna för 300 år sedan som slår igenom, eftersom jag ju tänkte jobba fast det är lördag, men inte på sockerfältet då, det finns ju redan i påsen.
Jag får ju iofs betalt för arbetet.
Får väl lägga lite krokodiltårar, och lägga en reparation-slant i en burk, som jag sedan kan slänga åt helvete, så gör den samma nytta som det mesta av biståndet.
__________________
Senast redigerad av scoremax 2023-01-14 kl. 03:50.
Citera
2023-01-14, 04:08
  #11
Medlem
Autismpowers avatar
Natten är mörk och solljuset är vitt på dagen och får växter att blomstra. Fyfan vilken dödsnazism!
Citera
2023-01-14, 04:50
  #12
Medlem
Undra om hon skrev den där studien på vitt papper eller på svart papper?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback