• 1
  • 2
2023-01-13, 19:20
Medlem
Som titeln lyder. Jag har äntligen fått självförtroende nog att ge mig på studierna igen. Segt bara att jag i dagens läge delar drömyrke med hälften av Sveriges befolkning. Finns det någon här som har gett sig på samma bana?
Hur går man tillväga för att nå fram och sticka ut ifrån alla 1000tals sökande varje år?
Jag har en fallenhet för detta och har i hela mitt liv studerat människors beteenden. Om jag får säga det själv är jag en mästare på människokännedom och måste få använda det där det passar in.

Är medveten om att det finns olika vägar för att få arbeta hos polisen med just detta.
Diverse samhällsutbildningar för att sen jobba in erfarenhet i utredning hos tex försäkringskassan, polishögskolan, jurist...

Finns det några tips som gör att man blir mer eftertraktad? Kurser, meriter osv.. ge mig allt som behövs vetas.
Citera
2023-01-13, 19:24
Moderator
Chantres avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2023-01-13, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KA-LU
Som titeln lyder. Jag har äntligen fått självförtroende nog att ge mig på studierna igen. Segt bara att jag i dagens läge delar drömyrke med hälften av Sveriges befolkning. Finns det någon här som har gett sig på samma bana?
Hur går man tillväga för att nå fram och sticka ut ifrån alla 1000tals sökande varje år?
Jag har en fallenhet för detta och har i hela mitt liv studerat människors beteenden. Om jag får säga det själv är jag en mästare på människokännedom och måste få använda det där det passar in.

Är medveten om att det finns olika vägar för att få arbeta hos polisen med just detta.
Diverse samhällsutbildningar för att sen jobba in erfarenhet i utredning hos tex försäkringskassan, polishögskolan, jurist...

Finns det några tips som gör att man blir mer eftertraktad? Kurser, meriter osv.. ge mig allt som behövs vetas.

Missförstå mig rätt, det har nog aldrig varit så lätt att komma in på Polishögskolan som nu. Förbered din ansökan, ansök, var beredd på att i värsta fall söka flera ggr, plugga och jobba sedan hårt men smart. Kriminologi, juridik och dylikt kan nog vara meriterande.
Citera
2023-01-13, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karestan
Missförstå mig rätt, det har nog aldrig varit så lätt att komma in på Polishögskolan som nu. Förbered din ansökan, ansök, var beredd på att i värsta fall söka flera ggr, plugga och jobba sedan hårt men smart. Kriminologi, juridik och dylikt kan nog vara meriterande.

Tack för ditt svar, med det tror jag att jag kommer satsa att komma in på polishögskolan trotts allt. Har mediterande attribut också, så som mixat ursprung och kvinna så kanske är något lättare iom det t.o.m.
Denna cyniska värld.
Citera
2023-01-13, 19:53
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar, med det tror jag att jag kommer satsa att komma in på polishögskolan trotts allt. Har mediterande attribut också, så som mixat ursprung och kvinna så kanske är något lättare iom det t.o.m.
Denna cyniska värld.

Vad menar du med ”trots allt”?
Citera
2023-01-13, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karestan
Vad menar du med ”trots allt”?

Har inte körkort så får lösa det, ett omen som följt efter i 12år. Bara att bita i.

Som sagt är männokännare...

Vad är dina erforenheter inom detta om jag får vara nyfiken?
Citera
2023-01-13, 20:07
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Retro CSi: Rita med krita Keith Haring-konturen av BO, som så geschwindt whackats på klinkergolvet.

Inga utredare gör det längre. De gör hi-tech-stunts istället.

Det är en utarmning av krimscenen.

OnT: Den Långa Vägen, via år av YT är inget att eftersträva. Rätt akademisk karriär, kan funka.
Citera
2023-01-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Retro CSi: Rita med krita Keith Haring-konturen av BO, som så geschwindt whackats på klinkergolvet.

Inga utredare gör det längre. De gör hi-tech-stunts istället.

Det är en utarmning av krimscenen.

OnT: Den Långa Vägen, via år av YT är inget att eftersträva. Rätt akademisk karriär, kan funka.

Tack för de ovärderliga tipsen och med den akademiska bana jag kommer påbörja använder man sig nog inte av sådana abbreviationer.
Citera
2023-01-13, 22:09
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Har inte körkort så får lösa det, ett omen som följt efter i 12år. Bara att bita i.

Som sagt är männokännare...

Vad är dina erforenheter inom detta om jag får vara nyfiken?

Bara så du vet - Man kan ansöka till polishögskolan utan att ha körkort, däremot måste du ha ett giltigt svenskt B-körkort (manuell växel) när du påbörjar utbildningen!
Citera
2023-01-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Bara så du vet - Man kan ansöka till polishögskolan utan att ha körkort, däremot måste du ha ett giltigt svenskt B-körkort (manuell växel) när du påbörjar utbildningen!

Posivit besked tack för det!!
Citera
2023-01-13, 23:58
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Denna cyniska värld.

Du behöver inte vara polis för att jobba som brottsutredare. Bara att söka en tjänst som civil utredare när de lägger ut. Samma brott.
Citera
2023-01-14, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Du behöver inte vara polis för att jobba som brottsutredare. Bara att söka en tjänst som civil utredare när de lägger ut. Samma brott.

Jo jag vet men känns väldigt diffust, man konkurrerar ju med 1000tals som sagt.
Då är det en samhällsinriktad utbildning som krävs i grunden och även erfarenhet i utredning sedan innan, vilket blir då att man får jobba på försäkringskassan i några år innan för att bli attraktiv på marknaden. Är man polis är man redan under taket tänker jag… eller har du någon annan tanke?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in