Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-19, 21:57
  #13
Medlem
Hollenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chatarsis
Om du fiskar med gummibeten så går det ju att rigga dem med krokarna(både enkel och trekrok) på ryggen av betet. Då slipper du en del bottennapp, utan att krokningsegenskaperna försämras alltför mycket. Vissa beten behöver dock balanseras upp med någon form av vikt på undre sidan vid sån här riggning, annars rullar de bara.
Bra idé!

Enligt en tråd på Fiskesnack som jag hittade påstår många att enkelkrok skadar gäddan MER än trekrok. Så jag vettefan hur man ska göra med det.

https://www.fiskesnack.com/forum/fis...A4n-en-trekrok
Citera
2023-01-20, 00:06
  #14
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Bra idé!

Enligt en tråd på Fiskesnack som jag hittade påstår många att enkelkrok skadar gäddan MER än trekrok. Så jag vettefan hur man ska göra med det.

https://www.fiskesnack.com/forum/fis...A4n-en-trekrok

Alltså man använder ju enkelkrok i annat fiske som havsöring och ibland lax, jag skulle vilja påsta att drivkraften i dessa fiskar är starkare.

Jag tror att skillnaden är att du aldrig ser en som står och fiskar öring göra överdrivet våldsamt mothugg.

Gäddfisket och mothugg har för mig blivit något fjanteri där man beter sig som om man har en kolossal Giant Trevally på kroken. Jag tror att det är därför dessa "gäddfiskare" skadat fisken med en krok. All den kraften hamnar på ett hål istället för tre, då är det inte så konstigt att man rycker sönder fiskens mun.

Man behöver inte sätta kroken så jäkla hårt. Mothugg litet uppåt och håll spänd lina, det räcker.

Jag har nästan tappat mer fisk på våldsamma mothugg än på inget mothugg alls, så efter x antal år slutade jag med överdrivna mothugg. Då slipper man skada fisken också. Sitter inte kroken när de hugger så sitter den inte. Då slipper man skada fisken också dessutom genom att rycka av bitar av fisken som sen ska simma vidare.

Någon skrev på forumet du länkade: "Dessa hollywoodmothugg på youtube är inte nödvändigt alls egentligen." Vilket jag tycker är touché. Jag tycker bara det ser fjantigt ut när man håller på så.
__________________
Senast redigerad av snoamer 2023-01-20 kl. 00:13.
Citera
2023-01-20, 16:46
  #15
Medlem
Hollenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Alltså man använder ju enkelkrok i annat fiske som havsöring och ibland lax, jag skulle vilja påsta att drivkraften i dessa fiskar är starkare.

Jag tror att skillnaden är att du aldrig ser en som står och fiskar öring göra överdrivet våldsamt mothugg.

Gäddfisket och mothugg har för mig blivit något fjanteri där man beter sig som om man har en kolossal Giant Trevally på kroken. Jag tror att det är därför dessa "gäddfiskare" skadat fisken med en krok. All den kraften hamnar på ett hål istället för tre, då är det inte så konstigt att man rycker sönder fiskens mun.

Man behöver inte sätta kroken så jäkla hårt. Mothugg litet uppåt och håll spänd lina, det räcker.

Jag har nästan tappat mer fisk på våldsamma mothugg än på inget mothugg alls, så efter x antal år slutade jag med överdrivna mothugg. Då slipper man skada fisken också. Sitter inte kroken när de hugger så sitter den inte. Då slipper man skada fisken också dessutom genom att rycka av bitar av fisken som sen ska simma vidare.

Någon skrev på forumet du länkade: "Dessa hollywoodmothugg på youtube är inte nödvändigt alls egentligen." Vilket jag tycker är touché. Jag tycker bara det ser fjantigt ut när man håller på så.
Tack, tänkvärt. Jag själv har aldrig heller varit mycket för stenhårda mothugg, känns onödigt.

På tal om krokar, jag har många såna där färdigriggade gummibeten med en trekrok under och en enkelkrok över. Exempel:

https://www.fiskejournalen.se/savage...120-g-s-1-pack

Vad tror du om att helt sonika ta bort trekroken under och bara förlita sig på den övre enkelkroken? Tror du man bommar mycket fisk då? För att slippa fastna menar jag, fiskar ju som sagt mycket från land.
Citera
2023-01-20, 17:46
  #16
Medlem
Scaevolas avatar
Som den inbitne abborr- och gäddfiskare som jag är så måste jag fråga:

Är det någon som har upplevt att betet ev går annorlunda om man byter från trekrok till enkelkrok?

För ett tagsedan började jag testa lite med vibrobeten som var riggade med dubbelkrok. Dom gick ändå helt ok i vattnet, men jag uppgraderade till trekrok och då gick dom inte alls, tills jag bytte till enkelkrok, jävelberg vad det högg då!
Citera
2023-01-20, 18:10
  #17
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Tack, tänkvärt. Jag själv har aldrig heller varit mycket för stenhårda mothugg, känns onödigt.

På tal om krokar, jag har många såna där färdigriggade gummibeten med en trekrok under och en enkelkrok över. Exempel:

https://www.fiskejournalen.se/savage...120-g-s-1-pack

Vad tror du om att helt sonika ta bort trekroken under och bara förlita sig på den övre enkelkroken? Tror du man bommar mycket fisk då? För att slippa fastna menar jag, fiskar ju som sagt mycket från land.

Jag brukade köra liknande sådana förut, faktum var att jag faktiskt aldrig krokade en fisk på kroken ovanpå. Vet ej varför. De alla fastnade i trekrokarna som hängdes dinglande under. Så jag vet inte riktigt vad för svar jag skall ge dig där, kanske fiskade jag dom på fel sätt
Citera
2023-02-26, 19:54
  #18
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Är det någon gäddfiskare som gjort detta på sina drag och vad tycker ni om resultatet?

Har sett många amerikaner på Youtube som gjort detta och de verkar mycket nöjda. Men de flesta verkar fiska regnbåge, havsabborre osv. och inte gädda.

Jag själv fiskar mycket från land och är väldigt sugen på att fastna mindre, har tappat väldigt många drag genom åren. Samt att skada fisken mindre, fastna mindre i sjögräs osv.

Så min fråga är om det funkar på gäddbeten? Amerikanerna verkar köra med mindre hårdbeten och jag själv använder mest mjuka stora gummibeten nu för tiden mellan 80-200 gram ungefär.
Samt om någon har koll på hur man bör tänka kring krokstorlek osv.

Att man förmodligen kommer tappa mer fisk förstår jag så det slipper ni påpeka.

Mvh
Hollenrik

Hej igen. Jag har tänkt lite på denna tråd till och från såhär i fiskeabstinensen under vintern haha.

Örings och laxfixarna har ju mjukare spö-topp/del i fisket, just av anledningen att fisken ej skall kunna rycka loss enkelkroken när de skakar. Likaså flugfisket. Kanske värt att tänka på om du skall pröva enkelkrok. Inga styva jerkbaitsspön som är stela som sopskaft. Kanske kan vara till din fördel
Citera
2023-03-12, 00:03
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scaevola
Som den inbitne abborr- och gäddfiskare som jag är så måste jag fråga:

Är det någon som har upplevt att betet ev går annorlunda om man byter från trekrok till enkelkrok?

För ett tagsedan började jag testa lite med vibrobeten som var riggade med dubbelkrok. Dom gick ändå helt ok i vattnet, men jag uppgraderade till trekrok och då gick dom inte alls, tills jag bytte till enkelkrok, jävelberg vad det högg då!
Krokens storlek påverkar gången - en stor krok hämmar rörelserna mer än en liten, och en trekrok därmed mer än en enkel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback